Oficial UE: Consumatorii din UE vor trebui să plătească prețuri mai mari pentru a beneficia de drepturi mai bune pentru lucrătorii din domeniul muncii

angajați, birou, joburi, companie, locuri de munca Sursa foto: Pixabay
Consumatorii din UE vor trebui să plătească prețuri mai mari pentru a beneficia de drepturi mai bune pentru lucrătorii din domeniul muncii, dar aceste creșteri nu vor distruge modelul de afaceri al acestui sector, a prezis un înalt funcționar de la Bruxelles, scrie Financial Times.
În cadrul unui interviu acordat Financial Times, Nicolas Schmit, comisarul european pentru locuri de muncă și drepturi sociale, a declarat că există un cost care „trebuie plătit” în cadrul unui efort continuu menit să forțeze grupuri precum Uber și Deliveroo să ofere mai multe drepturi lucrătorilor.
Parlamentul European, statele membre și Comisia Europeană – brațul executiv al UE – dezbat o directivă care, dacă va fi adoptată în forma actuală, va obliga companiile de ride-sharing și de livrări să ofere mai multe protecții sociale lucrătorilor de pe platformele lor.
Oficialii UE estimează că, în consecință, prețurile pentru servicii precum Uber ar putea crește cu 40%. Deliberările urmează să intre în ultima lor fază până la sfârșitul lunii noiembrie, potrivit unor surse Financial Times.
Schmit a declarat că este încrezător că cetățenii vor accepta prețuri mai mari dacă acest lucru va însemna condiții mai bune pentru lucrătorii care lucrează în regim gigant.
„Într-o economie există consumatori și producători de servicii. Economia noastră nu poate funcționa doar pe baza avantajului consumatorului”, a spus el. „Trebuie să țină cont de interesul furnizorului de servicii. Trebuie să existe un echilibru”.

Schmit a adăugat: „Există o piață puternică pentru acest tip de servicii, iar oamenii sunt dispuși să suporte costurile. Există această idee că poți corecta prețul mic printr-un bacșiș. Acest lucru nu este normal. Dacă există un cost, acesta trebuie plătit.”

Comentariile sale au fost în parte un răspuns la un avertisment lansat de Anabel Díaz, șefa diviziei de mobilitate a Uber în Europa, care ar obliga serviciul de transport de persoane să se închidă în sute de orașe din UE dacă prețurile ar crește cu până la 40%.

Comisarul a respins argumentul, afirmând că „nu există nicio îndoială că, prin protejarea mai bună a lucrătorilor, vom distruge un model. Nu. Vom ajusta un model”.

Acesta a declarat că sugestia Uber i-a amintit de istoria economică a secolului al XIX-lea, când munca copiilor era abolită. „A fost argumentul, trebuie să închidem o mulțime de activități economice, ceea ce, evident, nu era cazul. Aceasta este o alarmă folosită de platforme pentru a amenința legiuitorii.

„Dacă Uber, sau altcineva, crede că nu-și poate adapta modelul la asta, atunci este problema lor. Aș fi uimit dacă această amenințare este cu adevărat reală.”

Schmit a indicat o serie de procese în instanță din întreaga Europă ca dovadă a faptului că este nevoie de o nouă directivă din partea Bruxelles-ului pentru a oferi claritate întreprinderilor. După o hotărâre judecătorească din Marea Britanie din 2021, șoferii Uber sunt acum desemnați drept „lucrători” – ceea ce înseamnă că au dreptul la concediu și concediu medical.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: