Prima lună de toamnă va consemna câteva etape importante pentru unele dintre proiectele din „infrastructura mare”: semnarea a cel puțin două contracte de execuție pentru secțiunea Buzău – Focșani a Autostrăzii Moldovei și a contractului pentru proiectarea și execuția primului lot al Autostrăzii București Nord, desemnarea câștigătorilor pentru loturile de autostradă cu tuneluri de la Meseș și Lugoj, respectiv depunere de oferte pentru metroul Băneasa – Otopeni și la contractul pentru achiziția a 62 de trenuri Regio, de scurt parcurs.
Autostrada Moldovei. Astfel, în următoarele zile se semnează contractele pentru execuția loturilor 1 și 4 ale Autostrăzii Buzău – Focșani, parte din Autostrada Moldovei A7. Constructorul român are la dispoziție 20 de luni pentru finalizarea loturilor de la capete. Începe, astfel, al doilea șantier de autostradă din Moldova, regiune cu doar 17 km de autostradă – Centura Bacău, parte din A7. Dacă săptămâna viitoare CNAIR anunță câștigătorii pe loturile 2 și 3 și nu sunt contestații, atunci la sfârșitul lunii ar fi posibilă parafarea contractelor. Pentru Autostrada Bacău – Pașcani termenul de depunere este 15 septembrie în timp ce pentru Autostrada Focșani – Bacău, ofertele pot fi depuse până pe 22 septembrie.
Autostrada București Nord. Semnarea contractului pentru primul lot al semi inelului de nord a fost anunțată oficial pe 9 august, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu menționând că oferta italienilor a fost declarată ,,definitiv câștigătoare”. Totuși Intrakat (Grecia) a depus o nouă contestație la CNSC (n.r. noua Lege a Achizițiilor Publice obligă CNAIR să semneze contractul după decizia CNSC fără a mai aștepta o eventuală contestare la Curtea de Apel București). Rămâne de văzut cum va interpreta conducerea CNAIR această situație. Dacă se parafează contractul, Pizzarotti are la dispoziție 12 luni pentru proiectare și 22 pentru execuția celor 18 kilometri dintre A1 și Corbeanca, din start fiind unele semne de întrebare dacă italienii pot respecta graficul.
Autostrăzile cu Tuneluri Lugoj – Deva și Meseș. Desemnarea constructorului pentru lotul cu tuneluri Lugoj – Deva, contract cu finanțare prin PNRR este anunțată chiar de ministrul Grindeanu pentru începutul lunii. Din cei șase constructori care au depus oferte: UMB și Aktor din UE respectiv Kolin, Mapa, Makyol și Cengiz (Turcia) Compania de Drumuri trebuie să asigure parafarea contractului cu un constructor puternic care să respecte termenele din PNRR. Singurul dezavantaj al constructorului român UMB este lipsa de experiență similară în execuția de tuneluri. Turcii, în schimb pot avea punctaje mari la oferta financiară. Despre evoluția șantierului Aktor de pe A0, Economedia a scris aici.
În privința Autostrăzii Transilvania, tronsonul Poarta Sălajului – Zalău, secțiunea cu Tunelul Meseș, calendarul SEAP arată că 15 septembrie este termen-limită pentru evaluarea candidaturilor. Șase constructori din Austria, Italia și Turcia au rămas în cursă: Mapa-Cengiz, Strabag-Acciona, Pizzarotti, Astaldi, Tefken (Turcia) și REC ULUSLARARASI İNŞAAT YATIRIM SANAYİ (Turcia). (n.r spre deosebire de Lugoj – Deva, unde candidează separat, pentru acest lot turcii Mapa-Cengiz candidează ca asociere, la fel ca pe lotul 2 al Autostrăzii Sibiu – Pitești). CNSC a admis o contestație Astaldi privind candidatura Strabag care rămâne în afara cursei. Este o licitație cu precalificare și, în urma deciziei CNSC, Compania de Drumuri ar putea să reia etapa a doua cu anunțarea a cinci constructori și nu doar a câștigătorului.
Metroul spre Aeroportul Otopeni și achiziția a 62 de trenuri noi Regio
Practic, întreaga Magistrală de metrou M6 cu 12 stații între Gara de Nord, Băneasa și Aeroportul Otopeni va fi construită de firme din Turcia: prima secțiune, până la Băneasa, de Alsim Alarko, contractul fiind acum în etapa de proiectare, iar pentru tronsonul 2 Băneasa – Otopeni unul dintre cei trei constructori din Turcia care au depus oferte: Alsim Alarko, Dogus Insaat sau Gulermark (n.r cu condiția validării ofertei și încadrării în costul estimat de 1,3 miliarde lei conform indicatorilor aprobați în 2016). Pentru a doua secțiune a Magistralei M6, termenul pentru depunere este 5 septembrie, iar procedura de achiziție este cu precalificare, toți cei trei constructori din Turcia fiind admiși în prima etapă și invitați să participe în faza finală. Inițial, Metrorex anunțase într-un răspuns pentru Economedia că termenul-limită pentru depunerea candidaturilor este 29 august (detalii aici).
Pentru achiziția a 62 de trenuri Regio de scurt parcurs, 15 septembrie este termen-limită la depunerea ofertelor. Licitația pentru achiziția a 62 de trenuri electrice de scurt parcurs a fost publicată în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice) în mai, valoarea investiției fiind cuprinsă între 3,2 și 4,1 miliarde lei. Potrivit documentației, sunt trei loturi, pe regiuni, contractele având o clauză prin care se poate dubla perioada de întreținere, de la 15 ani la 30 de ani, practic pe întreaga durată de viață a ramelor. Este practic, o nouă licitație pe care instituția din subordinea ministerului transporturilor (acum condusă de Ștefan Roșeanu) o organizează în ultimii ani, la prima fiind pierduți trei ani degeaba.
În funcție de deciziile CFR Infrastructură și CNSC ar putea fi definit un calendar pentru semnare sau chiar să se și semneze contracte PNRR pentru modernizarea unor loturi pe magistralele feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad respectiv Cluj – Oradea.