Negocierile pentru achiziția Enel România sunt pe final, anunță presa elenă, care estimează că un anunț oficial va fi făcut în câteva zile / Prețul pe care compania greacă PPC va trebui să îl plătească se ridică la 1,3 miliarde de euro

Sigla Enel. sursa: Enel sursa foto: ENEL

Procesul de achiziție a Enel România de către compania greacă de electricitate PPC este în linie dreaptă , anunțurile oficiale fiind o chestiune de zile, scrie presa de la Atena.

Ieri, 28 februarie, perioada de negocieri exclusive dintre PPC și compania-mamă Enel din Italia pentru achiziția Enel Green Power România s-a încheiat cu o vizită a italienilor la sediul din Grecia al PPC.

Potrivit unor surse apropiate companiei citate de presa greacă au mai rămas câteva detalii pentru finalizarea acordului.

Compania elenă negociază cu italienii de la Enel pentru 100% din Enel Green Power România, care are o capacitate instalată, conform datelor din 2021, de 534 MW, din care 498 MW parcuri eoliene și 36 MW parcuri fotovoltaice.

În același timp, negociază procente majoritare de la 51% la 80% deținute de Enel în trei companii de distribuție, procentele minoritare aparținând statului român, precum și 100% din două companii de furnizare de energie electrică și gaze naturale cu 3 milioane de clienți.

Companiile E-Distributie operează rețele cu o lungime totală de aproximativ 128.000 de kilometri în trei regiuni importante ale țării (Sud Muntenia – inclusiv București, Banat și Dobrogea) și acoperă o treime din piața locală de distribuție.

Enel Energie și Enel Energie Muntenia se numără printre principalii furnizori de energie din țară, iar activitatea lor include electricitate și gaze naturale, precum și servicii de uz casnic.

De ce vrea PPC să cumpere Enel România

Achiziția Enel România are o importanță crucială pentru PPC, subliniază jurnaliștii greci, deoarece, de la un mediu reglementat pe piața elenă, unde trebuie să reducă numărul de clienți, va avea posibilitatea de a-i înlocui fără restricții, de pe o altă piață, cu o populație dublă față de cea a Greciei și cu perspective puternice de dezvoltare economică. În același timp, securitatea energetică a Greciei este asigurată și mai mult, deoarece va exista posibilitatea de interconectare electrică cu România.

Grupul Enel a raportat pierderi operaționale de 115 milioane de euro în prima jumătate a anului în sectorul de retail din România. În luna august a anului trecut, cele două companii de furnizare au împrumutat sute de milioane de euro de la compania mamă, din cauza crizei de lichidități provocată de creșterea bruscă a prețului energiei electrice pe care o cumpără pentru clienți de pe piețele angro, combinată cu întârzierile mari cu care statul român compensează furnizorii pentru costul prețurilor de vârf pentru clienții finali.

Prețul pe care PPC va trebui să îl plătească se ridică la 1,3 miliarde de euro , potrivit primelor estimări, valoarea întreprinderii apropiindu-se de 1,9 miliarde de euro. Diferența de 5-600 de milioane de euro o reprezintă datoriile Enel.

Acord de exclusivitate, semnat în decembrie

Cea mai mare companie de electricitate din Grecia, Public Power Corp. (PPC), a semnat la jumătatea lunii decembrie 2022 un acord de exclusivitate cu compania italiană Enel pentru potențiala achiziție a activelor sale din România. PPC a luat în considerare achiziții în România și Bulgaria ca parte a eforturilor sale de extindere în străinătate.

În noiembrie, cu ocazia prezentării unei noi strategii actualizate, Enel a anunțat că intenționează să vândă active în valoare de 21 de miliarde de euro pentru a reduce datoria netă și a se concentra pe prezența sa în șase țări. Cea mai mare parte a planului de vânzare de active – care vizează, printre altele, activele din România, Argentina și Peru – ar trebui să fie finalizată până la sfârșitul anului 2023.

“Am decis să părăsim România deoarece am ajuns într-un punct în care este dificil să obținem o creștere suplimentară în viitor. șadar, motivul pentru care plecăm nu este pentru că nu ne place cadrul legal și de reglementare din România, care nu este nici mai bun, nici mai rău decât multe altele – spunea CEO-ul Enel, Francesco Starace, la vremea respectivă.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: