Înmatriculările de autoturisme noi în România, în creștere cu 25% în primele patru luni din an/ Autoturismele “electrificate” au o creștere de aproape 30% și au o cotă de piață de 20,4%

masini flota auto leasing

Piața auto din România este în creștere în primele 4 luni din acest an. Astfel, potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile – A.P.I.A., aprilie 2023 vine cu o creștere de 16,0% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna aprilie a anului precedent. 

În comparație cu anii anteriori, luna aprilie 2023 este în creștere cu 24,6% față de perioada similară din anul 2021, cu 120,1% faţă de martie 2020 şi cu 4,3% faţă de aprilie 2019. 

Sursa date: DRPCIV, prelucrare APIA 

In piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după primele patru luni din anul 2023, este condus de către Dacia (16.608 unități), urmată de Renault (5.380 unități), Ford (3.379 unități), Hyundai (3.201 unități), Toyota (3.121 unități), Skoda (3.013 unități), Volkswagen (3.001 unități), Mercedes Benz (2.944 unități), BMW (1.566 unități) și Suzuki (1.287 unități). 

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 85% din total) au înregistrat, în luna aprilie 2023, un volum de 9.736 unități, cu 16.3% mai mult decât în luna similară din 2022. 2/4 

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele patru luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creștere de 1,4% față de cota deținută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 66,3%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 2,0% față de ponderea din anul 2022 și dețin o cotă de 13,3% din total. 

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele patru luni din 2023, o cotă de piață de 20,4%, care depăşeşte cu 7,1% cota deţinută de motoarele diesel. 

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 8,7% din piață în primele patru luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 7,9%. 

Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2023, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+29,4%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. In acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+36,8%) şi a celor plug-in hybrid (+43,1%).

Autoturismele 100% electrice mențin trendul crescător al anului anterior. În luna aprilie 2023, ajung la o creștere de 6,4% față de luna similară a anului trecut, iar la nivelul celor patru luni din anul 2023 la o creștere de 36,8% față de anul precedent. 

Si cele plug-in urmeaza o curbă crescătoare, cumulând și acestea volume semnificative, cu o creștere de 87,8% față de luna similară a anului trecut și una de 43,1% față de primele patru luni din anul 2022. 

Autoturismele Full Hybrid sunt și acestea în creștere. Se înregistrează o scădere de 2,3% față de luna aprilie 2022 și o creștere de 17,3% față de primele patru luni ale anului anterior. 

Cu atât mai mult, în primele patru luni din acest an, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 1.865 unități și o creștere de 27,9% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Renault Megane 292 unități, fără înmatriculări în perioada similară din 2022, Tesla Model Y cu 289 unități, creștere de 542,2%, Volkswagen e-UP! cu 221 unități, în creștere cu 132,6% și Tesla Model 3 cu 208 unități, în scădere cu 11,5% față de aceeaşi perioadă a anului 2022. 

In ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 290 unități și o creștere de 143,7% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Mercedes Benz GLE cu 114 unități și o creștere de 18,8%, Mazda CX 60 cu 110 unități, fără înmatriculări în perioada similară din 2022, Renault Captur cu 109 unități, creștere de 55,7% și Mercedes Benz GLC cu 81 unități, în creștere cu 2,5%. 

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 571 unități, în scădere cu 7,5% față de 2022, urmată de Toyota Yaris cu 487 unități și 68,5% creștere, apoi Toyota RAV4 cu 475 unități, în creștere cu 18,8%. 4/4 

Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), observăm că, după primele patru luni din anul 2023, acestea dețin o cotă de piață de 23,0%, corespunzătoare unui volum total de 10.650 unități, în creștere cu 37,8% față de anul 2022, când se înregistrau 7.729 unități. 

In ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna aprilie 2023 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 62,0% din totalul achizițiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele patru luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice. 

În ceea ce privește autovehiculele comerciale ușoare, această categorie de autovehicule înregistrează, în aprilie 2023, o creștere de 20,6% față de luna aprilie 2022. Pe ansamblul celor patru luni din acest an, se remarcă o creștere de 25,0%, care consemnează o evoluție similară cu cea a autoturismelor (+25,1%). 

In acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară a anului trecut. 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: