Ministerul Transporturilor va reduce de la 3,5 metri la 3 metri lățimea benzilor de pe Drumuri Naționale, măsura urmând să permită creșterea siguranței rutiere prin reconfigurarea circulației după modelul proiectului pilot 2+1 de pe DN 2 (Ialomița), amenajarea unor benzi suplimentare fără exproprieri în zona intersecțiilor sau amenajarea unor insule în zona trecerilor de pietoni. Pentru modificarea legislației, Ministerul Transporturilor a prezentat Proiectul unui Ordin de ministru, normele tehnice fiind aprobate în Consiliul Tehnic și Economic al Companiei de Drumuri încă din 2020. Totodată, ministerul de resort susține că, prin îngustarea benzilor de circulație, „se reduce viteza” și scade riscul de accidente.
Cum funcționează sistemul pilot 2+1 de pe DN 2 București – Suceava (Drumul Morții)
Cel mai mare avantaj al proiectului pentru reducerea lățimii benzii de circulație este că permite continuarea proiectului de resistematizare rutieră 2+1 început în 2019 pe DN 2 în Ialomița. Practic, pe 10 kilometri, carosabilul prevăzut inițial cu o bandă pe sens și acostament lărgit a fost reconfigurat alternativ la sistemul 2+1, adică o bandă pe un sens și două benzi pe sensul opus, fiind 4 tronsoane de aproximativ 2,5 kilometri care alternează.
Măsura a fost insistent cerută în ultimii 2 ani, după ce pe DN 2 (cunoscut drept Drumul Morții sau Drumul Crucilor) s-au produs mai multe accidente frontale cu numeroase victime.
Din 2019 și până la accidentul din septembrie 2021 nicio persoană nu și-a mai pierdut viața. Reconfigurarea drumului la modelul suedez 2+1 a dus, evident, și la reducerea vitezei, în zilele de vară, mai ales duminica după amiază, la trecerea de la două benzi la o singură bandă formându-se cozi. Între sensurile de mers sunt montate separatoare din plastic ,,popice”, suficient cât să împiedice pătrunderea voluntară pe contrasens. În iulie 2021, fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă anunța continuarea proiectului 2+1, dar solicita și implicarea ministrului internelor, Lucian , pentru reducerea accidentelor prin prezența poliției rutiere în teren.
Pe ce tronsoane se poate aplica sistemul 2+1
Reconfigurarea circulației vizează în principal DN 2 E 85, tronsoanele periculoase cu o singură bandă pe sens și cu acostament lărgit, folosit ca bandă de circulație din cauza numărului foarte mare de mașini. Practic, șoferii s-au obișnuit să circule pe acest acostament lărgit sau sunt forțați de cei care vin puternic din spate și nu depășesc pe contrasens. De asemenea, se poate resistematiza circulația și pe DN 28 Târgu Frumos -Iași, unde marți a avut loc tragedia cu șapte persoane decedate, în zona accidentului fiind, de asemenea carosabil cu o bandă pe sens și acostament lărgit. Un alt treilea segment cu acostament lărgit (recent construit) este DN 6 pe două tronsoane la Vitănești lângă Alexandria.
Textul Ordinului de Ministru: „În cazuri excepționale, pentru drumurile naționale existente și proiectate, cu acordul Administratorului rețelei de drumuri, din motive de sporire a siguranței circulației în zona intersecțiilor, a trecerilor de pietoni, pe drumurile existente cu 4 benzi de circulație, în zona punctelor periculoase etc., se poate reduce lățimea benzii de circulație de la 3.50 m până la minimum 3.00 m, inclusiv lățimea marcajelor, prevăzându-se măsuri compensatorii corespunzătoare, după caz.”
Prin această completare se preconizează următoarele avantaje:
- Reducerea vitezei de circulație prin efectul fizic de îngustare a benzii pentru prevenirea accidentelor rutiere ;
- În zona trecerilor de pietoni prin introducerea unor insule de protecție a pietonilor;
- Realizarea unor benzi suplimentare fără exproprieri de terenuri suplimentare în zona intersecțiilor;
- Realizarea unor proiecte de siguranța circulației pe sectoarele cu incidență mare a accidentelor (exp. DN 2, sectorul cu 2+1, separatori de sens pe drumurile existente cu 4 benzi de circulație, dublarea marcajului axial tip linie continuă, etc.);
- Reglementarea soluțiilor tehnice de siguranța circulației în raport cu instituțiile de verificare și control (I.S.C., A.R.R., Direcția Rutieră);
- Adaptarea la teren a soluțiilor tehnice în situații punctuale, acolo unde nu este posibilă o rezolvare conform normelor în vigoare.
Precizăm că amendamentul pentru modificarea Normelor tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor a fost analizat în ședința Consiliului Tehnico-Economic al C.N.A.I.R.-S.A. și avizat FAVORABIL, conform documentului de avizare nr. 5127/03.12.2020.
DN 2 E 85 București – Suceava – Siret este cel mai periculos drum din România. Traseul are aproximativ 400 de kilometri și doar 17 kilometri sunt dublați de Autostrada A7 – Centura Bacău. În 2021 Libertatea a scris că, între București și Bacău sunt 564 de cruci, mai multe decât cele 550 de borne kilometrice dus-întors.
Citește și: