Sectorul cultural din Uniunea Europeană reprezenta anul trecut 3,8% din totalul forţei de muncă din Uniunea Europeană, variind de la 1,5% în România la 5,4% în Ţările de Jos, potrivit datele publicate de Eurostat.
În 2022, sectorul cultural din UE avea 7,7 milioane de angajați, ceea ce reprezintă 3,8% din totalul locurilor de muncă. Comparativ cu anul 2021, a indicat o creștere de 4,5%, de la 7,4 milioane. Ponderea persoanelor angajate în sectorul cultural a crescut în 19 state membre ale UE și a scăzut în celelalte 8. Cele mai semnificative creșteri au fost înregistrate în Cipru (+21,5%), Luxemburg (+14,5%), Irlanda (+14,0%), Suedia (+11,9%) și Țările de Jos (+10,5%). În același timp, cele mai semnificative scăderi au fost înregistrate în Bulgaria (-7,7%), Cehia (-7,3%), Croația (-6,3%), Estonia (-5,3%) și Letonia (-2,5%).
În intervalul de timp 2019-2022, observăm modele diferite pentru ratele anuale de variație între ani. Cele mai semnificative creșteri ale ratelor anuale de variație pentru ocuparea forței de muncă în domeniul cultural au fost observate în Cipru, care a trecut de la -5,7 % în 2019-2020 la +21,5 % în 2021-2022, în Luxemburg (-15,1 % la +14,5 %) și în Irlanda (-3,0 % la +14,0 %). Cele mai substanțiale scăderi au fost înregistrate în Cehia, care a scăzut de la +5,3% în 2019-2020 la -7,3% în 2021-2022, în Croația (de la +6,3% la -6,3%) și în Bulgaria (de la +4,1% la -7,7%).
Franța, Lituania și Portugalia au fost singurele țări din UE cu o creștere a ocupării forței de muncă în sectorul cultural atât între 2019-2020, cât și între 2021-2022. Pe de altă parte, Estonia este singura țară din UE care a înregistrat o scădere în ambele perioade.
Decalajul dintre femei și bărbați în ocuparea forței de muncă în domeniul cultural atinge cel mai scăzut nivel în 2022
Începând din 2013, numărul femeilor angajate în domeniul cultural a crescut în întreaga Uniune Europeană, cu excepția anului 2020. În 2022, sectorul cultural a înregistrat cel mai mic decalaj de gen înregistrat vreodată în materie de ocupare a forței de muncă, cu o diferență de doar 1,6 puncte procentuale, ceea ce corespunde la 3,93 milioane de bărbați și 3,80 milioane de femei (50,8% și 49,2%) angajați în acest sector.
Situația a variat oarecum între membrii UE, femeile depășind ponderea bărbaților care lucrează în sectorul cultural în 14 țări. Diferențe mari în ceea ce privește procentele, în favoarea femeilor angajate în sectorul cultural, au fost înregistrate în Letonia (26,3 pp diferență între femei și bărbați), Lituania (25,7 pp), Cipru (17,1 pp), Bulgaria (13,6 pp) și Luxemburg (13,3 pp).
Pe de altă parte, țările cu cele mai mari diferențe de ocupare a forței de muncă între femei și bărbați în sectorul cultural au fost Malta (21,6 pp diferență între ponderea bărbaților și a femeilor), Spania (9,5 pp), Irlanda și Italia (aproximativ 8,5 pp).