Comisia Europeană a aprobat transferul către Ministerului Transporturilor a 500 de milioane de Euro, bani alocați inițial unor proiecte cu finanțare europeană pentru alte programe naționale, dar care sunt întârziate și nu se pot încheia la termenul limită din actualul exercițiu bugetar al UE- decembrie 2023. România a depus cererea pentru suplimentarea fondurilor pe ,,Transporturi” în mai (detalii aici) pentru că finanțarea pe Programul Operațional Infrastructură Mare se termină la jumătatea anului viitor, practic cu șase luni înainte de termen. Decizia Comisiei Europene prin care a acceptat transferul de fonduri pentru finanțarea proiectelor pentru infrastructură de transport a fost anunțată joi, la Timișoara de ministrul Sorin Grindeanu care a spus că prin acest mecanism, banii nu se pierd : ,,Pentru prima dată, reușim să accesăm toți banii alocați pentru infrastructură. Dacă ne uităm în istorie, din 2007 și până acum România nu a fost în stare să consume toți banii europeni. Însă pentru exercițiul 2014-2020 cu extensia de 3 ani este pentru prima dată când, pe programul pentru transporturi reușim să cheltuim toți banii, undeva în mai -iunie 2023. România, în ansamblu pierde câteva miliarde de euro dacă nu reușește să acceseze banii până în decembrie 2023. Am trimis cerere ca pentru ultimele luni, la Ministerul Transporturilor când rămânem descoperiți (n.r fără finanțare) să luăm bani de la alte domenii, am primit și răspuns, da, în sumele aprobate României pe POIM. Pe POIM există supracontractare acum, de 180 %. repet, va fi o premieră. Ba mai mult, am cerut și suplimentarea. ” a explicat Grindeanu.
Supracontractare, chiar dublă va fi și pe următorul exercițiu financiar, POT 2021-2027. Programul Operațional Transport 2021-2027 asigură aproape 10 miliarde de euro, finanțare pentru autostrăzi care se completează cu o supracontractare de 200% pe care Comisia Europeană a aprobat-o în iunie 2022 sub forma unor credite de angajament. Un prim calcul arată că, din 10 miliarde de euro, România trebuie să construiască sectoarele de munte ale Autostrăzii Sibiu – Pitești cu un cost de 2 miliarde de euro, alte două miliarde „merg” pe Autostrada Unirii, Autostrada cu tunelul Meseș costă aproape un miliard de euro, iar Făgăraș – Sibiu, recent lansată în licitație, cel puțin un miliard de euro. La acestea se adaugă, evident și autostrada de pe Valea Prahovei care, după proiectul Consitrans, ar costa 8 miliarde (soluția tehnică va fi revizuită).