ANPC a emis marți, 23 mai, Ordinul privind sancționarea băncilor practici comerciale înșelătoare săvârșite de aceștia cu privire la modul de calcul al ratelor, deoarece consumatorii plăteau preponderent dobândă atunci când rambursau creditul, a anunțat președintele instituției, Horia Constantinescu.
Săptămâna trecută, ANPC a spus că băncile au primit amenzi de 550.000 lei și au fost obligate să emită noi grafice de rambursare.
De asemenea, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorior a anunțat că a extins controalele în domeniul bancar în legătură cu modul de calcul al ratelor, pe care le consideră practici comerciale înșelătoare.
Directorul general al ANPC, Paul Anghel, a anunțat miercuri într-o conferință de presă că “în acest moment, Direcția Generală de Control și Serviciile de Produse și Servicii Financiare au încheiat restul de opt procese verbale de constatare a contravenției la alți 8 operatori economici financiar-bancar și, cu siguranță, în perioada următoare să vor face referate către domnul președinte, către către comisie, și vor fi date și către celelalte opt instituții.”
El a adăugat că ordinele pot fi contestate în instanță de bănci, dar susține că trebuie puse în aplicare.
„Aş vrea să spun că am splituit acest proces-verbal de constatare a contravenţiei în două etape. Prima etapă ar fi vizavi de ceea ce se întâmplă de acum încolo cu creditele, cu produsele pe care le oferă consumatorilor şi ceea ce trebuie să facă instituţia financiar-bancară. Am prins chiar şi în ordin şi spunem aşa: astfel se impune emiterea unor noi grafice de rambursare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului, astfel încât consumatorii medii să poată beneficia de egalitate dintre părţile contractului, dar şi pentru existenţa echilibrului contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacţionare în cunoştinţă de cauză şi de a anticipa orice cost sau metodă de calcul înşelător”, a spus Paul Anghel.
El a spus că unele bănci au luat deja legătura cu ANPC pentru a afla cum să procedeze cu creditele în derulare.
„Sunt destul de multe, zic eu, instituţii care au procedat în felul ăsta. Şi am zis că există şi teza numărul doi, dacă vreţi, vă şi citez: se impune ca operatorul economic financiar-bancar să dispună refacerea echilibrului contractual în contractele sale în curs de desfăşurare, urmând a opera o reaşezare a prestaţiilor contractuale prin restructurarea ratei lunare într-o formulă echitabilă, astfel încât să se respecte prevederile aliniatului 1, de care v-am spus mai devreme, cu privire la stabilirea unor rate egale ale principalului datorat, oferindu-se consumatorului posibilitatea de a opta făcând dovada în acest sens”, a spus Paul Anghel.
Anghel a recunoscut că băncile respectă legea, adică ordonanţele 50 şi 52, dar problema ar fi cum “s-ar fi jucat cu mintea consumatorului.”
„Deci nu e vorba că nu se respectă ordonanţa 50 sau 52. Se respectă ordonanţa 50 sau 52. Iarăşi spun că prevede restituirea în rate egale sau în rate descrescătoare. E perfect ok. Problema e cum te joci tu, profesionist, cu mintea consumatorului şi-l pui să aleagă un produs într-o anumită situaţie, în care el este vulnerabil. De ce este vulnerabil? Pentru că-şi doreşte să achiziţioneze bunuri, fie că vorbim de bunuri imobile, fie că vorbim chiar de bunuri mobile. Câteodată există posibilitatea să nu primească creditul respectiv şi să nu îşi îndeplinească visul de a achiziţiona respectiva proprietate”, a spus Paul Anghel.
La rândul său, președintele ANPC, Horia Constantinescu, a acuzat băncile că fac presiuni asupra instituției pe care o conduce.
“Așteptăm din partea sistemului bancar, în afară de cancanistică, replici și amenințări, și trebuie să opun public, au venit pe foarte multe canale să luăm în calcul ce forță financiar au aceste instituții. Iată că o parte dintre trompetele sistemului bancar ne transmit că vor fi depuse plângeri de abuz în serviciu împotriva noastră. Acest lucru situează autoritatea ce se bazează pe profesionalismul colegilor, poate mai puțin susținuți din perspectivă socială, îi așază pe aceștia într-o zonă de inconfort instituțional, pentru că se tem pentru siguranța lor. Gândiți-vă că sunt comisari și își doresc să ajungă în siguranță la pensie. Se tem de oricare dintre repercusiunile și dintre amenințările transmise în mod public.”
Pe de altă parte, în ceea ce privește o mai bună informare a consumatorilor atunci când aceștia iau un credit, Horia Constantinescu a amintit de o inițiativă legislativă a deputatei PSD, Laura Vicol.
“În legea protecție consumatorilor inițiată de doamna deputat Laura Vicol s-a prins ca obligatorie parcurgerea unui chestionar. Sistemul bancar s-a opus cu de vehemență și noi am fost gata să renunțăm la acest articol, prin elaborarea unui amendament care să oblige sistemul bancar la plata unui unui variante de educare a consumatorilor începând din ciclul primar, de la școală. Sunt foarte mulți dintre cei ce aduc să discute ce nu citesc nici măcar în diagonală contractul de credit și după aceea ne scriu sau ajung în situații nedorite și iată, sunt nevoiți să ne scrie nouă sau să își angajeze avocați într-o luptă total inegală cu un sistem bancar ce pretinde și pune în fața instanței că are un contract semnat, o lege a părților, în condițiile în care se poate dovedi simplu respectivul consumator de la capitolul probabil la care erau menționate numele unora și altora restul nu prea a mai înțeles nimic. Decât, așa cum spuneți, încărcat de entuziasmul că va fi proprietar, a fost gata să semneze orice astăzi ajungând nu numai datornic, ajungând o povară și din, iată, proprietarul fericit s-a transformat în datornicul total.
Reporter: – Susțineți un extemporal pentru clienți?
– Așa am susținut în proiectul de lege, era un chestionar similar cu cel de la luarea permisului de conducere. Pentru că și acolo, pentru că ghidonați mașina, vehiculul trece prin chestionar. Astăzi dacă oricare dintre dvs. coborând la stația de metrou de aici de la Aviatorilor și întrebați aveți credite? Da! Puteți să ne definiți Roborul sau IRCC, cred că răspunsul pe care îl veți primi în cel mai bun caz va fi că nu.”
Marți, 16 mai, ANPC a anunțat că a amendat 11 bănci din România, pentru practici comerciale înșelătoare cu privire la modul de calcul al ratelor
Conform ANPC, practicile înșelătoare au constat în faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75% dobândă. Prin această modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent dobândă.
Cei 11 operatori economici sunt:
ING Bank
First Bank
Credite Europe Bank
OTP Bank
Alpha Bank
BancaTransilvania
Raiffeisen Bank
BCR
Patria Bank
Unicredit Bank
BRD Groupe Societe Generale.
Pe lângă o sancțiune contravențională, respectiv 11 amenzi în valoare de 550.000 lei, comisarii ANPC au propus măsura de emitere a unor noi grafice de rambursare, atât pentru creditele aflate în curs, cât și pentru cele viitoare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.