CFR Călători ar putea cere Ministerului Transporturilor scumpirea biletelor de tren și anul viitor, motivul principal fiind creșterea semnificativă a costurilor cu electricitatea și motorina pentru tracțiunea trenurilor, a anunțat marți, în Parlament, directorul general, Traian Preoteasa.
Operatorul feroviar național a prevăzut pentru rectificarea bugetară din această toamnă o pierdere de aproximativ 600 de milioane de lei, în mare parte din cauza costurilor mult mai mari de operare, factura pentru electricitate pe luna august fiind de 42 de milioane lei, față de cea înainte de majorare de 16 milioane, așadar un cost aproape triplu.
Biletele de tren la CFR Călători și la operatorii privați s-au scumpit cu 20% de la 1 iulie, prima majorare din 2013.
Întrebat despre cum se vor reflecta noile facturi în costul biletelor, Preoteasa a explicat că, pentru o eventuală majorare a biletelor, ultimul cuvânt aparține ministrului de resort.
„Noi avem un buget preliminat cu 600 de milioane de lei pierdere, tocmai din acest calcul al energiei electrice și al carburantului (n.r motorina pentru locomotive și automotoare). Se fac rectificări bugetare, la prima a fost și capitalizarea companiei cu 260 de milioane, a doua rectificare va fi probabil în noiembrie și de aici vom găsi diferența de bani. La prima rectificare noi am cerut 400 de milioane de lei, dar ni s-au dat 260 de milioane vom cere acum încă 150-200 de milioane lei… NNu știm în acest moment ce datorie vom avea către firmele producătoare de energie, care va fi datoria de plafonare, nu cred că dacă Guvernul are bani nu ne va da. Înainte de majorare, factura la electricitate era de 16 milioane de lei, după ultima scumpire care a fost în salturi a venit 42 de milioane lei, pentru luna august. Anul acesta 100% nu se scumpesc biletele. Scumpirea biletelor este și o decizie politică pentru că se face prin ordin de ministru, ministrul fiind om politic”, a precizat șeful CFR Călători.
În privința carburantului pentru locomotivele diesel, CFR Călători nu mai poate încheia contracte pe 12 luni din cauza deselor schimbări de preț, ci contractele se încheie pe durată de o lună sau trei luni. În acest context, chiar al scăderii prețurilor la motorină, șeful CFR Călători a atras atenția că transportul cu locomotive diesel poate deveni mai ieftin decât cel electric.
Metrorex, o altă companie din subordinea ministerului Transporturilor, plătește de la 1 august un tarif de 1.000 lei/MWh aferent furnizorului de ultimă instanță, pentru că nu a încheiat un contract cu un furnizor de pe piața concurențială, iar prețul este plafonat la 1.000 lei/MWh, conform legislației în vigoare, arată reprezentanții Enel Energie pentru Economedia.