Dintre toți europenii, românii sunt cei mai generoși donatori de Crăciun, 26% dintre participanții la un sondaj spunând spus că vor dona și anul acesta de Crăciun, așa cum au făcut în anii precedenți, arată un studiu realizat de fintech-ul bancar Revolut printre utilizatorii săi.
Totodată, 37% dintre români spun că ar putea sprijini financiar organizații neguvernamentale, dacă le-ar rămâne niște fonduri după cumpărăturile de sărbători.
De asemenea, România a înregistrat cea mai mică rată de răspunsuri „Nu mă interesează să susțin organizațiile de caritate” – 13%.
Datele interne Revolut confirmă generozitatea românilor: în ultimii doi ani, românii au donat peste 1,45 milioane de euro organizațiilor caritabile, direct în aplicație. Utilizatorii au colectat astfel prin donații a treia sumă totală, în topul piețelor unde Revolut oferă această funcționalitate. 20 de organizații caritabile globale și locale sunt prezente în funcția Donații din Revolut, pentru clienții din România, printre care: Crucea Roșie Română, Dăruiește viață, Asociația Magic, Fundația Regală Margareta a României, Hope and Homes for Children Romania, SOS Satele Copiilor, Hospice Casa Speranței, Code for Romania.
La nivel european, cetățenii au început deja pregătirile pentru Crăciun, iar spiritul sărbătorilor aduce, de obicei, și intenția de a dărui și de a-i sprijini pe cei care sunt mai puțin favorizați de soartă. Dar, din cauza dificultăților economice, din ce în ce mai mulți europeni sunt reținuți când vine vorba de comportamentele incluzive sau de responsabilitatea față de grupurile dezavantajate.
Potrivit studiului, doar 23% dintre respondenții europeni sunt siguri de capacitatea lor de a continua să doneze către organizațiile caritabile, în special în luna decembrie, pentru a sprijini persoanele cele mai afectate de creșterea costului vieții sau categoriile sociale vulnerabile. Majoritatea respondenților (26%) ar direcționa o anumită sumă de bani către organizațiile caritabile pe care le susțin în mod obișnuit, dar numai după finalizarea achizițiilor pentru Crăciun.
Pentru milioane de consumatori europeni este mai ușor să direcționeze fonduri către organizațiile caritabile relevante, cu impact în societate.
Femeile au o atitudine practică atunci când vine vorba despre donații către cauze sociale (27,6% față de 24,9% pentru bărbați) și preferă să facă donații doar după ce au rezolvat urgențele personale sau familiale legate de sărbători. Pe de altă parte, unul din cinci europeni spune că nu este interesat să susțină organizațiile caritabile, cu cea mai mare rată de răspunsuri în Germania (30%) și cea mai scăzută în România (12,7%).
Reprezentanții Generației Z sunt mult mai sensibili, față de alte segmente de vârstă, la nevoile categoriilor vulnerabile sau dezavantajate și se declară mult mai interesați să facă acte de caritate.
Ca tendință generală, dorința de a contribui la incluziunea socială a persoanelor aflate la nevoie scade pe măsură ce vârsta respondenților crește. Doar 13% dintre respondenții de 18-24 de ani declară că nu sunt interesați să ajute organizațiile caritabile, comparativ cu 22% dintre cei peste 55 de ani.
Alături de români, și lituanienii se numără printre „campionii generozității” (29% au răspuns că de obicei donează și o vor face și anul acesta), precum și europenii din generația „Boomers” (65+ ani, 28%).
În România, dacă ne raportăm la categoriile de vârstă și segmentarea regională, respondenții sub 45 de ani sunt mai generoşi decât seniorii şi românii care locuiesc în centrul ţării (32%) față de cei din alte regiuni. Milenialii (35%) și Generația Z (32%) au spus că, de obicei, donează organizațiilor caritabile pe parcursul anului și că o vor face și anul acesta. De altfel, aceste două generații au contribuit cu cel mai mare procent la donațiile făcute în ultimii 2 ani de către români prin Revolut – 82% din suma totală.
Aceeași atitudine pozitivă și responsabilă față de comunitate a fost remarcată și în rândul românilor care locuiesc în regiunile de vest și nord-est, 40% dintre respondenți declarând că ar putea dona din banii care le rămân după cumpărăturile de sărbători. Mai puțin interesate să facă acte de caritate se declară femeile (9%), respondenții cu vârste peste 65 de ani (17%) și rezidenții din nord-vestul României (14%).
Concluzia este că dificultățile economice influențează modul în care oamenii se raportează la solidaritatea socială și afectează deschiderea de a face gesturi caritabile sau de incluziune socială.
Sondajul Revolut a fost realizat alături de Dynata, iar peste 7.000 de respondenți din șapte țări europene, dintre care 1.000 în România, au răspuns la el.