Trenuri cu hidrogen în România: Ofertele la contractul din PNRR pentru cele 12 trenuri cu hidrogen pot fi depuse până pe 7 februarie / Ce penalizări sunt prevăzute în caz de întârziere la livrare

tren hidrogen alstom Sursa foto: Alstom

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a prelungit cu trei săptămâni, până la 7 februarie 2023, termenul-limită pentru depunerea ofertelor la contractul de 4,2 miliarde lei pentru achiziția primelor trenuri cu hidrogen din România. ARF a lansat licitația pe 23 octombrie 2022 cu termen inițial de depunere a ofertelor pentru 16 ianuarie 2022, dar miercuri a modificat data în Sistemul Electronic de Achiziții Publice.

Este un contract finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cel mai mare ca valoare pentru material rulant, deci cu obligația asumată de finalizare/recepție a achiziție în 2026. Valoarea maximă pentru cele 12 rame este de aproape 900 de milioane de lei, diferența până la 2,4 respectiv 4,2 miliarde lei fiind perioada de întreținere, de 15 sau cel mult 30 de ani. Programul de livrare pentru primul tren este cuprins între 18 și 24 de luni de la semnarea contractului în timp ce termenul de livrare pentru întregul lot (12 unități) este cuprins între 24 și 33 de luni de la semnarea contractului cu o cadență de cel puțin 2 rame/lună. În caietul de sarcini ARF a prevăzut și penalizări pentru eventuale întârzieri, de 0,025 pe zi din valoarea obligațiilor, iar dacă penalizările depășesc 10% din prețul contractului, Autoritatea Contractantă, după notificarea Furnizorului, poate să dispună încetarea contractului, conform unei clarificări din oficiu pe care ARF a depus-o în SEAP în 30 decembrie 2022.

Este prima licitație pentru rame electrice pe bază de pile de hidrogen, trenurile finanțate prin PNRR urmând să circule exclusiv pe linii neelectrificate de scurt și mediu parcurs precum București-Otopeni, București – Pitești – Craiova sau București – Târgoviște.

Caietul de sarcini pe care l-a consultat Economedia prevede o instalație modernă pentru încălzirea și răcirea vagoanelor care trebuie să asigure încălzirea vagonului în condiții de ger, la minus 30 grade respectiv AC la peste 40 grade temperatură exterioară.

„Sistemul de climatizare, la prima activare zilnică, la punerea în serviciu, trebuie să asigure preîncălzirea (minimum 18 C) și prerăcirea (maximum 27 C) salonului de călători în maximum 60 de minute în condițiile cele mai defavorabile, minim – 30 C, minimum +40 C”, arată cerințele Autorității pentru Reformă Feroviară.

Frigul din vagoane sau „sauna” din timpul verii sunt printre cele mai dese reclamații ale călătorilor cu privire la condițiile din vagoane și sunt cauzate de vechimea materialului rulant, întreținerea necorespunzătoare a instalațiilor de încălzire și AC, inclusiv starea infrastructurii. De exemplu, linia Constanța-Mangalia nu este electrificată și se pierd minute bune cu schimbarea locomotivei, timp în care vagoanele stau în soare și se încing.  În privința toaletelor, caietul de sarcini prevede cel puțin două toalete ecologice din care cel puțin una va fi amenajată pentru persoane cu mobilitate redusă în scaun cu rotile. Capacitatea ramelor cu hidrogen este de maximum 320 de persoane, 160 pe scaune respectiv 160 în picioare. Viteza trenurilor trebuie să fie de cel puțin 140 km/h, potrivit cerințelor din caietul de sarcini. Durata normală de funcționare a ramelor cu hidrogen este de 18 ani, iar durata de viață de 30 de ani cu un timp mediu de funcționare de 14 ore/zi.

În februarie este termen-limită și pentru depunerea ofertelor la contractul pentru alte 20 de trenuri electrice noi (pachetul RE-IR 2), un alt proiect pentru achiziția de material rulant finanțat prin PNRR. În privința contractului pentru trenuri Regio, de scurt parcurs, ofertele pot fi depuse până pe 20 ianuarie.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: