UMB va preda proiectul tehnic al Autostrăzii A1 Holdea – Margina luna viitore când ar urma să fie emise avizele necesare începerii lucrărilor, a anunțat vineri, la Timișoara, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. Pentru secțiunea cu tuneluri (ecoducte) se emite Avizul de Mediu a explicat Sorin Grindeanu, dar fără a avansa un nou termen pentru intrarea efectivă în șantier, deși pe parcursul anului dăduse asigurări că UMB va începe lucările încă din mai-iunie, după cum Economedia a relatat aici. Totodată, șeful Transporturilor nu a știut despre problema pădurii de pe traseu, deși a semnat ordinul pentru defrișare.
„Marginea – Holdea, celebra bucată a lotului cu urși. S-a terminat mare parte din ce ține de proiectare, de birocrație. Cred că, pe parcursul lunii noiembrie și chiar în această dimineață am avut o discuție cu constructorul, vor termina și va fi acceptat proiectul urmând ca, după aceea fiind totuși și o perioadă de iarnă, când vremea va permite să intre la execuție. E vreo pădure acolo? Eu nu știu… că urși chiar nu sunt. Eu știu aproape sigur că săptămâna aceasta iese Acordul de Mediu, ce au cerut ei legat de partea de mediu, din moment ce luna viitoare va fi acceptată partea de birocrație”, a declarat Sorin Grindeanu.
Pentru că nu avem un termen de comparație, iar galeriile de pe A1 Lugoj – Deva pot fi forate parțial și cu metoda cut&cover, nu este clar cât ar putea dura lucrările, dar avem estimările oficiale pentru tunelul clasic (forat) de 1,3 kilometri de la Momaia Argeș, pe A1 Curtea de Argeș – Tigveni. „Antreprenorul estimează un termen de 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare”, spunea, în martie, secretarul de stat Ionel Scrioșteanu (detalii aici).
Deși ministrul Grindeanu anunța începerea lucrărilor încă din mai sau iunie (detalii aici), tot Grindeanu spunea pe 25 august că UMB „a făcut puțină organizare de șantier”. În realitate, UMB are termen până în noiembrie pentru predarea Proiectului Tehnic (ordinul de începere a fost în decembrie 2022).
CNAIR și UMB au semnat contractul pentru lotul de aproape 10 kilometri dintre Margina și Holdea pe 14 octombrie 2022, iar etapa de proiectare a început în 5 decembrie 2022 (durata de proiectare este de 11 luni). Pentru acest contract de 1,8 miliarde lei (aproape un miliard lei finanțare prin PNRR) UMB s-a asociat cu EuroAsfalt, un constructor din Bosnia -Herțegovina cu portofoliu de lucrări similare în Balcani. Galeriile vor fi realizate prin metoda cut&cover/tunel forat cu metoda NATM.
Pentru a-și acoperi nereușita închiderii (măcar) a secțiunii Sibiu – Nădlac, Transporturile au dat vina pe „urși” și au invocat măsurile prea stricte pentru protecția mediului, deși Comisia Europeană a asigurat finanțarea nerambursabilă pentru acest proiect, doar să fie construit. (n.r. Acordul de mediu nr. 07/09.09.2010 (revizuit în 2013 și 2016) emis pentru autostrada Lugoj – Deva impune realizarea a trei ecoducte și două tuneluri pe sectorul cuprins între km 27+620 – km 56+220, pentru asigurarea și menținerea permeabilității pentru carnivorele mari). Lotul Holdea (jud. Hunedoara) – Margina (jud. Timiș) are o lungime de aproape 10 km, din care 2 km tuneluri, galerie dublă. La începutul anului, ministrul Grindeanu estima începerea lucrărilor în mai-iunie (detalii aici). Contractul a fost semnat în 2022 cu Asocierea UMB – Euro Asfalt, o firmă din Bosnia-Herțegovina cu portofoliu în tuneluri realizate pe Autostrăzile din Balcani, iar durata de realizare este de 45 luni, primele 11 luni pentru proiectare și 34 execuție.