Imagine rară: Dorinel Umbrărescu, prezent la semnarea unui contract pentru autostradă. Cum răspunde patronul UMB la întrebarea dacă poate „duce” toate șantierele

UMB A 1 Dorinel Umbrărescu Captură Foto

Toate contractele pe care Compania de Drumuri le derulează cu firmele omului de afaceri Dorinel Umbrărescu se desfășoară „impecabil”, a anunțat, vineri, la Timișoara, la semnarea contractului pentru A1 Lugoj – Deva, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. Contractul este o premieră pentru cel mai puternic constructor din România care s-a asociat cu o companie din Bosnia-Herțegovina pentru execuția tunelurilor de 2 kilometri, UMB neavând până acum în portofoliu niciun contract care să includă tuneluri.

La semnarea contractului de aproximativ 400 de milioane de euro finanțat prin PNRR a fost prezent și patronul UMB, Dorinel Umbrărescu, prima apariție în cadru oficial în ultimii ani. Întrebat dacă poate „duce” toate contractele pe care le-a semnat și alte licitații la care participă (239 km doar prin PNRR), acesta a răspuns sec: „Avem resursele, altfel nu participam la licitații”.

Completarea răspunsului a venit de la ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu: „Eu cred că precizarea (n.r a lui Dorinel Umbrărescu) este arhisuficientă. Seriozitatea companiei cred că e arhicunoscută în România. Când vin și participă la licitații, își calculează foarte bine resursele umane, logistice. Toate contractele pe care le avem cu UMB se desfășoară impecabil. Este cel mai important al CNAIR având în vedere numărul contractelor. Toate se desfășoară ca la carte. Mă face optimist că lucrarea, în sfârșit, va avea o finalitate”, a transmis Grindeanu.

Șantierele UMB

UMB construiește mai mult de jumătate dintre autostrăzile deja contractate prin PNRR, potrivit datelor oficiale. Astfel, de astăzi, după semnarea contractului pentru lotul de autostradă cu tuneluri dintre de pe A1 Lugoj – Deva, firmele drumarului Umbrărescu vor avea în portofoliu 67 de kilometri de autostradă din cei 116 contractați prin PNRR. Astfel, în lucru, cu șantiere deschise sunt 42 de kilometri pe A3 Transilvania, alți 15 kilometri pe Autostrada Moldovei A7, capetele Buzău –  Focșani și 10 kilometri în proiectare pe A1 Lugoj – Deva. Primele două loturi ale Autostrăzii Moldovei, secțiunea Ploiești – Buzău, finanțate de asemenea prin PNRR, sunt contractate cu Pizzarotti și Coni-Trace, cele două loturi având o lungime de 49 km. Singura autostradă din PNRR pentru care încă nu a fost lansată licitația pentru proiectare și execuție este Autostrada Unirii, secțiunile Târgu Mureș – Miercurea Nirajului respectiv Lețcani – Moțca.

De asemenea, constructorul băcăuan este în pole position pentru loturile de mijloc (67 km) dintre Buzău și Focșani și are oferte depuse (n.r deocamdată în evaluare) pentru alți 172 de kilometri, secțiunile dintre Focșani – Bacău – Pașcani. Firmele omului de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu au în execuție 155 de kilometri de autostradă și drum expres din totalul de aproape 440 de kilometri care se construiesc în toată țara, arăta Asociația Pro Infrastructură în septembrie. Luna trecută, CNAIR a semnat cu UMB contractele pentru loturile 1 și 4 ale Autostrăzii Buzău – Focșani, a câștigat loturile de mijloc de pe aceeași secțiune (67 km),  contractul pentru Autostrada Lugoj – Deva (400 milioane euro) și a depus oferte pentru cele șase loturi ale secțiunilor Focșani – Bacău – Pașcani de pe Autostrada Moldovei (A7). În lucru sunt contracte majore precum Autostrada Transilvania (42 km), loturile 3 și 4 ale Drumului Expres Craiova – Pitești (60 km) și Lotul 2 al Autostrăzii București A0 Nord (21 km).

În aceste condiții, Asociația Pro Infrastructură atrage atenția asupra asupra riscului ca UMB, cel mai puternic drumar din România, să nu poată „duce” toate contractele pe care le-a câștigat. Constructorul are deja în șantier 35% din drumurile de mare viteză și ar putea adăuga încă 250 de kilometri.

„UMB vrea tot caimacul. Cei de la UMB au acum în tolbă 9 din totalul de 23 de contracte, peste 155 kilometri din cei aproape 440 kilometri de autostrăzi și drumuri expres aflați în prezent în execuție în România, adică peste 35% cotă de piață pe drumurile de viteză (vezi grafice mai jos).

Au șanse mari să pună mâna și pe tronsoanele 2 și 3 din Buzău – Focșani cât și pe ciotul rămas din Lugoj – Deva unde tocmai au fost dați câștigători (să vedem dacă se depun contestații). Aproape sigur au ofertat la fel de agresiv pentru toate cele 6 sectoare din Focșani – Bacău și Bacău – Pașcani. Așadar, cel mai probabil, își vor consolida poziția de lider în piața infrastructurii rutiere majore. Totuși, cât (mai) pot duce? Dacă vor primi toate cele 8 loturi de pe Autostrada A7 plus A1 Lugoj – Deva, ar adăuga peste 250 de kilometri noi în portofoliu pe lângă cei 155 pe care-i au acum.

În mod evident, ar depăși cu mult capacitatea lor actuală care nu poate fi dublată peste noapte, pe A7 având execuție directă cu termene foarte scurte. Chiar dacă ar subcontracta masiv către jucători locali, mai mici, tot ar fi extrem de dificil și riscant să treacă imediat de la 155-200 la 400 de kilometri în lucru, toți scadenți în 20-30 de luni cu excepția ciotului Lugoj – Deva! Le dorim curajoșilor de la UMB succes și calcule chibzuite. Iar nouă, tuturor, ne dorim o piață echilibrată populată cu antreprenori generali serioși care-și împart riscurile și profiturile”, a transmis API.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Nu inteleg de ce este criticat Dl Umbrarescu care a dat dovadă de multă încredere si a pus în practică tot ce a promis. Este cea mai serioasa firma din țară la ora actuală..

  2. Ar trebui să existe doar firme străine care câștigă și duc la capăt contractele cu intarziere? Sau nu le duc deloc? Păi Aktor și alții au tot câștigat contracte și au avut întârzieri mari! Să câștige Umbrărescu cât mai multe! A arătat că poate!

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.