Metroul Gara de Nord – Aeroport Otopeni: Metrorex a amânat cu trei săptămâni, până la 30 ianuarie, desemnarea constructorului pentru secțiunea II Băneasa – Otopeni

Consiliul General PMB PUG M 4 Filaret Progresu Sursa Foto : Metrorex

Ministerul Transporturilor, prin Metrorex a amânat cu trei săptămâni, până la data de 30 ianuarie 2023, desemnarea constructorului pentru secțiunea Băneasa – Aeroportul Otopeni, al doilea tronson al Magistralei M6 Gara de Nord – Băneasa – Otopeni. Inițial, termenul oficial din Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) era 9 ianuarie 2023.

Metrorex a lansat a doua licitație pentru M6 în noiembrie 2021, costul estimat pentru proiectarea și execuția celor șase stații dintre zona Comercială Băneasa și Aeroportul Otopeni (structură pentru galerii și stații) fiind de aproximativ 1,3 miliarde lei. Indicatorii de cost au fost aprobați în 2016 și nu este sigur dacă rezervele de implementare și limita maximă de actualizare de cost pot acoperi creșterea semnificativă a prețurilor la materialele de construcții, forță de muncă, energie și carburanți (analiza Economedia, aici).

Pentru prima secțiune a M6, Gara de Nord – Băneasa (structura primelor șase stații) contractul semnat cu turcii de la Alsim Alarko este în etapa de proiectare, iar lucrările vor începe în mai sau iunie, în timp ce pentru a doua secțiune, Băneasa – Aeroport Otopeni, Metrorex evaluează ofertele primite de la Alsim Alarko, Dogus și Gullermak. (Dogus și Gullermak au depus oferte și pentru Magistrala de la Cluj-Napoca).

Pentru linia de metrou spre Otopeni, Ministerul Transporturilor a propus oficial transferul celor 300 de milioane de euro, finanțarea prin PNRR stabilită pentru M4 Gara de Nord – Filaret.

Contractele pentru secțiunile 1 Mai – Băneasa – Otopeni sunt pentru tuneluri și structura stațiilor, nu și pentru instalații, finisaje și rame noi spre deosebire de M1 Cluj-Napoca, unde contractul este „la cheie”. 

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a transmis că, încă de la prima întâlnire cu Ambasadorul Japoniei, și-a prezentat scuzele pentru întârzierea proiectului, România având în conturi de peste un deceniu un credit de aproximativ 300 de milioane de euro pe care l-a acordat Banca Japoniei pentru construirea M6, împrumut încă nefolosit.

„Trebuie spus că, deși a beneficiat de finanțare japoneză proiectul a fost blocat un an de către un fost ministru (n.r Cătălin Drulă) și l-a scos, aproape l-a anulat. El a oprit proiectul. La prima întâlnire mi-am cerut scuze Ambasadorului Japoniei, am reluat rapid acest proiect, M6 și, în acest moment cred că în decurs de două-trei săptămâni cei de la metrou vor putea să anunțe câștigătorii licitației. E un proiect important…Aeroportul Otopeni va arăta ca un aeroport european”, a spus el.

Pe de altă parte, Comisia Europeană a refuzat să finanțeze secțiunea Băneasa – Otopeni arătând că nu este rentabilă, iar legătura feroviară cu aeroportul este asigurată prin trenul de Otopeni, pe care tot Comisia l-a finanțat. Totodată, fostul ministru Cătălin Drulă a considerat proiectul „o piatră de moară” și a explicat că banii trebuie folosiți pentru a finanța metroul M5 pentru secțiunile Eroilor – Universitate – Iancului – Pantelimon (detalii aici), trasee care deservesc un bazin mai mare de populație.

Notă: Fostul ministru Cătălin Drulă a anunțat punerea în așteptare a M6 Băneasa – Otopeni în 2021, anul centenarului relațiilor bilaterale româno-nipone și după episodul vizitei istorice din 2018 a fostului premier Shinzo Abe, gafă grosolană pentru primirea sub standardele diplomatice și de protocol.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

    • Extraordinar, Comisia Europeană a concluzionat că nu e rentabila. In dobitocia specifica (politicienii sunt la fel, indiferent de tara, difera specimenele).Pe Drula îl doare in **** mașină de protocol îl duce și îl aduce de la aeroport.Sa îmi dea mie un exemplu cretinoidul cate din proiectele de infrastructură de transport care leagă o așezare urbana de aeroporturi sunt profitabile. Singura piatra de moara este aia dintre umerii lui.

  1. Trenul Gara de nord aeroport este la standarde foarte bune deja! Problema este ca nu e folosit! Si ca circula prea rar!

    Prin urmare avem nevoie doar de reclama si de a pune mai multe trenuri! Simplu si eftin!

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.