Locomotive noi la CFR Călători: Alstom, singurul producător care a depus ofertă la licitația ARF de un miliard de lei pentru 16 locomotive electrice noi. Contractul trebuie semnat la vară, conform bornei PNRR

Automotoare Malaxa Curtici -Arad API Sursa Foto : Asociația Pro Infrastructură

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a primit o singură ofertă, de la Alstom, la licitația de aproximativ un miliard de lei pentru 16 locomotive electrice noi. Licitația pentru 16 locomotive electrice noi a fost publicată în SEAP pe 10 octombrie 2022 cu o valoare cuprinsă între 700 de milioane și un miliard de lei, incluzând serviciile de întreținere pentru 40 de ani. Contractele pentru achiziția de material rulant prin PNRR trebuie semnate cel mai târziu în iunie 2023, borna din PNRR. 

Perioada minimă pentru întreținere și reparații este de 20 de ani și poate fi dublată până la 40 de ani. Singura ofertă depusă este a Alstom România ca ofertant lider asociat cu Alstom Germania, a transmis luni ARF.

„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că astăzi, 03 aprilie 2023, a avut loc ședința Comisiei de evaluare, desemnată în cadrul licitației privind achiziția a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, în vederea deschiderii ofertelor depuse. Astfel, societatea care a depus documentația este Asocierea S.C. ALSTOM TRANSPORT S.A. România (Ofertant  lider) – ALSTOM TRANSPORTATION GERMANY (Ofertant). Reaminitim că procedura de atribuire în vederea achiziţiei unui număr de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători, a fost lansată în data de 10 octombrie 2022, în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta 4. Transport sustenabil, și avea ca efect atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socio-economice ale țării, cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ teritoriale importante ale țării.

Precizăm că perioada de mentenanță și reparații este de 20 ani, în cadrul căreia sunt incluse serviciile necesare funcționării respectivelor locomotive electrice, și anume: instruirea personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea acestora și a aplicațiilor software, transportul, asigurarea, punerea în funcțiune, asistența tehnică în perioada de garanție, conform Caietului de Sarcini. Valoarea estimată este cuprinsă între 702.453.762,18 lei, fără TVA, si 1.036.568.887,80 lei, fără TVA”, arată un comunicat ARF.

Vechimea medie a locomotivelor CFR Călători este de 44 ani. Operatorul de stat are în total 1100 de locomotive, însă doar aprox. 400 sunt efectiv în circulație.

„Scopul obiectivului de investiții “Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h- 200km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători”, este de a înnoi flota de material rulant, deoarece există riscul ca, până în 2023, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă aptă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public. Materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice. În esență situația se prezintă astfel:
– flota curentă de material rulant deținută de operatori de servicii privați și de stat din România, a depășit deja sau este pe cale să își încheie ciclul de viață. Din acest motiv, există riscul ca, până în 2023, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă, aptă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public;
– Cea mai mare parte a materialului rulant existent în România nu are nivelul de calitate impus de obligațiile de serviciu public. Tehnologiile folosite sunt depășite. Prin urmare, materialul rulant nu îndeplinește standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a contractelor de servicii publice, ceea ce necesită, așadar, înlocuirea acestuia.
– Materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardele de calitate prevăzute în contractele de servicii publice. Introducerea locomotivelor electrice noi destinate tractării. vagoanelor de călători pe rețeaua feroviară din România, vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată”, arată Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare copiată de la un an la altul.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: