Revolut vrea să-și extindă portofoliul de produse bancare, odată cu apariția sucursalei din România. „Avem planuri mari aici”/ Toate conturile în LEI vor avea IBAN și vor putea fi blocate de ANAF

dreamstime_m_220189203 Foto: Vadreams | Dreamstime.com

Revolut, fintechul fondat la Londra și stabilit în Lituania, are în vedere ca, până la sfârșitul anului, să transfere toți clienții săi din România cu conturi în LEI la IBAN-uri românești. Noua entitate bancară își propune să devină un furnizor principal și complet de servicii financiare și bancare pentru clienții săi și să nu fie văzută doar ca o aplicație de schimb valutar și tranzacții în călătorii. Antoine Le Nel, Chief Growth & Marketing Officer, a declarat, luni, în cadrul unei conferințe de presă, că banca Revolut vrea să-și extindă portofoliul de produse în România și să deschidă mai multe sucursale la nivel global. „Avem planuri mari în continuare în România”, mai spune acesta.

Gabriela Simion, General Manager Revolut Bank UAB Sucursala România

Gabriela Simion, General Manager Revolut Bank UAB Sucursala România: „Din 2021, am început să oferim clienților români IBAN-uri locale în cadrul unui parteneriat cu o entitate bancară locală. Un an mai târziu, am inițiat demersurile de reglementare pentru înființarea unei sucursale locale în România, fiind înregistrată în registrul «Sucursale ale instituțiilor de credit din alte state membre», la Banca Națională a României.

Sucursala va începe să funcționeze efectiv în decembrie 2024, când migrarea clienților existenți va fi completă, asigurând în continuare o prezență integral digitală a serviciilor bancare (fără prezența unei rețele bancare fizice). Dar acest proces este unul în etape.

Ce înseamnă asta? Pe fond, experiența clientului va rămâne la fel, doar că va beneficia de un nou IBAN local emis de către Revolut Bank UAB Vilnius Sucursala București.

Atât clienții existenți, cât și noii clienți Revolut din România vor primi un număr de cont cu un IBAN Revolut românesc (care începe cu RO).

Principalul beneficiu va fi acela că utilizatorii noștri români vor putea să folosească acest cont ca un cont bancar principal – să primească salariul sau alte forme de venituri (pensie, ajutoare sociale) în acest cont, să efectueze plățile recurente prin debit direct, să își plătească taxele și impozitele, utilitățile”.

Antoine Le Nel, Chief Growth & Marketing Officer, partener și membru al Comitetului Executiv Revolut

Antoine Le Nel, Chief Growth & Marketing Officer, partener și membru al Comitetului Executiv Revolut, spune că profiturile companiei au crescut, indiferent de fluctuația dobânzilor sau a evoluției criptomonedelor.

„Actuala structură a portofoliului nostru ne permite să avem un business solid și profitabil, indiferent de contextul macro-economic. Avem atât produse specific bancare, cât și produse de lifestyle, investiții, criptomonede, toate în același loc, în aceeași aplicație. Și asta ne permite ca, indiferent de nivelul dobânzii sau de evoluția pieței în general, să continuăm să creștem”, a declarat Le Nel.

El a adăugat că, acum, modelul de business al Revolut, care este unul axat pe produse scalabile la nivel global, a trecut într-o nouă etapă – cea a consolidării operațiunilor și a localizării produselor, pe măsură ce baza de clienți crește.

„În consecință, avem planuri mari în continuare în România. Planurile noastre sunt să continuăm să creștem în această piață, unde clienții ne privesc cu multă simpatie și încredere, și să devenim principalul cont bancar pentru milioane de utilizatori.

Vrem să fim prima opțiune de digital banking pentru clienții români și să răspundem nevoilor financiare, indiferent de etapa de viață în care se află”.

El a mai spus că, dacă la finalul anului trecut, compania avea 38 de milioane de clienți, la nivel global, creșterea susținută din 2024 va duce compania la peste 50 de milioane de clienți până la finalul lui 2024 și va continua să deschidă entități (sucursale) bancare digitale în cât mai multe piețe din Spațiul Economic European.

„Mi-aș dori să deschidem sucursale locale (entități bancare locale) în toate cele 38 de piețe în care activăm. Cât mai curând.

Anul acesta, am deschis sucursale în Irlanda, Franța, Spania, Olanda, zilele trecute a devenit operațională sucursala locală din Germania și cea din România va fi funcțională până la final de an, alături de alte două entități bancare locale. Aceasta este următoarea provocare pentru noi – să rămânem globali, devenind cât relevanți din perspectiva nevoilor clienților locali, fie ei români, italieni, francezi, polonezi”.

De asemenea, el spune că Revolut urmărește să-și extindă serviciile financiare la nivel global. Acesta spune că afacerile din Europa „merg bine” iar compania își deschide birouri în Mexic și se va extinde inclusiv în India.

Obiectivul este să fie văzută mai mult ca o bancă locală, pentru a crește baza de utilizatori, contul Revolut fiind considerat de obicei unul alternativ, și nu principal, potrivit lui Antoine Le Nel.

„Azi, Revolut este banca folosită mai ales pentru managementul banilor – plăți curente, facturi, banii intră și ies. Cred că aici este o oportunitate pentru Revolut – avem aici clienții, zeci de milioane, ne folosesc ca banca de zi cu zi, dar pasul următor este să îi învățăm pe clienți să depoziteze fonduri, să ne ia parteneri pe termeni mediu și lung, mai ales prin produsele de creditare și economisire.

Astfel, pe termen lung, ne propunem să continuăm să ne extindem operațiunile, dar și să devenim cât mai locali posibil, să fim prima opțiune de cont bancar principal, care integrează toate serviciile financiare de care clienții au nevoie: plăți, credite, economii, investiții, debit direct, conturi pentru copii etc.”, a adăugat el.

Mariia Lukash, Head of Growth regiunea CEE

Mariia Lukash, Head of Growth regiunea CEE a explicat că transformările din perioada următoare vor da mai mult avânt și produselor destinate clienților din zona de business (întreprinderi, antreprenori).

„În 2024, România a fost una dintre piețe noastre principale cu cea mai mare creștere a bazei de clienți Revolut Business. Am adăugat, în medie, peste 1.000 de clienți noi Revolut Business pe lună.

De când am început să oferim servicii companiilor și firmelor de pe piața locală, clienții B2B au efectuat tranzacții de peste 5,8 miliarde de euro pe piața locală și procesăm lunar tranzacții de peste 345 milioane de euro pentru clienții Revolut Business, din diverse industrii (consultanță, turism, e-commerce, IT, marketing și publicitate).

Volumul total al tranzacțiilor acceptate de clienții noștri B2B s-a multiplicat de 5 ori pe parcursul ultimelor 12 luni complete. Suntem convinși că și în această verticală vom continua să creștem, pe măsură ce vom aduce tot mai multe soluții de acquiring și modalități de încasare de plăți, iar sucursala locală va ajuta și din acest punct de vedere”, a mai spus ea.

Toate conturile vor fi administrate de sucursala din România a Revolut Bank UAB. Depozitele clienților vor continua să fie garantate până la 100.000 de euro de Fondul Lituanian de Garantare a Depozitelor. Revolut Bank operează pe 30 de piețe din Spațiul Economic European (SEE) și este autorizată și reglementată de Banca Centrală Europeană și de Banca Lituaniei.

Toate serviciile legate de conturile de plăți utilizate de clienți (ex. Cont Personal, Planuri Plătite, Conturi Comune, Revolut Pro, debite directe și transferuri de bani pe plan local și internațional, schimbul valutar, plățile cu cardul, Revolut <18, Conturile de economii) vor fi furnizate prin intermediul sucursalei din România. Toate celelalte servicii vor continua să fie livrate de alte entități din grup, similar modului în care sunt furnizate în prezent.

Deoarece legislația românească se va aplica în cazul conturilor clienților, utilizatorii existenți vor trebui să își actualizeze informațiile personale și să se identifice în timpul procesului de migrare. De asemenea, aceștia vor trebui să reconfirme citirea tuturor documentelor cu termeni și condiții pentru produsele pe care le folosesc, deoarece acestea vor fi aliniate cu legislația din România, care acum se va aplica și va proteja clienții. Clienții vor fi informați direct în aplicație și prin email cu privire la pașii care trebuie făcuți pentru trecerea la IBAN-ul local actualizat.

Popriri pe conturile Revolut

Însă, odată cu schimbarea, autoritățile române vor putea să solicite direct filialei din România a Revolut să pună popriri pe conturile celor care sunt executați de ANAF.

În prezent, solicitările statului sunt direcționate către sediul din Lituania.

Totodată, reprezentanții Revolut spun că produsele non-bancare oferite de platformă vor rămâne neschimbate.

Dobânzile vor fi personalizate la piața bancară locală.

De asemenea, compania vizează parteneriate cu afaceri locale.

Banca vrea să se axeze pe produsele de creditare mai mult în viitor și să schimbe balanța din portofoliu în acest sens.

De asemenea, Le Nel spune că Revolut se bazează pe relația cu clienții, despre care spune că sunt integrați mai bine în experiența bancară, pe platforma digitală, în comparație cu băncile clasice.

Scopul companiei este de a menține procesul birocratic în online.

Însă, din această cauză, semnarea unei garanții ipotecare devine dificilă în România, deoarece legislația prevede că se face de către client în prezența unui notar și a unui reprezentant al băncii.

De aceea, spun reprezentanții Revolut, primele sucursale ale băncii care vor lansa astfel de produse vor fi mai întâi cele din Lituania și Irlanda.

Date financiare pe 2023

Compania a raportat anul trecut venituri de 2,1 miliarde de euro (creștere de 95% față de anul precedent), profituri de 503 milioane euro, înainte de taxe, și 12 milioane de clienți noi.

Aplicația se afla în luna iunie pe prima poziție printre cele mai descărcate dintre aplicațiile financiare în 17 țări europene, inclusiv România.

Cea mai mare piață a aplicației rămâne Regatul Unit.

Veniturile cele mai mari le-a obținut din:

  • plățile cu cardul și cele cu schimb valutar – 559 milioane euro (creștere de 59% față de 2022)
  • schimb valutar și tranzacții cu active – 454 milioane euro (creștere de 46% față de 2022)
  • abonamente – 280 milioane euro (creștere de 53% față de 2022)
  • venituri din dobânzi – 575 milioane euro

Numărul de utilizatori a crescut de la 2022 la 2023 cu 45%, la 38 de milioane, ajungând în iunie 2024 la 45 de milioane.

Pe lângă România, platforma digitală de finanțe vrea să deschidă în SEE noi sucursale – pe lângă cele din Irlanda, Franța, Spania, Olanda – în Germania, Italia și Belgia.

Prezența în România

Numărul de utilizatori din România era, în iunie, de 4 milioane, în creștere cu 38% în ultimul an.

Depozitele valorau în iunie peste 900 de milioane de euro, cu o creștere de 22% față de ianuarie.

În prima jumătate a anului, Revolut a procesat lunar în România tranzacții în valoare de 345 de milioane de euro, cu un volum total, de la lansarea din 2022, la 5,8 miliarde de euro.

În primul trimestru, banca a acordat credite de 2,3 miliarde de lei.

Potrivit companiei, 1 din 3 români care se află la vârsta la care pot munci au un cont Revolut.

Foto: Vadreams | Dreamstime.com

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: