Peste 650 de stații de încărcare pentru mașini electrice vor fi construite în România prin programele Administrației Fondului de Mediu/ Acestea vor costa 120 de milioane de lei

statii incarcare, masini electrice Sursa foto: OMV

Administrația Fondului de Mediu are în derulare trei programe pentru extinderea rețelei de stații de reîncărcare pentru mașini electrice, iar până acum a aprobat fonduri de aproape 120 de milioane de lei pentru construcția a peste 650 de stații, se arată într-un răspuns pentru Economedia.

Primul se cheamă “Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de serii in transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în municipiile reședințe de județ”

Acesta are un buget de 92 de milioane de lei din care nu a fost cheltuit nici jumătate.
Astfel, spune AFM, au fost depuse 40 de dosare în valoare de 59.131.947 lei, dar au fost aprobat doar 31 pentru 225 de stații de reîncărcare în valoare de 40.705.002,86 lei.

Al doilea este “Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: stații de reîncărcare pentru vehicule electrice în localități. Sunt eligibile pentru a participa în cadrul Programului instituțiile publice și unitățile administrativ-teritoriale și subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București.”

Bugetul programului este de 500.000.000 lei, iar aici cererea depășește oferte. Au fost depuse 1.027 de dosare în valoare de 735.351.361,87 lei.
Până acum au fost aprobate 103 dosare pentru 427 stații de reîncărcare în valoare de 79.118.330,44 lei. Restul de peste 900 de dosare sunt în curs de evaluare.

În fine, al treilea program este cel “privind dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare pentru vehicule electrice și/sau hibrid plug-in în localități, prin instalarea de stații de reincărcare cu putere normală.”

Pot participa “institutiile publice, unitățil administrativ-teritoriale și subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București, localitățile care nu sunt unități administrativ-teritoriale, dar sunt atestate ca stațiuni turistice, precum și asociațiile de dezvoltare intercomunitară”.

Bugetul programului este de 500.000.000 lei, dar cererea a fost mult sub ofertă.
Astfel, au fost depuse 108 dosare în valoare de 139.816.304,77 lei. Dosarele depuse sunt în proces de evaluare.

Solicitanti cu dosare de finanțare depuse în cadrul programelor prezentate mai sus, sunt farii cateva exceptii, unităti administrativ teritoriale, mai precizează Administrația Fondului pentru Mediu.

Câte stații de încărcare sunt acum în România

Numărul încărcătoarelor publice de pe teritoriul ţării abia a depăşit borna de 3.300, conform unei analize realizate de o companie din domeniul mobilităţii electrice.

Analiza Lektri, o firmă care oferă soluţii de încărcare a maşinilor electrice, arată că pe teritoriul României se regăseau, la finele lunii februarie, 3.389 încărcătoare publice, fără restricţii (dintre care 857 CCS/CHAdeMO şi 2.492 Type 2), distribuite în 1.503 locaţii (conform portalului PlugShare).

”România și-a propus să dezvolte o rețea de 30.000 de stații de încărcare electrică, dintre care aproape 15.000 vor fi realizate prin intermediul PNRR, până în anul 2026”, a declarat în toamna anului trecut premierul Nicolae Ciucă.

Rețeaua se extinde, dar, după cum nota Europa Liberă, de extinderea rețelei de încărcare se ocupă patru ministere: Ministerul Dezvoltării, Ministerul Transporturilor, Ministerul Mediului, Ministerul Energiei, iar acestea nu au date centralizate sau o strategie comună. Ministerul Mediului, de exemplu, a construit în ultimii patru ani doar 85 de stații.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: