Raport Revolut: Primul trimestru al anului 2023 arată o temperare a consumului și o reorientare a bugetelor individuale ale clienților spre turism

inflatie preturi consum Foto: © Faithiecannoise/ Dreamstime.com

Primul trimestru al anului 2023 arată o temperare a consumului și o reorientare a bugetelor individuale ale clienților spre turism și experiențe noi de petrecere a timpului liber, potrivit raportului privind cheltuielile românilor cu Revolut.

În primele trei luni ale anului 2023, românii au efectuat 65 de milioane de tranzacții cu Revolut, dublu comparativ cu aceeași perioadă din 2022, dar volumul total al plăților a crescut cu 70% față de trim. I 2022 și doar cu 4% față de ultimul trimestru al anului trecut.

Totodată, din datele agregate de platformă rezultă că utilizatorii apelează tot mai mult la plățile digitale pentru a-și achita cumpărăturile de la supermarket, pentru a plăti transportul în comun sau serviciile de ridesharing sau atunci când iau masa în oraș cu prietenii sau familia.

Potrivit raportului, în trimestrul I 2023, 26% dintre tranzacțiile către comercianți au fost realizate pentru cumpărăturile de produse alimentare și de larg consum, 17% pentru transport, iar 15% pentru divertisment. Totuși, bugetele cele mai mari au fost cheltuite pentru divertisment (21% din totalul sumelor cheltuite cu Revolut), shopping (17%), produse alimentare și de larg consum (14%), restaurante (10%), servicii (9%), transport (8%), turism (7%), utilități (5%), sănătate (4%). 

„Dinamica cheltuielilor și a tranzacțiilor față de ultimul trimestru al anului trecut și față de primul trimestru 2022 ne-a arătat că, deși cheltuielile au fost pe un trend ascendent, clienții au devenit mai atenți cu banii lor, în trimestrul I 2023. Categoriile de bugete care au continuat să înregistreze creșteri, în primele trei luni ale anului față de anterioarele trei luni, au fost restaurantele (+12%), utilitățile (+9%) sau cheltuielile generale (+11%), mai ales pe seama evoluției prețurilor. Pentru că mulți dintre clienți au profitat de bonusurile și promoțiile realizate de agențiile de turism și de operatorii turistici în primele trei luni ale anului, turismul a înregistrat, de asemenea, o creștere de 9% față de trim. IV 2022. Sezonalitatea a influențat și ea anumite categorii de bugete – transporturile au avut o creștere modestă de 1%, în timp ce serviciile de sănătate au înregistrat un progres de 6%, pe fondul sezonului rece”, potrivit comunicatului de presă.

Studiul arată o scădere a cheltuielilor pentru cumpărături/ shopping cu 4% față de trimestrul IV al anului anterior, dar o creștere de aproape 70% față de același trimestru al anului trecut. De altfel, comparația cu trim. I 2022 ne arată că toate categoriile de bugete au avut creșteri cuprinse între 43% (utilități) și 100% (turism) în primul trimestru al acestui an. Această evoluție este susținută, pe de o parte, de creșterea prețurilor în general, la toate mărfurile, pe de altă parte de dinamica bazei de clienți pe piața locală.

La nivelul tranzacțiilor efectuate în perioada ianuarie – martie 2023, preferința românilor pentru utilizarea Revolut ca modalitate de plată obișnuită, de zi cu zi, rămâne o constantă. Peste 17 milioane de tranzacții (26%) au fost înregistrate în supermarketuri sau magazine alimentare. Un client Revolut a efectuat cel puțin 8 tranzacții cu Revolut pentru a plăti coșul obișnuit cu alimente și produse de larg de consum. Pe locul următor, cu 17%, se află tranzacțiile din categoria transport, iar pe locul al treilea divertismentul (13% din tranzacțiile totale). 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: