România va consuma finanțarea europeană prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) la jumătatea anului viitor, practic cu șase luni înainte de închiderea exercițiului financiar european, situație care înseamnă că lucrările nefinalizate ar urma să fie decontate de la buget, a transmis joi ministrul transporturilor Sorin Grindeanu.
În acest context, România a solicitat Comisiei Europene o alocare suplimentară de aproape 500 de milioane de euro pentru a finanța decontarea facturilor de pe șantiere și în a doua jumătate a anului viitor.
„În ultimele șase luni, eu și colegii mei din minister, am semnat multe proiecte de finanțare. Suntem în contratimp având în vedere că exercițiul bugetar se termină la sfârșitul anului viitor. Mai trebuie să țină cont de ceva, faptul că, pentru prima dată de când am devenit membrii în UE, domeniul transporturilor se vor termina toate sumele alocate mai repede. Din proiecțiile pe care le avem noi finanțarea europeană se termină la jumătatea anului viitor ceea ce va însemna ca ultimele șase luni din 2023 pe POIM să rămâne descoperite. Tocmai de aceea am depus o cerere la Comisia Europeană să ni se mărească suma cu aproape 500 de milioane de euro astfel încât să putem să asigurăm și ultimele șase luni ca finanțare”, a transmis Grindeanu.
Ministrul Sorin Grindeanu a participat joi, la o conferință a Asociației Aeroporturilor din România unde a subliniat că lucrările pentru extinderea și construirea noilor terminale de la Iași și Timișoara trebuie să se încheie până în decembrie 2023, noul Program Operațional pentru Transport POT neavând alocări pentru infrastructura aeroportuară. Astfel, pentru un terminal nou la Aeroportul Otopeni (capacitatea de procesare fiind de mult depășită) România trebuie să atragă alte investiții de la instituții financiare Banca Mondială, BEI, BERD, după cum Economedia a explicat aici.