Modernizarea liniei de tren dintre Predeal și Brașov va permite trenurilor de călători dublarea vitezei de circulație, de la maximum 50 km/h., în prezent la aproape 100 de km/h. arată raportul oficial pe care l-a publicat Compania CFR Infrastructură privind analiza cost/beneficiu pentru această investiție estimată la cel puțin un miliard de Euro. Pe traseul nemodernizat dintre Predeal, Timișu de Sus și Brașov, la peste 1000 de metri altitudine, viteza maximă a trenurilor de călători este de 50 km/h. din cauza profilului greu de munte, cu declivitate maximă de 25 ‰, o rază de curbură de 275 metri și tuneluri construite între 1876 și 1878 (detalii aici).
Varianta cu tunel de 10 kilometri între Azuga, Predeal și Timișu de Sus a avut cel mai bun raport cost-beneficiu precum și cea mai bună rată internă de rentabilitate economică, arată Compania : ,,În data de 22.12.2022 a avut loc evenimentul de prezentare a variantei optime selectate din punct de vedere tehnico-economic. În cadrul studiului de fezabilitate au fost identificate și analizate 6 opțiuni, fiind selectată opțiunea A3 care include construirea unui tunel cu lungime de 9,80 km proiectat între granița Azuga/Predeal și Timișul de Sus, cea mai realistă și mai echilibrată din punct de vedere al costurilor, beneficiilor și riscurilor de implementare:
-cel mai bun raport cost-beneficii (3.53)
-cea mai bună rată internă de rentabilitate economică (15.65%)
-riscuri de investiție/implementare mai mici în raport cu celelalte opțiuni noi de traseu (lucrări de consolidări, hidrotehnice, mediu, drumuri, exproprieri etc)
-asigură capacitatea de circulație similar cu restul opțiunilor declivitate maximă 18.50 ‰ care permite cel mai mare tonaj maxim admis pe aparat de tracțiune de 30 tone (1345 tone, cu 74% mai mult decât in situația existentă)
-viteza efectivă pentru trenurile de marfă de 91,34 km/h și de 93,35 km/h pentru trenurile de călători
-costul minim estimat al investiției este de 963 mil euro”- Raport CFR Infrastructură.
Studiul de Fezabilitate care va da soluțiile tehnice pentru modernizarea secțiunii Predeal-Brașov urmează să fie predat în iunie 2023, întârzierea fiind cauzată de alegerea traseului și a variantei de tunel după cum Economedia a explicat aici. Finanțarea lucrărilor de modernizarea va fi asigurată prin POT 2021-2027. Între Predeal și Timișu de Sus, Magistrala CFR București-Brașov nu urmează traseul paralel cu DN 1, ci face o buclă la dreapta (Clăbucetele Predealului -Depresiunea Timișului).