DOCUMENT Ce a scris Primăria Cluj în notificarea prin care a suspendat licitația pentru metroul din PNRR/Încă din primăvară, la primele amânări, primarul Boc dădea asigurări că vor fi oferte la contractul sub prețul din piață

Emil Boc / Foto: Facebook Emil Boc sursa foto: Facebook/ Emil Boc

Primăria Cluj Napoca a decis luni, suspendarea licitației pentru Magistrala de Metrou M 1, proiect parțial finanțat prin PNRR. După patru amânări, suspendarea licitației face practic, imposibilă respectarea jalonului din PNRR : contractarea a 50 % din lucrări până la sfârșitul anului (detalii aici). Decizia prin care a fost suspendată licitația, în ultima zi pentru depunerea ofertelor la contractul inițial de 1,3 miliarde Euro este motivată lacunar, pe mai puțin de o pagină, fiind invocată creșterea prețurilor la materialele de construcții și nu răspunde la întrebări elementare. Documentul oficial pe care l-a consultat Economedia este exact ceea ce a citit luni, primarul Boc în deschiderea ședinței de Consiliu Local :

,,Primăria Cluj-Napoca, după consultarea Ministerului Transporturilor, a decis suspendarea procedurii de achiziție cu privire la magistrala I de Metrou Cluj în vederea actualizării indicatorilor tehnico-economici ai investiției. Această operațiune este necesară în vederea actualizării costului de realizare a Metroului, raportat la creșterea accelerată a prețurilor la materiale de construcții din ultima perioadă. Precizăm faptul că indicatorii tehnico-economici cu privire la metrou au fost aprobați prin Hotărâre de Guvern la sfârșitul anului 2021. De ce am decis suspendarea procedurii în vederea actualizării prețului de licitație? În ultimele 4 zile am primit 3 scrisori de informare de la firme interesate de  realizarea Metroului de la Cluj și care ne-au precizat că nu se pot încadra cu oferta în valoarea estimată. Pentru a nu anula licitația, care ar fi presupus  cel puțin 6 luni de amânare a proiectului, am decis utilizarea procedurii de actualizare a indicatorilor tehnico-economici, cu sprijinul Ministerului Transporturilor și al Guvernului României. Procedura de achiziție va fi continuată imediat după actualizarea, prin hotărâre de Guvern, a indicatorilor tehnico-economici. De ce am decis acum actualizarea indicatorilor tehnico-economici? Am decis astăzi întrucât doar acum am primit sesizări oficiale de la mari concerne interesate de realizarea Metroului că nu pot depune oferte în valoarea estimată. Soluția stabilită asigură continuarea proiectului în cadrul P.N.R.R.” notificarea oficială SEAP

Întrebările la care Boc și Grindeanu trebuie să răspundă : 

1. De ce a fost nevoie de 6 luni pentru ca Primăria să realizeze că nu se poate încadra în contract ? Spre exemplu, Ordonanța de Urgență a Guvernului 64/2022 prin care Executivul permite actualizarea contractelor pentru marile proiecte de infrastructură a fost dată la puțin timp după lansarea licitației pentru Metroul clujean, deci problema prețurilor nu era o noutate. În plus, au trecut doar 8 luni de la aprobarea indicatorilor tehnico -economici (detalii aici). Potrivit HG, valoarea totală a proiectului este de 10 miliarde lei din care 6,6 miliarde pentru construcții. Așadar, o linie de metrou cu o lungime de 21 kilometri și 19 stații ,,la cheie” costă la Cluj cel mult 1,3 miliarde Euro în timp ce la București doar structura (fără finisaje și automatizări) pentru șase stații ale M 6 spre Aeroportul Otopeni costa 300 de milioane de euro în 2016.

2. În aprilie 2022, la prima prelungire a termenului pentru depunerea ofertelor, primarul Boc dădea asigurări că sunt constructori interesați și că nu sunt probleme cu licitația. Nu se explică astfel, răsturnarea de situație peste vară : ,,Am prelungit cu 45 de zile termenul de depunere a ofertelor la metrou, la solicitarea mai multor competitori, tocmai pentru a asigura transparența deplină. Acum termenul este la mijlocul lunii iunie, pentru a da posibilitatea tuturor să depună, dar nici să nu ieșim din graficul major al lucrării, care înseamnă finalizarea în 2026.” Emil Boc în aprilie 2022.

3. În primăvară, reprezentanții Primăriei Cluj Napoca anunțu că 15 constructori sunt interesați de contractul pentru metroul clujean. În august, din cei 15 mari constructori doar 3 au trimis notificări Primăriei, potrivit lui Boc. Totodată, în mai, la a doua prelungire a termenului, Boc vorbea despre oferte viabile lăsând impresia că proiectul avansează : ,,Explicația celor din comisie a fost că foarte multe dintre firmele interesate de participare la licitație au solicitat legal extinderea termenului de depunere a ofertelor pentru a putea depune oferte viabile, credibile, consistente, având în vedere amploarea lucrării. Dacă noi n-am fi aprobat, spune Comisia de licitații, puteau să atace la Consiliul național pentru soluționarea contestațiilor. Astfel, putea fi întârziat termenul general de depunere a ofertelor. Comisia a aprobat extinderea acestui termen, așa încât firmele nu vor mai avea cum să motiveze că n-au avut timp să-și pregătească ofertele” Emil Boc, într-un interviu la Realitatea FM.

4. Paralelă cu Autostrada Lugoj -Deva, finanțată tot prin PNRR. CNAIR a anulat licitația pentru autostrada cu tuneluri Lugoj-Deva pentru că nici măcar constructorul Mapa din Turcia nu se putea încadra în valoarea de 1,5 miliarde lei (valoare din 2019 din mandatul ministrului Răzavan Cuc). La relansarea licitației, contractul a fost ajustat cu aproape un miliard de lei și a ajuns la 2,5 miliarde. Se pune așadar, întrebarea de ce Ministerul Transporturilor nu a procedat la fel (suspendarea licitației după modelul Cluj Napoca).

 

 

 

 

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: