Trei licitații pentru 100 de kilometri din Autostrada Transilvania au fost anulate în mandatul lui Sorin Grindeanu, iar Compania de Drumuri răspunde în bătaie de joc la clarificările constructorilor pentru contractul de 8 miliarde lei care include tunelul Meseș, acuză Horațiu Cosma, fost secretar de stat (USR) în mandatul Cătălin Drulă.
Anul acesta, CNAIR a anulat și reluat licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, tronsonul de 41 de kilometri care include tunelul de 3 kilometri de la Meseș, de la 4 miliarde valoarea contractului fiind dublată la un cost cuprins între 7,5 și 8,8 miliarde lei. Termenul pentru depunerea ofertelor este 26 aprilie. De asemenea, pe 28 aprilie urmează să fie anunțate candidaturile și pentru lotul cu viaductul Suplacu de Barcău (26 km), contract majorat în noua licitație de la 571 la un miliard lei, iar pentru alți 29 de kilometri dintre Chiribiș și Biharia, se evaluează cele cinci oferte depuse.
Pentru lotul cu tunelul Meseș, constructorii au depus 235 de clarificări și întrebări, unele dintyre acestea fiind legate de Studiul de fezabilitate și investigațiile geotehnice (puse la dispoziție doar pentru cei trei kilometri de tunel). CNAIR a răspuns că forajele geotehnice trebuie făcute în etapa de proiectare.
Pe lângă cele trei licitații reluate, Cosma atrage atenția asupra problemelor de pe loturile UMB Nădășelu – Poarta Sălajului (42 km) finanțate din PNRR și a descărcării lotului Nurol (14 km) care ar trebui deschis în această vară.
„Subiect: a doua licitație pentru cel mai greu tronson din Autostrada A3 Transilvania
Problemă: sute de răspunsuri în bătaie de joc de la CNAIR la nelămuririle constructorilor. Concluzie: Sorin Grindeanu e cel mai mare dușman al Autostrăzii Transilvania. E greu să imaginezi o altă concluzie după cel mai negru an pe Autostrada A3 Transilvania din ultimii 20:
– 3 tronsoane lungi de 100km anulate sau reziliate de Sorin Grindeanu;
– un alt tronson pe care trebuia să circulăm din februarie 2023 (dacă aveam ministru competent), dar care nici nu e gata și nici nu va putea fi utilizat fără o girație provizorie la un capăt care se termină în câmp;
– un alt sector, pus în 2021 în PNRR de către USR, blocat de Grindeanu, care nu e în stare să rezolve alunecările de teren sau să gândească soluții alternative. În total, 160km de rușine națională. Cel mai dificil tronson din Autostrada Transilvania se află în județul Sălaj între Poarta Sălajului, Zalău și Nușfalău, are 40km, include cel mai lung tunel de autostradă proiectat în România (Meseș, 2,8km) și încă vreo 7km de poduri. Și bonus, trece prin dealurile mișcătoare din Ardeal. Sorin Grindeanu a anulat prima licitație pentru construirea tronsonului în ianuarie anul acesta, după ce i-a luat mai bine de un an să își dea seama că au crescut prețurile la materiale de construcție. Apoi a ieșit pe piață cu o a doua licitație, la care a crescut din pix termenul contractual de la 3 ani la 6 ani și jumătate, să fie sigur că nu se va circula pe autostradă între Cluj, Zalău și Oradea mai devreme de 2030. Și, cireașa de pe tort: la cele 235 de nelămuriri ale constructorilor interesați, Compania de Drumuri a transmis senin că, într-adevăr, studiul de fezabilitate e varză, dar să oferteze ei liniștiți, că totul va fi bine”, afirmă Horațiu Cosma.
Până la sfârșitul anului Strabag ar urma să finalizeze (înainte de termen) 13 km din Drumul Expres Oradea – Biharia, legătura la Autostrada Transilvania și vama Borș II și alți 16 kilometri între Chețani și Câmpia Turzii (pentru autostradă completă între Chețani și Câmpia Turzii).