Ministerul Transporturilor din România va începe lucrări de dragare a Dunării și pe malurile care aparțin Bulgariei în punctele critice Batin, Belene, Breslian și Verdiam, operațiunile pentru eliminarea pragurilor de nisip care pot duce la eșuarea navelor fiind programate să dureze între 6 și 30 de zile. Lucrările de dragare se fac în regim de urgență din Fondul de Rezervă la dispoziția Guvernului și costă aprox. 10 milioane de lei, potrivit Proiectului de Hotărâre de Guvern pe care l-a pregătit ministerul de resort. În urmă cu o săptămână, partea bulgară și-a dat acordul pentru ca România să efectueze intervențiile pentru dragare având în vedere scăderea semnificativă a debitului Dunării și a riscului major de întrerupere a navigației pe fluviu. Media multianuală a lunii iulie fiind de 5350 metri cubi/secundă iar debitele sunt în scădere spre doar 2000 de mc/s în aval de Porțile de Fier II. Tot din cauza nivelului scăzut, funcționarea BAC-ului la vama Bechet în județul Dolj a fost suspendată temporar, feribotul urmând să navigheze din nou doar când se pot asigura condițiile de navigație.
Imposibilitatea asigurării condițiilor de navigație pe Dunăre duce la blocarea navelor, implicit pierderi pentru operatorii de transport și industria românească : ,,Pentru îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie, specificăm că foarte important este ca aceste lucrări să fie începute de urgenţă, pentru a reduce riscul de blocaje a traficului şi timpii de aşteptare, pentru tranzitarea zonelor dificile, situaţii care generează pierderi mari atât pentru companiile de navigaţie cât şi pentru industria românească. Având în vedere cele discutate în cadrul Comisiei mixte româno – bulgare de întreţinere şi îmbunătăţire a şenalului navigabil și faptul că în aval de Porţile de Fier II debitele sunt în scădere până la valoarea de 2000 m3/s, situându-se sub media multianuală a lunii iulie (5350 m3/s), ceea ce va conduce la întreruperea navigației pe Dunăre, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii s-a adresat Ministerului Transporturilor și Comunicațiilor din Republica Bulgaria, în vederea obținerii aprobării părții bulgare ca partea română să intervină pe sectorul de Dunăre cuprins între kmf 610 – kmf 375 pentru asigurarea condițiilor minime de navigație, în aceleași condiții ca și în anii precedenți.
Pe sectorul cuprins între km 610 şi km 375 sunt estimate următoarele intervenții și costuri aferente:
Lucrări de dragaj în punctele critice:
– Belene (kmf 565 – kmf 563) – 85.000 mc – nr. zile de dragaj 30 zile
– Vardim (kmf 547 – kmf 546) – 40.000 mc – nr. zile de dragaj 15 zile
– Batin (kmf 525 – kmf 523) – 25.000 mc – nr. zile de dragaj 7 zile
– Breslian (kmf 458 – kmf 456) – 20.000 mc – nr. zile de dragaj 6 zile ”
Problemele navigaţiei pe sectorul comun româno-bulgar au fost aduse în atenţia Comisiei Europene Transporturi, inclusiv coordonatorului european pentru coridorul de transport, Rin-Dunăre de către MTI și de mai multe companii de transport pentru identificarea unor soluții în vederea deblocării traficului și desfășurarea navigației în condiții de siguranță, mai explică Ministerul Transporturilor din România.
În timp ce România susține proiectul Fast Danube, dragarea Dunării pentru asigurarea navigabilității pe toată durata anului și creșterea Portului Constanța, Bulgaria vrea poduri noi peste Dunăre.