Ministrul Economiei, despre o fabrică de baterii pentru mașini electrice în România: Discuțiile din acest moment duc în direcția unor investiții majore. Sper să semnăm un acord de principiu până la sfârșitul anului

baterie, masini electrice Sursa foto: Go4IT.ro

Ministrul Economiei Florin Spătaru a declarat, vineri, la Salonul Auto, că discuțiile din acest moment duc în direcția unor investiții majore în producția de baterii pentru mașini electrice în România și că speră să fie semnat un acord de principiu până la sfârșitul anului.

Întrebat dacă există tatonări cu producători de baterii pentru mașini electrice, ministrul a răspuns: „Nu există tatonări, există discuții concrete cu mai mulți”.

Potrivit lui, o astfel de investiție ar însemna un instrument foarte puternic de retenție a industriei automotive în România. „Gândiți-vă că cei doi mari producători au o strategie de transformare tehnologică, de aducere a mașinilor electrice pe linie de producție din România. Pentru asta avem nevoie de semiconductori, clar, și vom avea nevoie și de baterii”, a precizat Spătaru.

El a afirmat că statul va încuraja deschiderea în România a unor astfel de facilități de producție prin scheme de ajutor de stat individualizate. „Deja suntem pregătiți pentru un astfel de demers. Și, bineînțeles, asigurarea comunicării corespunzătoare cu autoritățile locale, pentru a găsi spațiul necesar, pentru că nu vorbim de un spațiu relativ redus. Și, eventual, anumite facilități”, a menționat ministrul.

Întrebat dacă sigur vom avea o astfel de uzină, Spătaru a transmis: „Discuțiile pe care le am în acest moment duc în direcția unor investiții majore în producția de baterii. Nu vreau să vă dau date foarte optimiste, dar eu sper că am putea să semnăm un astfel de acord de principiu pentru începerea unei investiții până la sfârșitul acestui an”.

Reamintim că grupul german Varta, unul dintre cei mai mari producători mondiali de baterii pentru automobile, industriale și de consum, vizează România ca locație pentru o unitate de producție de baterii pentru mașini electrice, o investiție ce se va ridica la 1 miliard de euro, după cum a anunțat Economedia AICI. Țara noastră ar putea finanța cu fonduri europene anumite componente ale investiției.

La începutul lunii februarie și liderul PSD, Marcel Ciolacu, a anunţat că s-a întâlnit cu reprezentanţii VARTA cu care a vorbit despre o investiţie de sute de milioane de euro.

Conform informațiilor Economedia, Varta ar urmări Aradul ca destinație pentru o fabrică nouă și caută teren de peste 100 de hectare. Se pare că Varta vrea să facă o fabrică destinată producției de acumulatori pentru consum.

În luna iunie, în cadrul unei întâlniri cu premierul Nicolae Ciucă, germanii producători de baterii de la Varta au spus că au luat o decizie „către România”. „Sper că suntem pe un drum foarte bun și am înțeles că decizia dumneavoastră este deja luată”, spunea premierul Nicolae Ciucă, la întâlnirea cu oficialii companiei Varta, potrivit unui videoclip publicat de Guvernul României. „Decizia este spre România”, spunea un oficial al companiei Varta. Delegația Varta a fost condusă de Markus Hackstein, V4Drive Executive Board Member. Ulterior, videoclipul, care putea fi găsit la următoarea adresă, a fost șters.

Varta Micro­battery deţine deja pe plan local o fabrică de baterii la Braşov.

Varta a anunțat la începutul anului 2021 că va lansa producția de baterii pentru mașini electrice. Până în prezent, compania germană a produs în principal baterii pentru electronice de uz casnic, dar este implicată de ceva timp în cercetarea pentru baterii pentru mașini electrice, scrie electrive.com.

Varta este deja cunoscut de mulți jucători din industria electromobilității – fie că este vorba despre dezvoltarea producției digitalizate la scară largă de celule de baterii de format mare alături de Fraunhofer IPA și ZSW sau, mai recent, pentru crearea de noi separatoare de baterii din sticlă împreună cu Universitatea din Bayreuth și Tesla.

Cu toate acestea, Varta a intrat în lumina reflectoarelor în primul rând cu participarea sa la programul IPCEI Batteries („Proiecte importante de interes european comun”) al Uniunii Europene, companiei fiindu-i acordate subvenții în valoare de 300 de milioane de euro de către guvernul federal și, de asemenea, de către statele Bavaria și Baden-Württemberg în 2022. Potrivit raportului, două treimi din această sumă se vor concentra în cercetarea și dezvoltarea noilor celule. Subvențiile, pe care Comisia Europeană le-a aprobat în temeiul legii ajutorului de stat, pot fi trase de Varta până la sfârșitul anului 2024.

Totodată, Tesla Group, o companie cehă din domeniul producției de baterii și sisteme energetice (a nu se confunda cu gigantul american Tesla – n.r.), va ridica o fabrică de producție baterii pentru stocarea energiei la Brăila, inclusiv baterii auto, o investiție de 90 de milioane euro care va fi inaugurată peste doi ani, în 2024, a anunțat primarul din localitate, Viorel Marian Dragomir, pe pagina proprie de Facebook. Amplasamentul fabricii va fi în Parcul Industrial din Perimetrul 2 al Zonei Libere Brăila (concesionat de Element Industrial Eli Parks), iar investiția va genera inițial, potrivit primarului, 200 de locuri de muncă, preponderant ingineri, pentru care recrutarea va începe în toamna lui 2023. Ulterior, 600 de angajați ar putea ajunge să lucreze aici.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: