ANALIZĂ Companiile internaționale apelează la Inteligența Artificială pentru a gestiona lanțurile de aprovizionare

lant de aprovizionare, depozit Sursă: Unplash

Unele dintre cele mai mari companii din lume apelează la inteligența artificială pentru a naviga în lanțurile de aprovizionare din ce în ce mai complexe, în timp ce se confruntă cu impactul tensiunilor geopolitice și cu presiunea de a elimina legăturile cu abuzurile asupra mediului și a drepturilor omului, scrie Financial Times.

Unilever, Siemens și Maersk se numără printre cei care folosesc inteligența artificială pentru a negocia contracte, pentru a găsi noi furnizori sau pentru a ajuta la identificarea celor care au legătură cu probleme precum presupusa reprimare a musulmanilor uiguri din regiunea chineză Xinjiang.

Deși suportul AI în gestionarea lanțului de aprovizionare este utilizat de ani de zile, dezvoltarea așa-numitei tehnologii generative AI a oferit mai multe oportunități pentru a automatiza și mai mult acest proces.

Tot mai multe multinaționale s-au confruntat cu necesitatea de a fi la curent cu furnizorii și clienții lor, pe fondul perturbărilor din timpul pandemiei Covid-19, precum și al creșterii tensiunilor geopolitice.

Noile legi privind lanțul de aprovizionare din țări precum Germania, care impun companiilor să monitorizeze aspectele legate de mediu și drepturile omului în lanțurile lor de aprovizionare, au stimulat interesul și investițiile în acest domeniu.

Navneet Kapoor, director de tehnologie la Maersk, a declarat că „lucrurile s-au schimbat dramatic în ultimul an, odată cu apariția inteligenței artificiale generative”, care poate fi folosită pentru a construi chatbots și alte programe care generează răspunsuri la solicitările oamenilor.

În decembrie, cel de-al doilea mare grup de transport maritim de containere din lume a contribuit la finanțarea cu 20 de milioane de dolari a Pactum, o companie din San Francisco care susține că robotul său de tip ChatGPT a negociat contracte cu furnizori pentru Maersk, Walmart și grupul de distribuție Wesco.

„Atunci când există un război sau Covid sau o întrerupere a lanțului de aprovizionare, trebuie să ajungi la furnizori”, a declarat Kaspar Korjus, cofondatorul Pactum, care a spus că chatbotul start-up-ului negociază contracte în valoare de până la 1mn de dolari în numele a “zeci” de companii din Fortune 500. “[Cu] o întrerupere după alta în aceste zile, oamenilor le ia prea mult timp … . Walmart nu are timp să ajungă la zeci de mii de furnizori”.

La fel ca alte multinaționale, Siemens, conglomeratul industrial german, a accelerat eforturile pentru a-și reduce dependența de furnizorii chinezi.

Din 2019, Siemens a angajat serviciile Scoutbee, un start-up din Berlin care a lansat anul acesta un chatbot despre care spune că poate răspunde la solicitări de localizare a furnizorilor alternativi sau a vulnerabilităților din lanțul de aprovizionare al unui utilizator. “Aspectul geopolitic este un subiect cheie pentru Siemens”, a declarat Michael Klinger, un director al lanțului de aprovizionare din cadrul companiei.

Directorul executiv al Scoutbee, Gregor Stühler, a declarat că Unilever, un alt client și producătorul produselor Marmite și Magnums, a fost, de asemenea, capabil să identifice noi furnizori atunci când China a intrat în blocaj în timpul pandemiei.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: