Sindicatul de la Metrou îl acuză pe Cătălin Drulă că a introdus în PNRR Magistrala Gara de Nord-Filaret și nu a doua secțiune a liniei spre Aeroportul Otopeni. Sindicatul lui Ion Rădoi propune și varianta unei linii Gara de Nord-Catedrala Mântuirii Neamului

Consiliul General PMB PUG M 4 Filaret Progresu Sursa Foto : Metrorex

Sindicatul de la Metrou îl acuză pe fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă că a inclus în PNRR extinderea Magistralei IV de la Gara de Nord spre Gara Filaret și nu a doua secțiune a Magistralei VI Băneasa-Aeroport Otopeni, potrivit unui comunicat remis luni, de USLM. De asemenea, singurul sindicat din Metrorex propune și varianta unui ,,plan B” modificarea liniei IV prin realizarea a doar trei stații între Gara de Nord și Catedrala Mântuirii Neamului. Poziția USLM vine după ce în urmă cu o săptămână a fost publicat Raportul Corpului de Control al Ministrului Transporturilor care confirma riscul de pierdere a banilor din PNRR pentru linia spre Filaret din cauza proiectului întârziat (detalii aici). Pe de altă parte, Comisia Europeană a refuzat finanțarea metroului până la Otopeni prin POIM după ce a finanțat cu 100 de milioane de Euro linia de tren Gara de Nord-Aeroport. În lipsa banilor, pentru execuție, Drulă considera investiția o ,,piatră de moară“. Pentru secțiunea Băneasa-Otopeni cei trei constructori din Turcia au depus în urmă cu o săptămână ofertele tehnice și financiare la contractul de 1,3 miliarde lei.

Ce a transmis Sindicatul de la Metrou :

,,La momentul negocierii PNRR, pentru Metrorex proiectul care se încadra perfect în PNNR era cel al tronsonului 2 din Magistralei VI, de la stația Tokyo până la Stația Aeroportul Otopeni, era eligibil și avansat. Din păcate, deși fusese informat de Metrorex prin diferite adrese, fostul ministru al transporturilor, a dovedit încă o dată ca are ceva cu metroul bucureștean și cu salariații acestuia, și a ales sa introducă în PNNR, proiectul magistralei IV. Adică, se construiau 6 stații de metrou și un tunel subteran dublu de aproape 4 km, care rămânea in conservare, pentru că nu exista un orizont de timp când stațiile puteau fi echipate și date în exploatare. Deci, un proiect imatur cu mari șanse de a nu se realiza ținând cont de timpul scurt necesar obținerii tuturor documentelor pentru a atinge jaloanele din PNNR. Fără voință politică proiectul nu va fi realizat. Daca se opta pentru Magistrala VI, acum toate jaloanele erau atinse, însă proiectul nu a fost pe placul fostului ministru, care a făcut tot posibilul sa blocheze proiectul M6 până la Otopeni. Așa cum am afirmat, vor trebui sa treacă mai mulți ani pentru a îndrepta răul făcut de ministrul Drula. Dacă se pot renegocia prevederi din PNRR, credem ca soluțiile ar fi două, pentru a nu se pierde banii care trebuie folosiți pentru extinderea rețelei de metrou din capitala. Introducerea pe lista a proiectului tronsonului II al Magistralei VI,
Sau
– Modificarea proiectului Magistralei IV prin extinderea cu doar 3 stații de la Gara de Nord până la stația Catedralei Mântuirii Neamului, restul banilor urmând a fi folosiți pentru achiziția de instalații pentru aceste 3 stații. Astfel, în 2026 la finalizarea lucrărilor, stațiile sa fie deja in exploatare in folosul calatorilor.” a transmis Sindicatul Metrorex.

Extinderea Magistralei M 4 cu șase stații până la Filaret ( prima etapă care include doar lucrări la partea de structură) este finanțată cu 300 de milioane de euro prin PNRR, iar lucrările trebuie finalizate până în august 2026, conform jaloanelor din PNRR. În acest moment, pentru acest proiect, Metrorex are aprox. 90 % din avizele necesare, însă nu poate avansa un termen clar pentru lansarea licitației.

Costul estimat pentru cele două secțiuni ale Magistralei M 4 Gara de Nord- Filaret- Progresu este de 8,5 miliarde lei. Cele șase noi stații până la Filaret : Știrbei Vodă, Bogdan Petriceicu Hașdeu, George Rozorea (n.r Piața Arsenalului-Mariott), Piața Chirigiu și Filaret. În faza a doua, de la Autogara Filaret până la Gara Progresu, la ieșirea din București spre Giurgiu sunt prevăzute 7 stații și un depou.

Extinderea Magistralei M 4 Gara de Nord-Progresu face parte din diametrala de Metrou Nord-Sud aprox. 33 de kilometri și 28 de stații, explica în 2012, la semnarea de finanțare cu Consiliul Federal din Elveția, fostul director general Metrorex, Gheorghe Udriște : ,,Odata cu elaborarea documentatiilor tehnico-economice necesare promovarii acestui proiect, S.C. Metrorex S.A trece la o noua etapa in procesul de dezvoltare a retelei de metrou si anume acela de extindere a Liniei 4, pe tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu, iar la finalizarea acestuia si conectarea cu linia de legatura a metroului cu Aeroportul International Otopeni, Municipiul Bucuresti va dispune de cea mai lunga diametrala de metrou pe axa Nord-Sud, in lungime de circa 33 km si 28 de statii cu puncte intermodale de transport la conexiunile cu cele doua aeroporturi – Otopeni si Baneasa – si cele patru gari de cale ferata: Baneasa, Basarab, Gara de Nord, Gara Progresu”.

Diametrala Nord-Sud, adică magistralele M 6 și M 4 vor asigura legătura între Nordul și Sudul județului Ilfov, explica la relansarea licitației pentru execuția secțiunii Băneasa -Otopeni, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu : ,, M6 este prima linie de transport public de mare capacitate care face legătura între Nordul şi Sudul Bucureştiului, prima magistrală care leagă direct Capitala de localităţile din Ilfov (Otopeni-Bucureşti- Jilava). M6 este o ramificație din Magistrala M4 Străulești – Gara de Nord – Palatul Parlamentului – Eroii Revoluției – Gara Progresu. Prin implementarea proiectelor de metrou M4 și M6 se asigură funcționalitatea completă a acestei investiții, locuitorii din Sudul Capitalei având acces direct în zonele de. Linia de Metrou M6, pe relația Stația 1 Mai – Stația Aeroport Otopeni este inclusă în toate scenariile analizate pentru obținerea unei strategii de mobilitate durabilă în București (PMUD 2016-2030) fiind selectată în Scenariul Optim: „Aceasta va oferi o conexiune importantă între partea de sud a Regiunii București-Ilfov și aeroport.”

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.