Tarifele pentru transportul aerian de marfă au crescut semnificativ, deoarece atacurile din Marea Roșie perturbă transporturile pe mare

DHL Cargo Sursa foto: Facebook/Cargo Insights

Tot mai mulți producători vor încerca să își transporte produsele cu avionul în următoarele săptămâni, deoarece atacurile asupra transportului maritim pe Marea Roșie îi obligă să găsească rute alternative, spun firmele de logistică, un potențial avantaj pentru un sector care se confruntă cu o cerere redusă după pandemie și cu supracapacitate, scrie Reuters.

Marea Roșie, care duce la canalul Suez, se află pe ruta comercială est-vest, de la centrele de producție din Asia la Europa și pe coasta de est a Americii. Aproximativ 12% din traficul maritim mondial accesează Canalul Suez prin apele sale.

Dar mai mult de două luni de atacuri ale miliției houthi din Yemen asupra navelor din regiune au afectat companiile și au alarmat marile puteri, într-o escaladare a războiului dintre Israel și militanții palestinieni Hamas din Gaza.

În timp ce prețurile transportului aerian de marfă au rămas până acum relativ stabile, deoarece criza transportului maritim coincide cu o acalmie sezonieră a cererii, datele de la Freightos, care se ocupă de rezervarea de marfă, au arătat că tarifele pe o rută China-Europa au crescut cu 91% de la o săptămână la alta.

Agenția de raportare a prețurilor TAC Index a declarat, de asemenea, că au existat semne de creștere a tarifelor de transport aerian de marfă China-Europa în această săptămână.

“Discutăm deja cu mulți clienți despre creșterea capacității aeriene”, a declarat Yngve Ruud, șeful departamentului de logistică aeriană al firmei globale de logistică Kühne+Nagel. “Avem probabil cu 20-30% mai multe discuții și propuneri decât de obicei în ianuarie”.

Transportul aerian este costisitor în comparație cu transportul maritim și nu este competitiv pentru articolele voluminoase și cu marje reduse. Astfel de constrângeri au limitat transportul aerian de marfă la mai puțin de 1% din comerțul global în funcție de volum, potrivit asociației industriei aeriene IATA.

Dar de la atacuri, care au forțat expeditorii să ia rute mai costisitoare care pot adăuga săptămâni la timpul de livrare, transportul aerian de marfă a devenit o opțiune mai atractivă.

Korean Air Cargo, unul dintre cei mai mari transportatori din lume în funcție de volum, a declarat că a început să observe o creștere a cererii și mai multe solicitări din partea clienților.

Mai multe firme de logistică, inclusiv Schenker din Germania, Bollore Logistics din Franța și C.H. Robinson din SUA, își asigură, de asemenea, spațiu suplimentar pentru transportul aerian de marfă, iar Stellantis, compania mamă a Chrysler, a declarat săptămâna trecută că se bazează pe transportul aerian de marfă pentru a face față întreruperilor temporare.

“Pe măsură ce prețul transportului maritim crește, timpii de tranzit cresc și se acumulează restanțe, atunci expeditorii încep să fie foarte îngrijorați că nu vor avea stocul de primăvară”, a declarat Neel Jones Shah, director de clienți la expeditorul de mărfuri digitale Flexport.

“Primul lucru pe care îl veți vedea convertit este că expeditorii care fac 20% transport aerian – 80% oceanic pentru același produs, trec la 50:50.”

O încetinire a economiei mondiale a contribuit la atenuarea impactului asupra fluxurilor comerciale al atacurilor lansate de Houthis, aliniat cu Iranul, care afirmă că acționează în semn de solidaritate cu palestinienii din Gaza.

Indicele Baltic Air Freight Index, care arată tarifele tranzacționale săptămânale pentru mărfuri generale, a scăzut de la începutul lunii decembrie și a scăzut cu 34% săptămâna trecută față de anul trecut. Cererea globală de marfă a scăzut cu 2,5% în noiembrie față de aceeași lună dinaintea pandemiei, în timp ce capacitatea a crescut cu 4,1%, potrivit IATA.

Clienții caută din ce în ce mai mult rutele multimodale, transportând pe mare în Orientul Mijlociu, de exemplu, și apoi pe calea aerului spre Europa.

Kühne+Nagel a declarat că unii clienți au început să trimită containere în Dubai și Los Angeles și apoi să trimită mărfurile cu avionul spre destinații.

De asemenea, Dimerco, un expeditor de mărfuri axat pe Asia, a declarat că clienții calculează costurile pentru combinații de transport maritim și aerian prin Dubai, precum și pentru servicii de transport aerian direct.

Cu toate acestea, transportul aerian rămâne în continuare o opțiune secundară, deoarece clienții se abțin să încheie contracte pe fondul unei cereri slabe și în condițiile în care multe fabrici din centrul de producție din China se pregătesc să se închidă pentru vacanța de Anul Nou Lunar din februarie, a adăugat Alvin Fuh, purtător de cuvânt al Dimerco.

Dar cu cât criza din Marea Roșie va continua mai mult timp, cu atât mai mulți producători vor apela la transportul aerian, au spus expeditorii.

Transportul aerian de marfă poate reduce timpul de livrare la doar câteva zile, comparativ cu săptămânile pe care le durează transporturile maritime.

“Unii expeditori sunt deja în modul de supraviețuire, având un singur obiectiv în minte: ‘Asigurați-vă că marfa mea se deplasează prin orice mijloace posibile'”, a declarat Matthew Burgess, vicepreședinte la C.H. Robinson.

În anticiparea unor schimbări de la transportul maritim la cel aerian, firma de logistică de transport blochează deja capacități aeriene suplimentare pe rutele comerciale principale pentru a menține transportul de marfă în mișcare, a declarat Burgess.

Și gigantul german de logistică DHL a declarat pentru CNBC prin e-mail că firma a primit mai multe solicitări, dar încă nu sun foarte multe trecere de la maritim la aerian.

“Ne așteptăm ca acest lucru să se schimbe în cazul în care situația din Marea Roșie va continua”, a declarat Andreas Von Pohl, șeful departamentului de transport aerian al DHL Global Forwarding Americas.

Dacă acest lucru se va întâmpla, va duce inevitabil la creșterea și mai mare a tarifelor.

“Vom asista la o creștere bruscă a tarifelor de transport aerian”, a declarat șeful global al departamentului de cercetare pentru transport maritim și porturi al HSBC, Parash Jain. El a spus că observatorii din industrie se așteaptă să vadă creșterile în următoarele două-trei săptămâni, mai ales că se apropie vacanța de Anul Nou chinezesc din februarie.

În mod tradițional, se înregistrează o creștere a exporturilor din Asia în perioada sărbătorilor anuale, deoarece companiile încearcă să transporte mai multe bunuri înainte ca afacerile să fie oprite timp de două săptămâni.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: