Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) a respins contestaţiile depuse de Alstom şi asocierea CRRC – Astra Arad după ce Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) a anulat în vară licitaţia pentru achiziţia a 40 de trenuri electrice regionale noi, licitaţie lansată încă din primăvara anului 2019.
Fostul şef al ARF, Gigi Gavrilă, înlocuit luna trecută cu Ştefan Roşeanu, declara la anularea celei mai mari licitaţii pentru achiziţia de material rulant din România că, aşa s-a deblocat o situaţie „care părea că se află într-o situaţie fără ieşire”.
Anunţul privind respingerea contestaţiilor pe care le-au depus francezii de la Alsom respectiv asocierea chinezilor de la CRRC cu Astra Arad a fost făcut de ARF, într-un comunicat de presă.
„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, potrivit legislației în materia contestaţiilor cu privire la procedurile de atribuire a contractelor de achiziție publică, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a transmis autorității contractante decizia de respingere a contestațiilor ofertanților Alstom Ferroviaria S.p.A și CRRC Qingdao Sifang și de menținere a anulării procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică privind „Achiziţia de material rulant nou destinat transportului regional şi suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)”. Reamintim că, în urma Deciziei nr. 2142 din 12.11.2020 a Curţii de Apel Bucureşti (CAB) – Secţia a IX a Contencios Administrativ şi Fiscal, ARF a fost obligată să identifice o modalitate unică de calcul a consumului de energie electrică și să reevalueze ofertele din punct de vedere energetic, în măsura în care este posibilă compararea acestora, iar în ipoteza contrară să anuleze procedura de atribuire, fapt ce s-a întâmplat în data de 20.08.2021”, a transmis ARF.
De asemenea, Autoritatea pentru Reformă Feroviară recunoaşte că, eventuala achiziţie a celor 37 de rame electrice Inter Regionale (contract aproape de semnare cu Alstom) este departe de a rezolva necesarul de material rulant nou pentru transportul feroviar de călători din România şi precizează că a început pregătirea şi pentru lansarea altor licitaţii care includ cele 12 trenuri noi cu hidrogen şi 16 locomotive electrice noi.
Contractul pentru achiziţia a 20 de trenuri electrice noi, cu posibilitatea de extindere a contractului până la 37 de unităţi încă nu poate fi semnat pentru că se află în perioada legală de 10 zile pentru depunerea contestaţiilor.