Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu nu exclude scumpirea biletelor de tren și în 2023, dar spune că este ultima soluție pe care o vede pentru a acoperi creșterea prețurilor la carburanți și mai ales energie electrică. Eventuala majorare a tarifelor pentru călătoria cu trenul a fost invocată marți, în Parlament chiar de directorul general CFR Călători care a explicat că ultima factură pentru energia de tracțiune a trenurilor a fost de 42 de milioane de lei, aproape de trei ori mai mult decât factura primită înainte de scumpirea în valuri, de 12 milioane lei.
Într-un interviu la Profit News, Sorin Grindeanu a spus că urmează o analiză privind costul biletelor de tren la sfârșitul anului, iar în Camera Deputaților urmează să se voteze Legea de aprobare a Ordonanței pentru plafonarea prețurilor la energie unde ar putea fi incluse și companii care asigură transport public și transport în comun : CFR Călători, Metrorex sau STB : ,,Am văzut punctul de vedere al directorului (n.r Traian Preoteasa, CFR Călători) spunea că îmi propune acest lucru, eu vreau să văd la finalul anului când se trage linie, înainte de a lua o decizie. În mod cert, pot să vă spun că facturile la energie au crescut foarte mult nu doar la CFR Călători, ci și la Metrorex. Acum câteva luni, la CFR Călători factura era 12 milioane, ultima a venit de 45, de trei ori mai mult. Majorarea prețurilor este ultima soluție. Haideți să vedem și când se va discuta Legea pentru aprobarea Ordonanței pe energie în Parlament, prin care s-au plafonat prețurile, vreau să prind și transportul în comun, e vorba și de primării, tramvaie, troleibuze și metrou. Dacă cei de la Finanțe sunt de acord o să includ și CFR Călători, dar și operatorii privați, pentru toată lumea. Camera de decizională” a transmis Grindeanu.
Scumpirea biletelor, în pixul ministrului
Șeful CFR Călători a spus marți, în Comisia de Transporturi din Camera Deputaților că majorarea prețului biletelor este, în final, (și) o decizie politică : „Noi avem un buget preliminat cu 600 de milioane de lei pierdere, tocmai din acest calcul al energiei electrice și al carburantului (n.r motorina pentru locomotive și automotoare). Se fac rectificări bugetare, la prima a fost și capitalizarea companiei cu 260 de milioane, a doua rectificare va fi probabil în noiembrie și de aici vom găsi diferența de bani. La prima rectificare noi am cerut 400 de milioane de lei, dar ni s-au dat 260 de milioane vom cere acum încă 150-200 de milioane lei… NNu știm în acest moment ce datorie vom avea către firmele producătoare de energie, care va fi datoria de plafonare, nu cred că dacă Guvernul are bani nu ne va da. Înainte de majorare, factura la electricitate era de 16 milioane de lei, după ultima scumpire care a fost în salturi a venit 42 de milioane lei, pentru luna august. Anul acesta 100% nu se scumpesc biletele. Scumpirea biletelor este și o decizie politică pentru că se face prin ordin de ministru, ministrul fiind om politic”, a precizat șeful CFR Călători.