Producătorii auto trebuie să plătească compensații pentru vehiculele diesel echipate cu dispozitive ilegale de control al emisiilor, a decis luni cea mai înaltă instanță federală din Germania, într-un caz care ar putea costa Volkswagen, Mercedes-Benz și alții milioane de euro, scrie Reuters.
Companiile ar putea datora proprietarilor între 5% și 15% din prețul de achiziție al vehiculului lor, a decis instanța, într-un caz împotriva Volkswagen, a mărcii sale Audi și a Mercedes-Benz care are implicații pentru procese similare.
Judecătoarea a anulat respingerea anterioară de către instanțe a unor astfel de cereri și le-a retrimis la curțile de apel. Ea a declarat că este de datoria producătorilor de automobile să dovedească faptul că așa-numitele dispozitive de invalidare erau funcționale și nu ilegale.
Dispozitivele de invalidare sunt mecanisme sau programe informatice care pot modifica nivelurile de emisii ale vehiculelor, ceea ce a dus la numeroase litigii în instanță pentru a stabili dacă producătorii le folosesc în mod necorespunzător pentru a masca adevăratele niveluri de poluare ale vehiculelor lor.
Constructorii auto susțin că dispozitivele, care sunt activate doar la anumite temperaturi, sunt necesare pentru a proteja motorul și sunt în conformitate cu legea.
Dar instanțele europene susțin din ce în ce mai mult proprietarii de mașini și grupurile de mediu care solicită rechemări și despăgubiri pentru vehiculele cu astfel de dispozitive, o rămășiță cu costuri ridicate a scandalului diesel din 2015 – care a avut în centru Volkswagen – într-un moment în care industria este presată să se concentreze pe tranziția către vehiculele electrice.