UPDATE: Șase constructori din România, Grecia și Turcia au depus oferte la licitația pentru proiectarea și execuția lotului de autostradă lipsă dintre Lugoj și Deva, a transmis luni seară, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Se remarcă intrarea în cursă a UMB și a grecilor de la AKTOR ( astăzi cu certificat intermediar Negativ), cât și cei patru ofertanți din Turcia, dintre care Mapa și Cengiz candidează separat, nu în asociere așa cum au ,,mers” la lotul 2 Sibiu-Pitești.
Pentru punctajul maxim constructorii trebuie să oferteze un termen de cel mult 45 de luni față de durata maximă de 57 de luni prevăzută în licitație, explică ministrul de resort :
Știrea inițială :
Compania de Drumuri urmează să anunțe, luni seară, constructorii care au depus oferte pentru proiectarea și execuția lotului cu ecoducte pentru carnivore mari dintre Lugoj și Deva, practic secțiunea care lipsește pentru a avea autostradă completă de la Sibiu la Nădlac 2. Inițial, termenul stabilit era 9 iunie, dar CNAIR a prelungit perioada de depunere a ofertelor la cererea antreprenorilor, dar și ca urmare a numeroaselor clarificări.
Licitația pentru tronsonul cu o lungime de aproape 10 kilometri, din care 2 kilometri tuneluri, a fost reluată pe 25 aprilie, dar cu o valoare de până la 2,5 miliarde lei, după ratarea semnării contractului cu turcii de la MAPA și cu termen inițial, joi, 9 iunie.
În mod real, proiectul finanțat cu 300 de milioane de euro prin PNRR iese din jaloanele și calendarul programului de finanțare (august 2026) chiar și cu o perioadă minimă de 47 de luni pentru proiectare și execuție pentru care constructorii vor primi punctaj maxim (CNAIR a stabilit un termen maxim de 57 de luni).
Autostrada A1 Lugoj – Deva este radiografia unui eșec al Statului în transporturi: a început pe POS-T 2007-2013, fazată pe POIM 2013-2020 pe care l-a depășit, inclus pe PNRR pe care este aproape imposibil să fie terminată și probabil va fi încercată „refazarea” pe POT 2021-2027, dar cu un procent de finanțare semnificativ mai redus.
În continuare, caietul de sarcini este insuficient, iar CNAIR răspunde evaziv la solicitările de clarificare din partea constructorilor, notează Asociația Pro Infrastructură:
„Documentația e praf și pulbere: zeci de fișiere goale, altele au conținut contradictoriu, nu există audit de siguranță rutieră pe Secțiunea E și CNAIR obligă (ilegal) constructorii să pună acum în ofertă ce urmează să facă în faza de proiectare. Mai grav, CNAIR încearcă să pună în cârca privaților riscurile întârzierilor în emiterea de avize date de autorități, încălcând HG1/2018.
Sunt neclarități, contradicții și lipsuri cu nemiluita legate de elementele tehnice la tuneluri, ITS, CIC Margina, consolidări, podețe, schemele statice ale structurilor, dar și listele de cantități pe degradările de pe Secțiunea D, ori conexiunea de 200 metri cu lotul 3 care ba trebuie făcută de ofertanți, ba nu. Și multe altele…
„Obiectul contractului îl reprezintă Proiectarea și execuția Autostrazii Lugoj – Deva (A1), Lot 2: km 27+620 – km 56+220, Sectiunea E si finalizare Sectiunea D, in lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel, in conformitate cu prevederile contractului de lucrări. În conformitate cu prevederile art. 104 alin. (8) din Legea nr. 98/2016 cu modificarile si completarile ulterioare, Autoritatea Contractanta opteaza pentru achizitia ulterioara de noi servicii si/sau lucrari similare de la ofertantul a carui oferta va fi declarata castigatoare in cadrul prezentei proceduri de achizitie publica in cuantum de 309.459.699,52 lei fara TVA, reprezentand 15 % din valoarea estimata a contractului (fara valorile estimate pentru rezerve de implementare si organizare de santier). Valoarea Estimata Totala a contractului (inclusiv servicii/lucrari similare) este de 2.593.236.211,75, fara TVA”, arată datele licitației.