ANALIZĂ Cum își extinde România rețeaua de stații de încărcare pentru mașini electrice/ Ministerul Dezvoltării a aprobat cereri de finanțare pentru instalarea a peste 2.500 de stații cu bani din PNRR/ Alte mii de stații sunt planificate de ministerele Mediului și Energiei

incarcare masini electrice Sursa foto: ACEA

România are planuri ambițioase în legătură cu rețeaua sa de stații de încărcare pentru mașini electrice, în condițiile în care este printre codașele europene la acest capitol.

”România și-a propus să dezvolte o rețea de 30.000 de stații de încărcare electrică, dintre care aproape 15.000 vor fi realizate prin intermediul PNRR, până în anul 2026”, a declarat în toamna anului trecut premierul Nicolae Ciucă.

Asta după ce, în vara lui 2022, guvernul anunța că vrea să grăbească construirea de stații de încărcare pentru mașini electrice cu bani din PNRR, motiv pentru care a propunea modificarea legislației astfel încă pentru acestea să nu mai fie nevoie de autorizații de construcție, documentații de amenajare a teritoriului sau documentații de urbanism.

În momentul de față, unele dintre cele mai extinse programe de alocare de fonduri pentru stații electrice se derulează prin ministerul Dezvoltării. Într-un răspuns pentru Economedia, ministerul Dezvoltării spune că “până la momentul prezentei, conform cererilor de finanțare aprobate în urma verificării conformităţii administrative şi a eligibilităţii, urmează a fi instalate 1256 de stații de încărcare rapidă pentru vehicule electrice (cu putere peste 22kW), 645 de stații de încărcare rapidă pentru vehicule electrice (cu putere peste 22kW), cu două puncte de încărcare per stație, aferente clădirilor rezidențiale și 611 stații de încărcare rapidă pentru vehicule electrice (cu putere peste 22kW), cu două puncte de încărcare per stație, aferente clădirilor publice .Perioada de implementare a activităților proiectelor finanțate prin PNRR, Componenta 5- Valul Renovării, nu depășește 30 iunie 2026.”

Ministerul Dezvoltării mai precizează că este obligatoriu ca în cadrul fiecărei solicitări de finanțare să fie prevăzută instalarea a câte unei stații de încărcare pentru vehiculele electrice (cu putere peste 22kW), cu două puncte de încărcare per stație și este prevăzută o alocare distinctă în valoare 32.500.000 euro (fără TVA), din care 22.750.000 euro (fără TVA) alocare financiară prin PNRR și 9.750.000 EURO (fără TVA) alocare financiară suplimentară, pe lângă finanțarea din PNRR, conform art. 24 alin (1) din Ordonanţă de urgenţă nr. 124/2021, astfel:
– 14.625.000 euro (fără TVA) alocați în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C5/1/A.3.1/1,
– 1.625.000 euro (fără TVA) alocați în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C5/1/A.3.2/1,
– 13.000.000 euro (fără TVA) alocați în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C5/2/B.2.1/1,
– 3.250.000 euro (fără TVA) alocați în cadrul apelului de proiecte PNRR/2022/C5/2/B.2.2/1.

În același timp, banii din PNRR pentru se pot aloca și prin Componenta 10 – Fondul Local. Astfel, precizează ministerul Dezvoltării, s-au încheiat contracte ce vizează instalarea a 7.678 de stații de încărcare (15.356 puncte de încărcare), dintre care 2.751 stații rapide (5.502 puncte de încărcare rapidă) și 4.927 stații lente, (9.854 puncte de încărcare lentă) pentru care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei va organiza şi derula procedurile de atribuire a contractelor în numele şi pentru unităţile administrativ-teritoriale finanţate în cadrul apelurilor de proiecte din Componenta.

Mai multe ministere extind rețeaua

Acestea sunt doar o parte din stațiile ce urmează să apară în România în anii următori.

O altă instituție, Administrația Fondului de Mediu, a transmis luna trecută la solicitarea Economedia că are în derulare trei programe pentru extinderea rețelei de stații de reîncărcare pentru mașini electrice, iar până acum a aprobat fonduri de aproape 120 de milioane de lei pentru construcția a peste 650 de stații.

Și ministerul Energiei este implicat în extindererea rețelei de stații electrice.

Programul ElectricUP a fost contractat anul trecut, suntem în faza de implementare şi până în septembrie ne aşteptăm să avem în jur de 1.800 de proiecte finalizate, care vor însuma peste 100 MW noi verzi şi peste 4.000 de staţii de încărcare pentru maşini electrice, a declarat Cristian Ilie, director general Direcţia “Eficienţă Energetică” din Ministerul de resort.

