Singles Day, varianta din China a reducerilor de Black Friday, dezvăluie în acest an îngrijorările consumatorilor/ Ziua celor singuri (Singles Day) e marcată în fiecare an pe 11 noiembrie

singles day china jd.com Sursa foto: twitter.com/@JD_Corporate

Un război feroce al prețurilor între comercianții cu amănuntul de comerț electronic din China, în timpul evenimentului de cumpărături “Ziua celor Singuri”, a scos la iveală o slăbiciune și mai mare a consumului casnic și a sporit îngrijorarea că cea de-a doua economie ca mărime din lume își va relua încetinirea, scrie Reuters.

Inițial, un eveniment de cumpărături online de 24 de ore în China, organizat pe 11 noiembrie, Ziua Singles Day, o aluzie la cifrele din dată, s-a extins în săptămâni de promoții, inclusiv în magazinele de fizice, devenind cel mai mare festival de cumpărături din lume.

Festivalul din acest an este urmărit mai atent ca niciodată ca un indicator al încrederii consumatorilor, în condițiile în care China cochetează cu deflația și a identificat stimularea cererii gospodăriilor ca fiind esențială pentru a evita decenii pierdute de creștere lentă.

Pe Taobao și Tmall, platforme deținute de gigantul comerțului electronic Alibaba, consumatorii pot primi o reducere de 50 de yuani (6,86 dolari) atunci când cheltuiesc 300 de yuani. Compania face presiuni asupra comercianților pentru a oferi prețuri foarte mici în timpul Singles Day, după ce a promis că va oferi 80 de milioane de produse la cele mai mici prețuri din acest an pentru această vânzare, care a început la sfârșitul lunii octombrie.

Pinduoduo și JD.com, aparținând PDD Holdings și JD.com au indicat între ele că vor oferi miliarde de euro în oferte de cashback în perioada de vânzări pentru persoanele care fac cumpărături pe platformele lor respective.

“Prețurile mici și reducerile au fost tema principală”, a declarat Jason Yu, directorul general pentru China Mare al firmei de cercetare de piață Kantar Worldpanel, menționând că până și iPhone 15, recent lansat, se vindea cu o reducere de 500 de yuani.

“Este un semn că nimeni nu va cheltui cu ușurință 10.000 de yuani (1.371 de dolari) pe un telefon în acest moment. Încrederea este un pic cam slabă”.

Datele publicate joi, care arată o scădere a prețurilor de consum la cel mai scăzut nivel de la pandemia COVID-19, au sporit îndoielile în ceea ce privește revenirea economică a Chinei, după câteva luni în care indicatorii au arătat o stabilizare a creșterii.

Marile platforme de cumpărături online din China nu au publicat cifrele finale de vânzări pentru anul 2022, când analiștii au spus că restricțiile COVID-19 au inhibat cheltuielile și încrederea consumatorilor. Nu este clar dacă vor publica cifrele pentru acest an, dar așteptările sunt moderate, și din motive întemeiate.

Bain and Company a constatat că 77% dintre cei 3.000 de consumatori pe care i-a intervievat intenționează să reducă sau să mențină nivelul de cheltuieli în Ziua Celor Singuri, comparativ cu anul trecut.

“Vânturile macroeconomice nefavorabile îi determină pe consumatori să fie mai atenți la valoare”, a declarat Bain.

Unii indicatori indică o încetinire a vânzărilor de Singles Day. Furnizorul de date Syntun a estimat că platformele de comerț electronic au vândut produse în valoare de 311 miliarde de yuani în perioada 31 octombrie – 3 noiembrie, o scădere de 7,1% față de anul trecut. Dar a precizat că acest lucru a fost parțial atenuat de platformele de livestreaming, precum Douyin, Diantao și Kuaishou, care au vândut cu 10,5% mai mult, cu 99 de miliarde de yuani.

Alți analiști sunt mai optimiști. Jacob Cooke, co-fondator și director executiv al companiei de consultanță în domeniul comerțului electronic WPIC Marketing+Technologies, se așteaptă la o creștere totală a vânzărilor de 14%-18%, declarându-se “optimist” cu privire la faptul că creșterea chineză se “stabilizează”.

O încetinire în sectorul imobiliar gigant al Chinei, unde se găsește cea mai mare parte a averii gospodăriilor, guvernele locale îndatorate care reduc cheltuielile, rata șomajului în rândul tinerilor care depășește 20% și scăderea salariilor în unele sectoare ale economiei au menținut consumatorii într-o stare de spirit cumpătată.

O creștere surprinzătoare a importurilor în luna octombrie a ridicat speranța că cheltuielile ar putea fi pe cale să se schimbe, dar scăderea prețurilor de consum sugerează că prețurile mai mari ale materiilor prime au avut probabil un impact mai mare asupra comerțului decât asupra cererii de consum.

Împreună cu sondajele slabe din industria prelucrătoare și cu scăderea cererii externe, presiunile asupra prețurilor de consum indică faptul că China va pierde impulsul de creștere până la sfârșitul anului.

Pentru Tan Jiapeng, un funcționar în vârstă de 35 de ani din Beijing, singura sa achiziție de Ziua Singles Day de până acum a fost o jachetă de iarnă Descente, o “achiziție esențială” pentru iarnă. Îngrijorat de stabilitatea locului de muncă, el s-a abținut de la cumpărarea de jocuri Pokemon pentru smartphone, loțiune de corp și niște lichior Moutai, toate lucruri pe care și le dorea.

“Se știe cât de dificil este să găsești un loc de muncă în zilele noastre, chiar și pentru tinerii care cer mai puțini bani”, a spus Tan. “Economia se îndreaptă în jos, nu mai pot cheltui la fel de liber ca înainte.”

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: