Reloc Craiova a depus singura ofertă la contractul de 450 de milioane de lei pentru modernizarea primelor 19 locomotive CFR Călători

CFR Călători ofertă modernizare 27 vagoane Sursa foto: Facebook/CFR Călători

Reloc Craiova a depus singura ofertă la contractul de 91 milioane de euro (aproximativ 450 milioane lei) pentru modernizarea a 19 locomotive CFR Călători, primul lot din totalul de 55 de unități vechi care vor trece prin programul de modernizare. Licitația a fost lansată pe 19 mai 2023, iar luni, la termenul-limită s-a depus singura ofertă, cea de la Reloc Craiova, „cea mai mare unitate de fabricare și reparații de locomotive din România și din Europa de Sud-Est”, conform descrierii de pe site-ul propriu. (Reloc și Electroputere Craiova sunt deținute de Grupul Grampet). Pentru a doua licitație (tot 19 locomotive și 100 de milioane euro), ofertele pot fi depuse până pe 5 iulie, conform datelor din SEAP. Costurile estimate pentru proiectul de modernizare a 55 de locomotive electrice, 139 de vagoane CFR Călători și conversia a 20 de locomotive hidraulice de manevră s-au dublat, de la un miliard de lei în 26 septembrie 2022 la două miliarde lei în 30 mai 2023.

„Servicii de modernizare locomotiva electrică 5100 kW în locomotivă electrică cu motoare electrice de tracțiune asincrone şi achiziţia de servicii de mentenanţă pentru locomotivele modernizate” Cantitatea contractului sectorial de prestare ce urmeaza a se achizitiona este astfel: – Modernizare locomotive electrice 5100 kW în locomotive electrice cu motoare electrice de tracțiune asincrone – 19 bucati; – Mentenanța locomotive electrice modernizate cu motoare electrice de tracțiune asincrone – 47.469.600 km Nota: În stabilirea cantitatii serviciilor de mentenanţă a locomotivelor modernizate ce urmeaza a se achizitiona, exprimata in kilometri, s-au avut in vedere urmatoarele considerente: – pentru fiecare locomotivă modernizată un parcurs mediu zilnic de 800 km/zi si o utilizare anuala de 347 zile/an, rezultand 277.600 km/an; – număr locomotive modernizate la care se efectuează servicii de mentenanţă: 19 locomotive; – durata efectuării mentenanţei la locomotivele modernizate: 9 ani pentru fiecare locomotivă, Rezultând un parcurs total estimat pentru 19 locomotive modernizate în 9 ani de 47.469.600 km”, aratăinformațiile din SEAP.

Chestiunea modernizării materialului rulant cu finanțare din PNRR a fost subiectul unor replici dure între actualul ministru Sorin Grindeanu și fostul șef de la Transporturi, Cătălin Drulă (detalii aici). Vechimea medie a locomotivelor CFR Călători este de 44 ani. Operatorul de stat are în total 1.100 de locomotive, însă doar aproximativ 400 sunt efectiv în circulație. În aprilie, directorul general CFR Călători Traian Preoteasa anunța intenția de a cumpăra 30 de trenuri noi printr-un credit de la BERD.

Și Autoritatea pentru Reformă Feroviară a primit finanțare din PNRR pentru material rulant: 20 de trenuri electrice noi, 12 rame cu hidrogen și 16 locomotive electrice. Spre deosebire de sectorul rutier unde finanțarea din PNRR este din împrumuturi, pentru domeniul feroviar PNRR-ul asigură granturi, bani gratis, nerambursabili. Astfel, pentru cele trei proiecte pentru achiziția de material rulant, finanțarea efectivă din PNRR este de peste 1,5 miliarde lei/300 de milioane de euro: 550 milioane lei pentru 20 de trenuri electrice noi, 520 de milioane lei pentru 12 trenuri cu hidrogen și 370 de milioane lei pentru 16 locomotive noi. În total, adăugând cofinanțarea de la buget, cele trei proiecte au o valoare totală de 2,3 miliarde lei.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: