Compania aeriană letonă airBaltic vrea să comande încă 30 de avioane Airbus A220

air baltic Sursa foto: Facebook/Air Baltic

Compania aeriană letonă airBaltic este în discuții cu Airbus pentru a cumpăra încă 30 de avioane de pasageri A220 prin exercitarea opțiunilor contractuale existente, a declarat directorul său general, Martin Gauss, pentru Reuters.

Cea mai mare companie aeriană baltică a comandat deja 50 de avioane construite în Canada.

Măsura vine în contextul în care compania aeriană se pregătește pentru o ofertă publică inițială (IPO) la sfârșitul anului 2024, pentru care planul de afaceri provizoriu prevede până la 100 de aeronave până în 2030.

AirBaltic este al doilea client european ca mărime pentru cel mai mare dintre cele două modele de A220, A220-300, cu aproximativ 130 de locuri. Aceasta s-ar concentra pe aceeași versiune pentru noua comandă.

AirBaltic ar fi, de asemenea, interesată de o opțiune de a converti unele dintre aceste comenzi într-o versiune și mai mare, cunoscută sub numele de A220-500, dacă Airbus va continua dezvoltarea acesteia, a declarat Gauss.

Airbus a declarat că se gândește la o versiune alungită a modelului A220, dar săptămâna trecută a negat informațiile potrivit cărora lansarea ar fi iminentă.

Momentul unei comenzi depinde în parte de progresul pregătirilor pentru oferta publică inițială planificată, a spus Gauss. Comanda nu va fi gata la timp pentru Salonul Aeronautic de la Paris din această lună.

Gauss a refuzat să precizeze cât de mult ar putea fi strânsă și nici ce evaluare ar face IPO-ul companiei aeriene în vârstă de 28 de ani. Ar fi prima IPO semnificativă a unei companii aeriene din Europa de la listarea la bursă a Wizz Air  în 2015.

AirBaltic se numără printre numeroasele companii aeriene afectate de întârzieri în obținerea de piese sau reparații pentru ultima generație de motoare produse de Pratt & Whitney.

Compania aeriană are în prezent 11 din cele 42 de A220 – sau aproape 25% din flota sa – imobilizate la sol din cauza lipsei motoarelor de rezervă necesare pentru a le înlocui pe cele care intră în reparații de rutină, a declarat Gauss.

Ea a fost nevoită să închirieze avioane mai vechi, cu tot cu echipaje, un proces cunoscut sub numele de “wet lease”, pentru a ajuta la acoperirea deficitului.

Atelierele de reparații au devenit congestionate la nivel mondial, deoarece cele mai recente motoare ating mai puțin timp în serviciu între întrețineri decât se planificase inițial, agravat de lanțurile de aprovizionare globale slabe.

Gauss a declarat că motoarele Geared Turbofan, care economisesc combustibil, au avut totuși performanțe mai bune decât se așteptau în ceea ce privește consumul de combustibil și emisiile.

Un purtător de cuvânt al Pratt & Whitney, unitate a Raytheon Technologies, a reiterat că a “îmbunătățit timpul de zbor de la începutul programului, dar nu suntem încă la nivelul pe care ne așteptăm să-l atingem”.

Pratt își extinde rețeaua de reparații și lucrează pentru a reduce timpii de reparații, a adăugat purtătorul de cuvânt.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: