Premierul Marcel Ciolacu a confirmat, luni, că metroul de la Cluj a pierdut finanțarea europeană din PNRR și că a început demersurile pentru a găsi o sursă alternativă de finanțare, una dintre acestea putând fi sumele provenite din certificate verzi, pentru că este transport verde. Economedia a scris anterior că Comisia Europeană va retrage finanțarea de 300 de milioane de euro pentru metroul din Cluj-Napoca și că certificatele verzi ar putea fi sursă alternativă.
Marcel Ciolacu a fost întrebat ce sume din cererea de plată numărul 3 vor fi reţinute din cauza neîndeplinirii angajamentelor.
„Sunt trei probleme la cererea de plată 3. Sunt nişte numiri în consiliile de administraţie, la societăţile din energie, unde este un dialog, unde, dacă se va opri o sumă, vom avea între şase şi opt luni de recuperare a acestor bani. Este jalonul cu microîntreprinderile, 206, şi vom vedea care este abordarea Comisiei în continuare. Este problema cu metroul de la Cluj, unde de asemenea căutăm o abordare comună. Acolo au fost două licitaţii. (…) Noi oricum trebuie să reducem 10% din împrumuturi şi presupun că aceşti bani vor fi reduşi din împrumut. Împreună cu ministrul Boloş am început deja demersurile de a găsi altă cale de a finanţa metroul de la Cluj. Metroul de la Cluj nu se făcea cu 300 de milioane cât veneau din PNRR, metroul de la Cluj costă peste două miliarde, deci oricum aveam nevoie de o sumă mai mare. Avem acces la o sumă de aproximativ 4,5 miliarde din certificate verzi şi acolo încercăm să introducem metroul, pentru că este transport verde”, a spus Ciolacu, la Palatul Parlamentului, transmite Agerpres.
El a adăugat că din aceste sume ar putea fi finanţate şi alte lucrări pentru metroul din Bucureşti, nu doar pentru cel de la Cluj.
„Eu aş introduce şi porţiune din metroul din Bucureşti. Să mergem să folosim acei bani pentru transport verde, respectiv metrou în Cluj şi Bucureşti”, a afirmat prim-ministrul.
Economedia a scris săptămâna trecută că Comisia Europeană va retrage finanțarea de 300 de milioane de euro din PNRR pentru metroul din Cluj-Napoca, afirmă surse guvernamentale consultate de Economedia. Guvernul caută acum surse alternative de finanțare, care ar putea fi certificatele verzi.
Conform informațiilor Economedia, unul din motive este întârzierea procedurii de licitație, respectiv probleme privind publicarea licitației în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Informația privind pierderea finanțării europene pentru proiectul metroului de la Cluj a fost lansată anterior de deputatul clujean Sabin Sărmaș, după cum a scris Actual de Cluj. El spus că aceasta se datorează pe de-o parte din pricina întârzierilor lucrărilor, iar pe de alta parte din cauza unor vicii de procedură în procesul licitației pentru atribuirea lucrărilor.
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a spus în mai multe rânduri că proiectul metroului de la Cluj este cel mai întârziat proiect din PNRR, unde în luna mai nu exista „nici contract de dirigenţie de şantier”. Câciu a făcut comparaţia cu alt proiect de metrou, cel al Magistralei M6 spre Otopeni, care în luna mai se afla deja în stadiu de execuţie de 30%.
Proiectul metroul din Cluj-Napoca va fi realizat, susține primarul orașului, Emil Boc, precizând că discuţia despre finanţare „este de natură tehnică”, iar metroul „are contract de finanţare din fonduri europene”. „Dincolo de toate discuţiile din spaţiul public, doresc să ştiţi că metroul se face! În octombrie-noiembrie sosesc «cârtiţele» care fac tunelurile pentru metrou şi încep lucrările propriu-zise”, subliniază el, conform News.ro.