Un studiu realizat de Fundația Mozilla din Statele Unite arată că mașinile sunt un “coșmar” pentru protecția datelor personale, scrie TF1. Multe vehicule strâng datele utilizatorului legate de condusul acestuia, dar și prin utilizarea anumitor aplicații terțe. De asemenea, informațiile pot fi preluate și datorită unui smartphone conectat la mașină.
“Mașinile sunt cel mai prost produs pe care l-am testat vreodată în ceea ce privește protecția datelor personale.”, scrie într-un articol al Fundației Mozilla, care a studiat deja colectarea de date personale de la ceasuri, boxe sau aplicații.
Fundația, cu sediul în San Francisco, California, a analizat modelele celor mai populare 25 de mărci de pe piață. Concluzia: fără excepție, toate aceste companii “colectează mai multe date personale decât este necesar”.
Concret, cum are loc această colectare? Producătorii au posibilitatea de a introduce informații legate de conducerea vehiculului în sine. Dar și date referitoare la serviciile conectate ale mașinii, precum și la aplicațiile terților, cum ar fi software-ul de navigație sau radioul în streaming. Și mai surprinzător: software-ul de la bord permite, de asemenea, capturarea datelor de pe un smartphone, dacă acesta este conectat sau dacă utilizatorul său a descărcat aplicația producătorului.
“Majoritatea (84%) mărcilor auto pe care le-am cercetat spun că pot să vă partajeze datele personale – cu furnizori de servicii, brokeri de date și alte întreprinderi despre care știm foarte puțin sau deloc. Mai rău, nouăsprezece (76%) spun că vă pot vinde datele personale. Un număr surprinzător (56%) spun, de asemenea, că pot împărtăși informațiile dvs. cu guvernul sau cu autoritățile de aplicare a legii ca răspuns la o “cerere”. Nu o hotărâre judecătorească, ci ceva la fel de simplu ca o “cerere informală”. Disponibilitatea companiilor auto de a vă împărtăși datele are potențialul de a provoca daune reale și a inspirat cele mai mari coșmaruri ale noastre legate de mașini și de confidențialitate.”, mai scrie în articolul Fundației.
Compania Tesla, pe ultimul loc în clasament
Dintre toate mărcile, doar Renault și Dacia, care fac parte din același grup, indică faptul că automobiliștii au dreptul de a solicita ștergerea datelor cu caracter personal colectate în timpul utilizării vehiculului lor. 84% dintre producători menționează posibilitatea de a împărtăși informațiile colectate, iar 76% dintre ei pe cea de a le vinde.
Unul dintre cei mai slabi elevi din sondaj este Tesla. Compania condusă de Elon Musk se află pe ultimul loc în clasamentul criteriilor de protecție a datelor. Ea datorează acest loc în special software-ului său de inteligență artificială “lipsit de încredere”, potrivit Fundației Mozilla. Tesla a fost învinuită în repetate rânduri pentru defecțiunile software-ului său de asistență pentru șoferi.