Ministerul Transporturilor a lansat licitația pentru 12 trenuri cu hidrogen. Contractul finanțat prin PNRR ajunge la 4,2 miliarde lei

tren hidrogen alstom Sursa foto: Alstom

Ministerul Transporturilor prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară a transmis spre publicare în SEAP licitația pentru primele trenuri cu hidrogen, o investiție cuprinsă între 2,4 și 4,2 miliarde lei, finanțată prin PNRR.

Valoarea maximă pentru cele 12 rame este de aproape 900 de milioane de lei, diferența până la 2,4 respectiv 4,2 miliarde lei fiind perioada de întreținere, de 15 sau cel mult 30 de ani.

„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că astăzi, 21.10.2022, a transmis spre publicare în platforma națională de achiziții publice, SICAP anunțul de participare aferent proiectului de investiții „Achiziție 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen”. Acesta va fi disponibil și în platforma europeană de licitații (TED). Prin acest proiect de investiții, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, ARF dorește să achiziționeze 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, dar și serviciile de mentenanță și reparații necesare funcționării acestora, precum și serviciile de alimentare cu hidrogen. Durata serviciilor – atât mentenanță și reparații, cât și alimentarea cu hidrogen – prevăzută în contract este de 15 ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani, prin act adițional. Menționăm că aceste automotoare vor fi utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice, pe liniile neelectrificate (București – Pitești cu extindere până la Slatina și Craiova, București – Aeroportul Henri Coandă, București – Târgoviște, Pitești – Curtea de Argeș), atribuite unor operatori de transport feroviar, în conformitate cu prevederile Regulamentului 1370/2007/CE cu modificările ulterioare și potrivit legislației din România. Valoarea achiziției este cuprinsă între 2.487.210.561 lei fără TVA și 4.249.858.243 lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului  – 15, respectiv 30 de ani”, a transmis ARF.

Trenurile cu hidrogen vor circula pe liniile neelectrificate: „Strategia de introducere a automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen nu reprezintă o soluție pentru anularea programelor de electrificare în România ci doar o alternativă ecologică la transportul cu tracțiune diesel de pe liniile încă neelectrificate. România face o prioritate în domeniul feroviar în ceea ce privește electrificarea sectoarelor principale și cele complementare de cale ferată, în baza beneficiilor legate de vitezele superioare care pot fi atinse.

Conform Studiului de Fezabilitate nr.22/179/26.04.2022, acest proiect de investiții pilot, este compus din 3 intervenții principale:
• investiții de capital – achiziția a 12 automotoare;
• costuri de exploatare – furnizarea serviciilor de alimentare cu hidrogen (inclusiv construcția și operarea stației de hidrogen), și furnizarea serviciilor de întreținere și reparații (inclusiv construcția și operarea spațiilor de lucru);
• durata totală este de 34 ani, fiind un proiect multianual.
Conform raportului de consultare a pieței nr.22/177/20.04.2022, au rezultat următoarele:
– costul estimativ mediu pentru o ramă electrică cu hidrogen, rezultat ca medie aritmetică a propunerilor primite, este în valoare de 12.200.000,00 Euro fără TVA, adică 14.518.000 euro cu TVA, reprezentând echivalentul a 60.380.240 lei fără TVA, adică 71.852.486 lei cu TVA, calculat la cursul BNR din data de 08.03.2022, de 1 Euro = 4,9492 Lei;
– costul serviciilor de mentenanță, rezultat ca medie aritmetică a propunerilor primite, este în valoare de 4,66 Euro/km;
– costul mediu estimativ pentru realizarea alimentării cu hidrogen, exprimat în Euro/km, este de 2,95 Euro/Km rulat.
În aceste condiții pentru achiziționarea a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen noi este necesară sumă totală de 174.216 mii euro cu TVA, respectiv 862.230 mii lei cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,9492 de la data de 08.03.2022).
În suma anterior menționată nu sunt incluse, următoarele cheltuieli aferente proiectului:
– suma de 517.103,437 mii euro cu T.V.A. – contravaloare servicii reparații și mentenanță pe durata de viață a vehiculului (30 ani), respectiv 2.559.249 mii lei cu T.V.A.;
– suma de 467.168,555 mii euro cu T.V.A. – contravaloare servicii alimentare hidrogen pe durata de viață a vehiculului (30 ani), respectiv 2.312.111 mii lei cu T.V.A.,
Ambele sume sunt calculate la cursul euro BNR de 4,9492 lei de la data de 08.03.2022.”

Pe ce linii vor circula trenurile cu hidrogen: 

Magistrala 300 – București Gara de Nord – Chitila;
– Linia 700 T1 – Ramificație Aeroport T1 – Aeroport Henri Coandă T1;
– Magistrala 700 – București Nord – Ramificație Aeroport T1;
– Magistrala 101 – București Nord – Titu – Pitești – Craiova;
– Linia 104 – Titu – Târgoviște;
– Linia 106 – Pitești – Curtea de Argeș.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Se pare că de la reparațiile infrastructurii CF nu iese banu. Asa ca mergem cu 30 la ora în trenuri ultramoderne. La marfă viteza reală este de 8 km/h.
    Parca își bat joc de bani si de noi la CFR chiar mai rău ca acum 30 ani

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.