Sistemul pilot cu circulație reversibilă 2+1 implementat cu succes pe DN 2 în județul Ialomița trebuie aplicat și pe DN 28 Târgu Frumos – Iași, cea mai aglomerată șosea din Moldova, dar și una dintre cele mai periculoase, a anunțat inginerul Cătălin Urtoi, membru fondator al Asociației „Împreună pentru Autostrada A8”, una dintre asociațiile civice care militează pentru dezvoltarea infrastructurii de transport.
Solicitarea de transformare a carosabilului de la o sistemul cu o bandă și acostament lărgit la varianta suedeză, reversibilă cu 3 benzi (2+1) vine la o săptămână de la tragedia produsă pe la Bălțați între Târgu Frumos și Iași, un accident frontal cu 7 persoane decedate, cel mai grav accident din ultimii ani.
Totodată, Ministerul Transporturilor a prezentat un Ordin de Ministru prin care, în situații excepționale, pe drumurile cu număr mare de accidente propune reducerea lățimii benzii de circulație de la 3,5 metri la 3 metri, reconfigurare a carosabilului care permite trecerea la sistemul reversibil 2+1 prin transformarea acostamentului lărgit în bandă de circulație.
Cel puțin trei Drumuri Naționale au tronsoane cu această configurație rutieră: DN 2 București – Suceava, DN 28 Târgu Frumos – Iași și DN 6 București – Alexandria, toate trei descrise ca „Drumul Morții” din cauza numărului mare de accidente, în special coliziuni frontale ca urmare a pătrunderii pe contrasens.
Discuțiile privind transformarea unor sectoare de pe DN 28 la sistemul „suedez” 2+1 cu trei benzi vor avea loc chiar astăzi, la Ministerul Transporturilor și la Compania de Drumuri, a precizat Urtoi.
„A trecut o săptămână de la tragicul accident de la Baltati, soldat cu șapte morți. DN28 rămâne unul dintre cele mai nesigure drumuri din țară pentru participanții la trafic. Suntem obligați să găsim o soluție imediată care să elimine aceste situații tragice. Până la realizarea Autostrăzii Moţca – Letcani (A8) suntem obligați să găsim o soluție imediată care să elimine aceste evenimente tragice. Astăzi voi avea mai multe discuții la MT și CNAIR pe tema reglementării circulației rutiere în soluțiile 2+1(benzi de circulatie). Susțin realizarea unui proiect pilot pe un tronson de drum din DN28, cu această soluție. Pentru siguranța noastră nici un efort nu este prea mare!”, a spus reprezentantul Asociației.
Cum funcționează sistemul pilot 2+1 de pe DN 2 București – Suceava (Drumul Morții)
Cel mai mare avantaj al proiectului pentru reducerea lățimii benzii de circulație este că permite continuarea programului de resistematizare rutieră 2+1 început în 2019 pe DN 2 în Ialomița. Practic, pe 10 kilometri, carosabilul prevăzut inițial cu o bandă pe sens și acostament lărgit a fost reconfigurat alternativ la sistemul 2+1, adică o bandă pe un sens și două benzi pe sensul opus, fiind 4 tronsoane de aproximativ 2,5 kilometri care alternează.
Măsura a fost insistent cerută în ultimii 2 ani, după ce pe DN 2 (cunoscut drept Drumul Morții sau Drumul Crucilor) s-au produs mai multe accidente frontale cu numeroase victime.
Din 2019 și până la accidentul din septembrie 2021 nicio persoană nu și-a mai pierdut viața. Reconfigurarea drumului la modelul suedez 2+1 a dus, evident, și la reducerea vitezei, în zilele de vară, mai ales duminica după amiază, la trecerea de la două benzi la o singură bandă formându-se cozi. Între sensurile de mers sunt montate separatoare din plastic „popice”, suficient cât să împiedice pătrunderea voluntară pe contrasens.