Unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume a cerut guvernului de la Londra să renegocieze o parte din acordul Brexit, altfel riscă să piardă părți din industria sa auto, scrie BBC.
Stellantis, care deține Vauxhall, Peugeot, Citroen și Fiat, se angajase să producă mașini electrice în Marea Britanie, dar spune că acest lucru este amenințat.
Aceasta a declarat că nu mai poate respecta normele comerciale Brexit privind locul de proveniență a pieselor.
Guvernul este “hotărât” ca Marea Britanie să rămână competitivă în producția de automobile, a declarat un purtător de cuvânt.
“Dacă costul producției de vehicule electrice în Marea Britanie devine necompetitiv și nesustenabil, operațiunile se vor închide”, a spus Stellantis.
Este pentru prima dată când o firmă auto a cerut în mod deschis guvernului să renegocieze termenii acordului comercial Brexit.
Aceasta a cerut guvernului să ajungă la un acord cu UE pentru a menține regulile așa cum sunt până în 2027 și dorește, de asemenea, ca acordurile pentru fabricarea de piese în Serbia și Maroc să fie revizuite.
Cu doar doi ani în urmă, al patrulea mare producător auto din lume a declarat că viitorul uzinelor sale din Ellesmere Port și Luton este asigurat.
Dar acum Stellantis a cerut guvernului britanic să renegocieze o parte din acordul Brexit, pe fondul unei “amenințări la adresa activității noastre de export și a sustenabilității operațiunilor noastre de producție din Marea Britanie”.
Într-o prezentare la o anchetă a Camerei Comunelor privind producția de automobile electrice, firma a declarat că investițiile sale în Regatul Unit se bazează pe respectarea condițiilor stricte ale acordului de liber schimb post-Brexit.
Aceste norme prevăd că, începând de anul viitor, 45% din valoarea mașinii electrice ar trebui să provină din Regatul Unit sau din UE pentru a se califica pentru comerț fără taxe vamale, crescând ulterior la 65%.
Stellantis a declarat că este “acum în imposibilitatea de a respecta aceste reguli de origine” după creșterea bruscă a costurilor materiilor prime în timpul pandemiei și a crizei energetice.
În cazul în care guvernul nu poate obține un acord pentru a menține regulile actuale până în 2027, începând de anul viitor “comerțul dintre Marea Britanie și UE va fi supus unor tarife de 10%”, a precizat acesta.
Acest lucru ar face ca producția internă și exporturile să devină necompetitive în comparație cu cele din Japonia și Coreea de Sud, a spus acesta.
“Pentru a consolida sustenabilitatea fabricilor noastre de producție din Marea Britanie, Regatul Unit trebuie să ia în considerare acordurile sale comerciale cu Europa”, a declarat Stellantis.
Un purtător de cuvânt al guvernului a declarat că secretarul pentru afaceri și comerț, Kemi Badenoch, “a ridicat această problemă cu UE”.
Kemi Badenoch, care se va întâlni astăzi cu directorii Stellantis, “este hotărâtă să se asigure că Marea Britanie rămâne una dintre cele mai bune locații din lume pentru producția de automobile, în special pe măsură ce facem tranziția către vehiculele electrice”, a precizat purtătorul de cuvânt.
Guvernul a înființat un fond pentru a dezvolta lanțul de aprovizionare pentru vehiculele electrice, iar în lunile următoare va lua “măsuri decisive pentru a asigura investiții viitoare în producția de vehicule cu emisii zero”, a adăugat purtătorul de cuvânt.
Însă Jonathan Reynolds, secretarul din umbră al Partidului Laburist pentru afaceri, a declarat că producătorii au fost dezamăgiți de un “guvern în haos”.
El a spus că “bijuteria din coroana producției britanice este în pericol dacă nu se iau măsuri urgente din partea guvernului”, promițând că laburiștii “vor lucra cu industria pentru a construi gigafabricile de care avem nevoie”.
La începutul acestei săptămâni, președintele francez Emmanuel Macron l-a primit pe Elon Musk de la Tesla, care a lăsat să se înțeleagă că ar putea investi într-o gigafabrică – care produce baterii – în Franța.
Proprietarii celui mai mare producător din Marea Britanie, Jaguar Land Rover, sunt în prezent curtați de guvernul spaniol pentru a găzdui o gigafabrică despre care s-a presupus de mult timp că va fi construită în Marea Britanie.
Andy Palmer, fost director de operațiuni la Nissan și președinte al start-up-urilor de baterii Inobat și Ionetic, a declarat pentru BBC că “nu mai avem timp” pentru a obține fabricarea de baterii în Marea Britanie.
“Este practic imposibil să îndeplinești aceste reguli [UE] privind conținutul local dacă nu îți procuri bateriile de la o fabrică din Marea Britanie sau din UE”, a declarat el la emisiunea Today de la Radio 4.
El a adăugat că, deși guvernul condus de Boris Johnson dorea construirea unei “gigafabrici” în Marea Britanie, “în esență, nu există o politică industrială care să susțină acest lucru”.
Acordul comercial Brexit a permis o “introducere treptată” a normelor stricte privind originea pentru piesele vehiculelor electrice.
Prima etapă intră în vigoare anul viitor, iar unii din industria auto britanică speră că UE însăși ar putea dori să renegocieze, dacă proprii producători se luptă să îndeplinească cerințele de origine.
Însă cerințele sunt integrate în tratatul dintre Regatul Unit și UE.
Normele urmează să se înăsprească din nou în 2027, iar cei din interior cred că exportatorii britanici vor considera că le va fi imposibil să exporte mașini fără taxe vamale în acel moment, fără producția de baterii din Regatul Unit.