Compania de Drumuri a semnat luni contractul pentru proiectarea și execuția lotului 2 al Autostrăzii A1 Sibiu – Boița, primul lot de autostradă din România care intră în zona de munte. Licitația a fost câștigată de asocierea condusă de firma MAPA din Turcia, singurul constructor care a depus ofertă, 4,2 miliarde de lei, mult sub estimarea CNAIR 4,6-5,2 miliarde lei.
Termenul de realizare este de 68 de luni, din care 18 luni pentru proiectare și 50 pentru execuție, iar garanția este de 10 ani. Una dintre posibilele explicaţii pentru retragerea constructorilor din UE este Studiul de Fezabilitate prea vechi (2008) care, pentru un proiect atât de complicat, poate duce la elemente neprevăzute pe şantier.
Încă din 2013, un raport Jaspers (Consultantul Comisiei Europene) sublinia necesitatea de a efectua foraje suplimentare şi deficienţele studiului geotehnic, pentru că un studiu de calitate este esenţial bunei derulări a proiectului.
Despre SF-ul prea vechi, Asociaţia Pro Infrastructură atrăgea atenţia încă din 2017: „Am auzit de nenumărate ori, atât din partea domnului Ioniță cât și din partea ministrului Cuc, faptul că studiul din 2008 este unul matur. Nu poate fi numit „matur” un studiu în care investigațiile geotehnice pentru tuneluri se rezumă la câte un foraj la fiecare capăt al tunelurilor, cum este cazul Tunelului Poiana lung de 1,7 kilometri. Cum poate un constructor să liciteze fără să știe care este compoziția solului în acest tunel și ce soluții tehnice trebuie să aleagă pentru construcția lui? (n.r Tunelul Poiana este pe Lotul 3)”.
În prima fază a procedurii au fost 11 constructori, apoi în iulie 2021, la licitaţia restrânsă, CNAIR a selectat şase asocieri şi firme:
- Asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret A.S. – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret A.S.
- Asocierea Makyol Insaat Sanayi Turizm Ve Ticaret A.S. – Gülermak Ağir Sanayi Inşaat Ve Taahhüt A.Ş. – Yapi Merkezi Inşaat Ve Sanayi A.Ş. – Ozaltin Insaat Ticaret Ve Sanayi A.S.
- Asocierea Aktor S.A. – Rizzani De Eccher S.P.A.
- Asocierea Strabag Srl – Acciona Construccion Sa
- Impresa Pizzarotti & C S.P.A.
- Astaldi Spa
Portofoliul MAPA: potrivit informaţiilor de pe site-ul Companiei, Grupul Mapa are o experinţă de 40 de ani şi lucrează în Europa, Asia, Africa şi America în domeniile construcţii, hoteluri, energie regenerabilă, aeroporturi şi transport aerian de marfă (CARGO). La capitolul autostrăzi, antreprenorul menţionează autostrăzile Trabzon şi Hopa din Turcia sau Djen Djen-El Auma din Algeria.
Situația celorlalte 4 loturi ale Autostrăzii de pe Valea Oltului: