Critici puternice ale marilor retaileri la adresa ministrului Agriculturii: „Ministerul – preluat aparent pe persoană fizică” / Reacția, după o nouă inițiativă de plafonare a prețurilor

supermarket, magazin, mâncare, alimente sursa foto: Pixabay.com

Marii retaileri din România au lansat vineri o serie de critici puternice la adresa ministrului Agriculturii Florin Barbu, după ce acesta a anunțat că vine cu o nouă ordonanță de urgență care limitează la 20% adaosul comercial pentru alimentele produse în România.

Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) a transmis vineri un comunicat în care avertizează că Ministerul Agriculturii a fost „preluat aparent pe persoană fizică”. Marile magazine spun că ministrul Agriculturii „pare că refuză consultarea și dialogul, insistând cu o abordare care, dincolo de faptul că este contrară prevederilor constituționale, tinde să conducă la blocarea pieței alimentare și, implicit, la apariția unui risc evident de insecuritate alimentară”.

Retailerii amintesc că, cu două zile în urmă, Guvernul României, prin vocea Prim-Ministrului și a Vice-Prim Ministrului, a dat asigurări mediului de afaceri că va avea loc o dezbatere reală înainte de a se ajunge la o concluzie pe tema unei noi limitări a adaosului comercial, de data aceasta pentru toate alimentele produse în România, pe termen nelimitat.

Acum, retailerii avertizează că, din ceea ce comunică ministrul Agriculturii în prime-time mediatic, rezultă că o Ordonanță în acest sens este deja finalizată și va fi adoptată în cursul lunii viitoare.

„Continuăm să credem ca orice decizie, mai ales dintre cele cu impact economic major, va fi luată în urma unor consultări și a unui dialog real pe bază de argumente, date și evaluări asupra impactului unei astfel de măsuri, elemente pe care însă, cel puțin deocamdată, domnul ministru nu le-a comunicat. Împărtășim convingerea ca domnul ministru – doctor în economie – are o reprezentare clară, dincolo de doctrine și teorii economice, a realităților și echilibrelor macroeconomice din piața locală, pe care o astfel de intervenție radicala le poate complica într-o măsură greu de anticipat. Deși au fost și diferențe de opinie, totuși, am lucrat cu ministrul Florin Barbu în proiecte pe care le-am considerat ca fiind atât în interesul consumatorului, cât și al tuturor participanților la funcționarea lanțului comercial. Acest fapt a fost demonstrat și prin pozițiile de principiu pe care le-am exprimat în legătură cu plafonarea pe o perioadă limitată a adaosurilor la alimentele de bază, în contextul unei inflații ridicate și al unui mediu general caracterizat de dificultăți în funcționarea optimă a lanțurilor de aprovizionare. De atunci a trecut ceva timp și a devenit tot mai evident că modalitățile și strategiile provenite din zona decizională a Ministerului Agriculturii au urmărit, aproape exclusiv, influențarea funcționării normale a pieței alimentare, în timp ce provocări concrete și foarte actuale din domeniul agriculturii nu au fost abordate cu aceeași intensitate – cum ar fi, de exemplu, „surpriza” că în timpul verii poate apărea seceta”, transmit retailerii.

Marile rețele comercial fac astfel apel către prim-ministrul Marcel Ciolacu și la Guvern în ansamblul său să se asigure că o decizie cu un impact major ca aceasta nu este implementată fără consultări, printr-o ordonanță soc, pentru a evita efecte negative colaterale asupra echilibrului economic actual, atât pe piața locală cât și cea comunitară.

Și Confederația Patronală Concordia a transmis vineri că, la câteva zile de la o întâlnire pe care a avut-o cu premierul Marcel Ciolacu și cu reprezentanții Guvernului, la care mediul de afaceri a primit asigurări că vor exista discuții și consultări pentru inițiativele cu impact economic major, află acum că Ministerul Agriculturii este gata cu o nouă ordonanță, care limitează adaosul comercial la 20% pentru toate alimentele produse în România.

Conform patronatelor, experiența ordonanței similare din iulie 2023 a arătat că, chiar daca prețurile alimentelor de bază plafonate au scăzut, măsura a generat scumpiri la alte produse, fără să ușureze coșul zilnic, ducând la distorsionarea piețelor. România are în continuare una dintre cele mai mari rate ale inflației din UE. Continuăm într-o direcție greșită.

Radu Burnete, director executiv Concordia, declară: „România e o economie de piață, nu înțelegem cum poate exista o plafonare a tuturor marjelor pentru mii de produse românești. Luni, am agreat cu premierul că vom avea discuții ca să înțelegem mai bine de unde vine ideea asta, după care suntem anunțați, în prime-time, de către Ministrul Agriculturii, că OUG-ul e gata. O astfel de măsură va distorsiona grav producția și comerțul cu alimente. Ungaria a luat măsuri similare și a trebuit să renunțe, din cauza efectelor negative. De ce copiem Ungaria, când e clar că modelul nostru economic e mai bun, i-am depășit în ultimii ani? Cum credem că vom adera la OCDE, în 2026, ca proiect de țară, dacă luăm astfel de măsuri? Nici nu ar trebui să discutăm despre așa ceva. Altele sunt problemele economiei.”

Concordia transmite că va solicita Guvernului o nouă întâlnire, înainte ca o astfel de măsură cu impact major să fie adoptată.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: