Drulă îl acuză pe Grindeanu că va pierde banii din PNRR pentru autostrada cu tuneluri dintre Lugoj și Deva, care nu poate fi gata la termenul-limită 2026: „Grindeanu a dat de gard Autostrada A1 din PNRR”

IRD Engineering supervizare UMB Lugoj Deva

România riscă să piardă aproape 200 de milioane de euro, finanțare nerambursabilă prin PNRR, pentru autostrada cu tuneluri dintre Lugoj și Deva, susține fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, în prima reacție după ce Compania de Drumuri a anunțat reluarea licitației pentru autostrada de 10 kilometri care lipsește pe A1 între Lugoj și Deva.

CNAIR a anulat procedura pe motiv că oferta tehnică a turcilor de la MAPA este neconformă, firma care va construi și cel mai dificil lot de autostradă din România (Lotul 2 Sibiu – Pitești), nereușind să răspundă clarificărilor pe care le-a cerut comisia de evaluare din Compania de Drumuri (n.r una dintre explicații poate fi și Studiul de Fezabilitate vechi, problemă reclamată și pentru A1 Sibiu – Pitești).

Drulă susține că pe actualul calendar nu se mai poate respecta termenul-limită din PNRR și anume 2026, contractul revenind în faza de licitație la care se adaugă termenul estimat de 38 de luni pentru proiectare și execuție.

„GRINDEANU A DAT DE GARD AUTOSTRADA A1 DIN PNRR. Incompetența acestei guvernări a nătângilor lovește zilnic în șansele României de dezvoltare. CNAIR a anulat licitația pentru Lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva. Ceea ce înseamnă că Sorin Grindeanu aruncă la gunoi peste 187 de milioane de euro din PNRR. Șansele pentru finalizarea până în 2026 a celor 9km lipsă din A1 (zona “tunelurilor urșilor” la Holdea) scad către zero. Reușisem, în 2021, cu mari eforturi să deblochez această licitație, dar indolența lui Sorin Grindeanu pune cruce acestui proiect. Întregul calendar din PNRR pentru Lugoj – Deva Lotul 2 este în aer. E vorba de un lot complicat cu tuneluri în lungime de 2km, durata contractuală 4 ani. Relicitarea proiectului va face aproape imposibilă respectarea termenului de 2026 pentru folosirea banilor din PNRR”, a scris Drulă pe pagina sa de Facebook. (n.r durata nu este de 4 ani cum spune Drulă, ci de 3 ani și două luni)

Practic, de aproape 10 ani, Ministerul Transporturilor nu reușește să „închidă” legătura pe autostradă completă între Sibiu și Nădlac, la frontiera cu Ungaria, lanțul slăbiciunilor începând în 2013 atunci când ministrul Relu Fenechiu a contractat autostrada fără acord de mediu și continuând cu erorile din mandatele lui Răzvan Cuc care a rezilitat contractul cu Salini (Italia), reziliere ilegală, în urma căreia trebuie să plătim despăgubiri, după cum a arătat Drulă.

Declarația ministrului Grindeanu la depunerea ofertei MAPA din 7 februarie: „O Asociere de constructori turci a ofertat astăzi pentru proiectarea și execuția secțiunii lipsă din Autostrada Lugoj-Deva (A1). Sunt 9,13 km de autostradă care va include 2,13 km de tunel, iar întregul proiect va fi finanțat din fonduri europene. Cele două tuneluri forate care urmează să fie construite între localitățile Margina (județul Timiș) și Holdea (județul Hunedoara) vor fi formate din două galerii unidirecționale, câte una pe fiecare cale de circulație. Antreprenorul care va semna acest contract va trebui să finalizeze în 10 luni proiectarea și în 28 de luni execuția, la un preț estimat de 1,36 miliarde lei fără TVA. Complexitatea proiectului, care cuprinde și primele tuneluri rutiere forate din România ultimilor 30 de ani, a determinat selecționarea constructorilor în două etape.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: