Compania Metrorex care administrează metroul din București nu a avut un buget aprobat în 2021, aceasta fiind una dintre cauzele aglomerației din subteran, susține Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu într-un interviu la Digi 24. Reacția lui Grindeanu vine după ce fostul ministru Cătălin Drulă l-a acuzat miercuri dimineață că bucureștenii suferă și se înghesuie în trenurile de metrou care vin la 15 minute în stație pentru că, în guvernările PSD salariile și angajările la metrou au crescut necontrolat (n.r. și ,,pe mâna PNL”, salariile la Metrorex au crescut cu 18 % în 2020, în plină pandemie, deși încasările erau mult reduse ca urmare a restricțiilor).
În replică, Grindeanu arată că, 2021 a fost singurul an în care Compania Metrorex nu a avut un buget aprobat și, prin urmare nu a plătit facturile pentru serviciile de mentenanță către Alstom România, firma care de la începutul lunii iulie a redus cu 50 % reviziile tehnice pentru cele 82 de trenuri.
,,De ce s-a ajuns aici ? Metroul are de ani buni un contract cu o companie foarte mare, la nivel mondial, contract de mentenanță. Facturile pentru această mentenanță nu au fost plătite. La sfârșitul anului trecut, facturile neplătite erau de aprox. 200 de milioane de lei, noi plătim acum din urmă niște facturi pe care niște domni nu le-au plătit. În 2021, în marea ,,profesionalizare” de la metrou Compania nu avut buget aprobat. A terminat anul 2021 fără buget, intră în anale. E responsabilitatea celor care au condus și ministerul și Metrorex-ul. Știm disconfortul bucureștenilor cauzat de ce vă spuneam, dar nu vreau să fie folosit non stop ca presiune, ca să vină să plătească la rectificări. Aștept de la noua conducere a Metrorex, Director General și Consiliu de Administrație care vor fi selectați prin concurs să vină cu un plan de management pentru îmbunătățirea activității Metrorex.”. a transmis Grindeanu.
Întrebat dacă în cele 9 luni de mandat a mers cu metroul, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a admis că nu a făcut nicio călătorie cu metroul din București și a reluat tema transferului Metrorex la Primăria Capitalei, preluare pe care Primarul General a respins-o : ,,Nu vine Guvernul să subvenționeze transportul din Cluj sau la Timișoara, nici la Iași unde sunt bani puțini. Fără nuanțe politice sunt deschis la dialog cu Primăria Capitalei pentru un sistem integrat de transport.”
Chiar dacă nu este vorba deocamdată de o subvenție, proiectul Metroului din Cluj Napoca va fi finanțat cu bani din PNRR și de la Bugetul de Stat, pe lângă fondurile de la Primăriile Cluj Napoca și Florești care evident nu pot susține o investiție de 1,3 miliarde euro. Transportul în comun este subvenționat tocmai pentru a acoperi diferența de costuri dintre valoarea reală a biletelor și prețul perceput și pentru că este un serviciu public cu avantajele cunoscute : siguranță, eficiență și poluare redusă spre deosebire de transportul individual, cu mașina.