“Acum, pentru că este aşa o mare presiune, toată lumea vorbeşte de regenerabile, astfel încât Guvernul a scos foarte multe măsuri, foarte multe programe de finanţare. Dacă este să vorbesc doar de Ministerul Energiei, avem acel program ElectricUp, care se referă la producerea de energie din surse regenerabile şi instalarea de staţii de încărcare pentru maşini electrice. Asta vizează, pe de o parte, reducerea emisiilor de gaze, pentru că producem energie din surse regenerabile, şi, pe de altă parte, stimulăm mobilitatea. Programul a fost finalizat, contractat, anul trecut. Anul acesta suntem în implementare. Deci, până în septembrie, ne aşteptăm să avem în jur de 1.800 de proiecte finalizate, care vor însuma peste 100 de megawaţi noi verzi şi peste 4.000 de puncte de încărcare în România. Ele sunt dispersate în toată ţara. Cred că este un proiect de succes, pentru că am văzut lumea foarte mulţumită şi de obicei sunt întrebat când urmează a 2-a lansare a ElectricUP”, a spus Cristian Ilie.

Câte stații de încărcare sunt acum în România

Numărul încărcătoarelor publice de pe teritoriul ţării abia a depăşit borna de 3.300, conform unei analize realizate de o companie din domeniul mobilităţii electrice.

Analiza Lektri, o firmă care oferă soluţii de încărcare a maşinilor electrice, arată că pe teritoriul României se regăseau, la finele lunii februarie, 3.389 încărcătoare publice, fără restricţii (dintre care 857 CCS/CHAdeMO şi 2.492 Type 2), distribuite în 1.503 locaţii (conform portalului PlugShare).

Rețeaua se extinde, dar, după cum nota Europa Liberă, de extinderea rețelei de încărcare se ocupă patru ministere: Ministerul Dezvoltării, Ministerul Transporturilor, Ministerul Mediului, Ministerul Energiei, iar acestea nu au date centralizate sau o strategie comună. Ministerul Mediului, de exemplu, a construit în ultimii patru ani doar 85 de stații.

Obiectivele României în privința stațiilor de încărcare până în 2030, conform PNRR

Obiectivul național pentru punctele de încărcare electrică constă în:

a. 1.836 puncte de încărcare electrică deja existente

b. 2.896 puncte de încărcare de mare putere (dintre care 264 puncte de încărcare electrice sunt propuse prin proiectele de dezvoltare a rețelei de autostrăzi finanțate de RRF) vor fi instalate pe rețeaua de drumuri / autostrăzi naționale, în conformitate cu strategia CNAIR pentru instalarea stațiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice pe rețeaua TEN-T din România, până în 2030

c. 13.200 de puncte de încărcare finanțate de C10 Fondul Local .

d. 2.000 de puncte de încărcare finanțate de C5 Valul Renovarii (1.000 de puncte de putere mare și 1.000 de puncte de putere normală)

e. cel puțin 10.000 de alte puncte de încărcare normale și de putere mare finanțate din surse naționale, alte finanțări UE (inclusiv politica de coeziune) și / sau surse private (inclusiv prin concesiuni)

Amplasarea acestor puncte de încărcare va fi în zonele stabilite prin Planurile Urbanistice Generale / Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă ca zone pentru locuințe / zone mixte / zone de servicii / zone comerciale / zone de transport (cât mai aproape de locuitori – pentru a limita nevoia de deplasarea). Aceste puncte de încărcare vor fi, de asemenea, amplasate în puncte multimodale pentru a încuraja navetiștii să utilizeze transportul public.

Punctele de reîncărcare trebuie instalate astfel: aproximativ 90% în zonele accesibile publicului / semi-publice; aproximativ 10% în clădirile private.

Sursa: PNRR

page46image2774936928

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Majoritatea proprietarilor de masini electrice ce locuiesc la casa au incarcator in curte. Problema e cu cei de la bloc, vor incarca la statie cu pret triplu.

  2. Și ce fac dacă rămân iarna în vf de munte fără… curent? Ce facă dacă se Descarcă peste noapte din cauza frigului? O canistra de curent electric nu am de unde sa iau…
    Ce vom face când se va scumpi curentul peste măsură? Ca băieți deștepți nu stau degeaba… Ce facem cu bateriile după ce expira? Ce facem cu schimbatul bateriei care întrece costul mașini second hand? Ce face cau elementele din compoziția bateriilor al căror monopol îl dețin China și Rusia? Ce face Europa/ Devine vasal China și Rsia cum s-a mai întâmplat în cazul gazului anterior Razboiului din Ucraina?
    Sunt atâtea necunoscute și dezavantaje încât nu înțeleg idiotenia din capul celor care insista cu mașinile electrice? De ce nu investim direct în combustibili ecologici sau hidrogen?
    Eu nu voi cumpara o electrică pana când armatele nu vor trece și ele pe astfel de motoare… acolo va fi într-adevăr demonstrata fiabilitatea acestora, respectiv când vor fi utile pentru sectorul militar!

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.