Analiză din presa greacă: Cu o ofertă de 1,2 – 1,3 miliarde de euro, compania de electricitate a Greciei este pe primul loc în cursa pentru achiziționarea Enel România și țintește spre o prezență puternică în Europa de Sud-Est

Sigla Enel. sursa: Enel sursa foto: Enel

Cu o ofertă neagajantă în valoare de 1,2 – 1,3 miliarde de euro, compania publică de electricitate a Greciei, PPC, a câștigat prima poziție în negocierile pentru achiziționarea Enel România. Aceasta înseamnă că ceilalți doi concurenți, fondul canadian Brookfield și grupul englez Amber Infrastructure, ies din cursă, urmând perioada negocierilor exclusive, ceea ce deschide calea pentru compania elenă să câștige cursa pentru achiziționarea unui jucător strategic pe piața energiei din regiune, scrie publicația greacă Economico, potrivit Rador.

Caracterul strategic pe care și PPC îl joacă în Grecia, în corelație cu experiența directorului său general, Georgios Stassis, care a fost CEO al Enel România, a cântărit în decizia companiei-mamă Enel de a purta negocieri exclusive, deoarece știe că o posibilă achiziție de către compania elenă nu va întâmpina obstacole în aprobarea de către autoritățile locale abilitate.

Consiliul de administrație al Enel S.p.A. a aprobat Acordul de Exclusivitate semnat cu PPC, dând astfel undă verde pentru anunțul făcut de compania elenă. PPC are termen ca până la sfârșitul lunii ianuarie 2023 să realizeze evaluarea situației financiare (due diligence) în scopul achiziției, care include nu doar achiziția tuturor participațiilor grupului Enel în România, ci și asigurarea drepturilor de administrare.

La finalizarea evaluării și dacă nu sunt identificate probleme care ar face achiziția neatractivă, PPC va transforma oferta neangajantă într-una obligatorie.

Enel în România

Enel în România are o structură integrată pe vertical. Include producția de energie electrică din surse regenerabile, furnizarea de energie electrică și gaze naturale, precum și administrarea unor rețele de distribuție prin companii care operează pe plan local. La unele dintre aceste companii controlează 100% din acțiuni, iar la altele deține un pachet majoritar, pachetele minoritare fiind deținute de statul român.

O potențială achiziție a întregului pachet al Enel în România, spun surse competente, dă un alt impuls companiei grecești întrucât va câștiga o prezență puternică pe un coridor energetic al Europei de Sud-Est, din Grecia până în România. Potrivit unor informații, PPC este hotărâtă să intre și pe piața din Bulgaria, analizând deja piața locală pentru achiziția de proiecte de surse regenerabile de energie. Un astfel de demers va fi continuat și în cazul încheierii cu succes a tranzacției din România.

Compania-mamă Enel a decis să se retragă de pe piața din România, după 17 ani de activitate acolo, în cadrul reorganizării sale. Are o strategie similară, chiar dacă disimulată sub pretextul unui alt de model de dezvoltare (Stewardship), pentru Grecia, pe care o consideră o țară non-core.

Enel, din care 23,6% sunt controlate de statul italian, anunţase în noiembrie intenţia de a cesiona active de 21 de miliarde de euro în cadrul planului său strategic 2023-2025, pentru a-şi reduce gradul de îndatorare şi a se concentra pe şase pieţe cheie. Această „strategie de renaţionalizare”, a cărei cea mai mare parte se va realiza anul viitor, ar trebui să ducă la reducerea datoriei grupului la un interval cuprins între 51 şi 52 de miliarde de euro, faţă de 58 – 62 de miliarde în acest an, potrivit Le Figaro.

În Europa, Enel intenţionează să se concentreze pe Italia şi Spania şi să-şi cedeze activele din România. Celelalte ţări cheie ale sale sunt Statele Unite, Brazilia, Chile şi Columbia. În America Latină, Enel intenţonează să se retragă din Peru şi din Argentina. Datorită noii sale strategii, grupul italian urmăreşte un beneficiu net, exceptând situaţiile excepţionale, între 7 şi 7,2 miliarde de euro în 2025, cu o rată de creştere anuală medie de 10 – 13%, faţă de 5- 5,3 miliarde de euro în 2022.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: