Sectorul turismului riscă să se confrunte cu realitatea pe măsură ce boom-ul estival începe să se estompeze/ Directorii din Europa rămân optimiști, dar încep să se vadă fisuri în SUA

avion, zboruri, calatorii, turism Sursa foto: Pexels

Industria turismului a cules roadele unui sezon estival frenetic, companiile aeriene raportând profituri record, iar hotelurile de pe ambele maluri ale Atlanticului au revenit la un grad de ocupare apropiat de cel de dinaintea pandemiei, scrie FT.

Dar acum se confruntă cu o iarnă nesigură și cu întrebări legate de faptul dacă cererea insațiabilă de vacanțe poate rezista la inflația ridicată persistentă și la stagnarea economică sau dacă este o bulă post-pandemică care așteaptă să se spargă.

Cei mai mulți directori, în special în Europa, sunt încrezători că banii pentru călătorii par să fie imuni la criza costului vieții. Dar unele fisuri par să apară peste Atlantic, unde primele semne de slăbire a cererii au apărut pe piața internă.

Compania aeriană low-cost Spirit a declarat că a recurs la “reduceri abrupte” în timp ce a emis un avertisment de profit luna aceasta, în timp ce JetBlue a raportat o “renunțare” la călătoriile interne în luna august.

Directorii mai optimiști spun că turiștii schimbă vacanțele interne cu cele externe, iar un aflux de turiști americani a stimulat cu siguranță industria turistică europeană în această vară. Dar, având în vedere că vacanțele interne în SUA au fost una dintre primele părți ale industriei de turism care au reînceput în timpul pandemiei, există și temeri că această încetinire ar putea fi un avertisment timpuriu că dorința mai largă a oamenilor de a călători este în declin.

În Europa, Michael O’Leary, directorul executiv al celei mai mari companii aeriene de pe continent, Ryanair, rămâne “precaut” în ciuda rezervărilor puternice pentru iarnă, care sunt cu 3-4 procente mai mari decât anul trecut.

“Sunt îngrijorat de starea de încredere a consumatorilor … . aveți rate mai mari ale dobânzilor, rate ipotecare mai mari și prețuri mai mari la energie”, a spus el.

O’Leary se așteaptă să fie nevoit să reducă prețurile pentru a umple avioanele în perioadele mai liniștite, pe măsură ce industria devine mai “de vârf”, și ca tarifele generale să scadă cu “o singură cifră mică” în această iarnă.

Sébastien Bazin, directorul executiv al gigantului hotelier Accor, este de acord că industria este pregătită pentru o “diminuare a puterii de stabilire a prețurilor”. Compania franceză a compensat nivelurile de ocupare care sunt cu 4% mai mici decât înainte de pandemie prin creșterea prețurilor cu 10%.

“Cu ratele dobânzilor așa cum sunt și ceea ce am văzut cu inflația așa cum este, venitul discreționar al consumatorilor va fi mult mai mic, dar am planificat acest lucru”, a declarat Bazin. Accor se așteaptă acum la o creștere mai normală a veniturilor pe cameră disponibilă de 2,5-5% pe an, a adăugat el, “din cauza presiunii asupra populației din clasa de mijloc”.

Pentru cei mai mulți dintre ei însă, fisurile serioase nu au apărut încă. Până la jumătatea lunii septembrie, gradul de ocupare rezervat pentru hotelurile din întreaga lume în trimestrul al patrulea este cu 11 procente mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit platformei de tehnologie de turism Amadeus.

Veniturile pe cameră disponibilă, un indicator cheie al industriei, pentru anul până la sfârșitul lunii august se situează la 116 dolari, puțin sub media din 2019 de 117 dolari, dar cu mult peste cea de 99 de dolari pentru 2022.

Dana Dunne, director executiv al eDreams ODIGEO, una dintre cele mai mari agenții de turism online din Europa, consideră că discuțiile despre o “bulă” de călătorie post-pandemică care ar putea exploda sunt deplasate.

El a declarat că industria a revenit la “tiparele normale de călătorie”, cu revenirea sezonalității și a iernilor mai liniștite, dar fără semne de prăbușire a cererii. “Totul arată absolut bine”, a spus el.

Întoarcerea turiștilor chinezi în destinațiile de peste mări ar trebui, de asemenea, să ofere un impuls binevenit pentru sectorul de turism. Înainte de pandemie, existau 170 de milioane de turiști chinezi care plecau în străinătate, dar până la sfârșitul acestui an vor exista doar aproximativ 70 de milioane de treceri de frontieră din China continentală, potrivit previziunilor Institutului de cercetare a turismului din China.

“Chinezii nu pot ieși din China în momentul de față, deoarece nu există capacitate de zbor… deci piața internațională nu s-a vindecat încă”, a declarat Bill Heinecke, șeful grupului hotelier Minor International, cu sediul în Thailanda. “Acest lucru va începe să se îmbunătățească până la sfârșitul anului”.

Viitorul călătoriilor de agrement este deosebit de important din cauza întrebărilor care persistă cu privire la călătoriile corporative, care și-au revenit mai greu.

Compania aeriană Virgin Atlantic se așteaptă la un ultim trimestru al anului “puternic”, cu un număr de pasageri în creștere cu 14% față de anul trecut, în timp ce se concentrează pe destinațiile “soarelui de iarnă” prin lansarea de noi rute către Dubai, Maldive și insulele Turks & Caicos.

Operatorul turistic On The Beach Group, listat la Londra, a raportat rezervări pentru iarnă cu 26% mai mari decât în 2022-23, într-o actualizare liniștitoare pentru investitori din acest an, în timp ce rezervările de pasageri la P&O Ferries care intră în iarnă sunt, de asemenea, în creștere cu peste 30% față de anul trecut.

Pentru companiile aeriene, întrebările legate de cererea pentru iarnă au apărut în condițiile în care costurile combustibilului au crescut brusc, ceea ce înseamnă că o cerere puternică pentru călătorii este esențială pentru a putea transfera costurile către consumatori prin prețuri mai mari la bilete.

Chris Tarry, un consultant în domeniul aviației, a declarat că industria încă se bucură de un “exces de cerere” după pandemie, dar odată ce aceasta se va răci, “factorii economici” vor conduce din nou soarta companiilor.

Acțiunile din acest sector au fost afectate recent, indicele MSCI Global Airlines Index scăzând cu o cincime de la jumătatea lunii iulie și cu 40% sub nivelul de dinaintea pandemiei.

Industria este considerată în mod obișnuit ciclică și expusă la economia globală, iar investitorii nu au crezut niciodată în povestea redresării, prețurile acțiunilor celor mai mari transportatori fiind încă sub nivelurile anterioare pandemiei.

“Acțiunile companiilor aeriene nu sunt în vogă”, au declarat analiștii de la Barclays într-o notă recentă.

Cu toate acestea, Dunne crede că investitorii greșesc dacă leagă soarta industriei de economia globală. “Nu sunt deloc de acord cu această teză, din punct de vedere istoric este total greșită”, a spus el.

“În urmă cu un an, unii investitori v-ar fi spus ‘oh, este foarte rău, oamenii nu vor călători'”, a spus el. “Și pur și simplu nu a fost cazul”. 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: