Magistrala de Metrou M4 Gara de Nord – Gara Progresu va pierde banii din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), deoarece va fi imposibilă semnarea contractelor pentru 50% din lucrări până în trimestrul patru al anului, iar în plus mai este nevoie de actualizarea studiului de fezabilitate, arată un raport de control al Ministerul Transporturilor obținut de Economedia. Finanțarea europeană este cifrată la circa 300 de milioane de euro.
- UPDATE: Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a confirmat pentru G4Media concluziile Corpului de control și a declarat că proiectul nu ar fi trebuit introdus în PNRR de la bun început. Întrebat ce va face pentru ca România să nu piardă cele 300 de milioane de euro, Grindeanu a spus că va discuta, în cadrul negocierii mai largi dintre Guvern și Comisia Europeană, ca acești bani să fie mutați la calea ferată, fie la tronsonul Calafat – Craiova, fie pentru proiecte mai mici. Răspunsurile complete ale lui Sorin Grindeanu AICI.
„În ceea ce privește construcția Magistralei M4: București – Sectiunea 1: Gara de Nord – Filaret, investiție inclusă pentru finanțare în PNRR, echipa de control a constatat că va fi practic imposibil ca METROREX SA să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor/țintelor programului de finanțare, în sensul în care nu va fi posibil ca în trimestrul 4 din anul 2022, să aibă loc semnarea contractelor pentru 50% din lucrări, prin derularea unor licitații deschise și concurențiale și prin obținerea autorizațiilor relevante”, potrivit documentului.
Echipa de control a mai constatat faptul că, „deși METROREX SA a beneficiat de finanțarea necesară pentru a avea un proiect matur ce poate fi finanțat pentru implementare, în prezent este necesară actualizarea Studiului de Fezabilitate în vederea punerii în aplicare a finanțării din PNRR pentru construcția Magistralei M4: București – Secțiunea 1: Gara de Nord – Filaret, cu alocarea de fonduri suplimentare din bugetul Metrorex SA”.
Pentru magistrala de metrou M4 Gara de Nord – Filaret nu există nici măcar garanția lansării licitației la sfârșit de vară, după cum a scris Economedia aici.
Nemulțumit de ritmul lent al proiectului, ministrul transporturilor Sorin Grindeanu avertiza în urmă cu câteva luni conducerea Metrorex (detalii aici).
Tronsonul Gara de Nord – Progresu are 13 stații și un depou, iar contractul va include și 15 rame noi. Contractul pentru proiectarea și execuția primelor șase stații finanțate prin PNRR trebuie să fie semnat până la sfârșitul anului viitor, conform jaloanelor.
Valoarea estimată a lucrării este de circa 7,2 miliarde de lei, fără TVA.