Compania de furnizare a energiei electrice PPC pare să fi ajuns într-un stadiu avansat al negocierilor cu compania italiană Enel pentru achiziția filialei românești a acesteia din urmă, Enel România, diferitele aspecte ale tranzacției fiind, se pare, la niveluri de preț cu mult sub standardele pieței grecești, scrie publicația greacă EnergyPress.
Oferta PPC pentru divizia de retail a Enel România, de exemplu, care însumează aproximativ trei milioane de clienți, rezultă într-un preț de mai puțin de 90 de euro pe client, ceea ce reprezintă mai puțin de jumătate din costul achizițiilor corespunzătoare recente finalizate pe piața elenă.
Achiziția de către Mytilineos a Watt+Volt, un furnizor de energie cu un portofoliu care numără 200.000 de clienți, a avut o valoare de 36 de milioane de euro, adică 180 de euro pe client.
Prețul tranzacției Enel România în ceea ce privește rețelele este, de asemenea, negociat la un nivel de preț cu mult sub costul achizițiilor corespunzătoare finalizate recent în Grecia. Prețul plătit de compania australiană Macquarie pentru o participație de 49% în cadrul operatorului grec de rețele de distribuție DEDDIE/HEDNO este cu 20% peste nivelul discutat între PPC și Enel pentru rețelele Enel România.
Același lucru este valabil și pentru divizia de energie regenerabilă a filialei românești. De exemplu, Motor Oil a achiziționat Eltech Anemos pentru o cifră de douăsprezece ori mai mare decât EBITDA, în timp ce portofoliul de energie regenerabilă al filialei românești este negociat la un nivel de preț de mai puțin de zece ori mai mic decât EBITDA.
PPC negociază o achiziție integrală a Enel România pentru o preluare care promite să extindă interesele companiei de utilități grecești în Balcani, având ca bază economia cu cea mai rapidă creștere din regiune.
Tot presa greacă a scris, anterior, că negocierile dintre compania publică de electricitate din Grecia, PPC, cu grupul italian Enel pentru achiziționarea Enel România sunt într-un stadiu foarte avansat, urmând, pe baza stadiului actual, a fi finalizate cel târziu până la jumătatea lunii februarie.
După cum relatează surse de rang înalt din cadrul PPC, verificarea activelor Enel România – due diligence – progresează rapid, fără să scoată la iveală până acum surprize neplăcute. Informațiile respective spun că procesul este finalizat în proporție de aproximativ 70% și, cu excepția situațiilor neașteptate, documentele vor fi semnate în cel mult 2-4 săptămâni.
În cazul încheierii cu succes a negocierilor, Consiliul de Administrație al PPC, companie listată la Bursa din Atena, va decide dacă societatea va prezenta o ofertă obligatorie către Enel și suma la care se va ridica această ofertă. Decizia va marca o schimbare majoră pentru PPC, deoarece se va extinde pe piața din Balcani – o extindere ce reprezintă o prioritate strategică pentru companie și servește, de asemenea, obiectivului mai larg de a îmbunătăți poziția geostrategică a Greciei în regiune – reușind totodată și un „salt” de ordinul a 623 MW în direcția dezvoltării portofoliului de surse regenerabile de energie.
Cu o ofertă neagajantă în valoare de 1,2 – 1,3 miliarde de euro, compania publică de electricitate a Greciei, PPC, a câștigat prima poziție în negocierile pentru achiziționarea Enel România. Aceasta înseamnă că ceilalți doi concurenți, fondul canadian Brookfield și grupul englez Amber Infrastructure, au ieșit din cursă, urmând perioada negocierilor exclusive, ceea ce deschide calea pentru compania elenă să câștige cursa pentru achiziționarea unui jucător strategic pe piața energiei din regiune, scria și publicația greacă Economico, potrivit Rador.