Contrareforma pensiilor speciale: amânare de 20 de ani. Cum ar fi ca banii din PNRR să fie plătiți tot peste 20 de ani?

Elena Deacu Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

România a ratat miercuri una din cele mai mari șanse de a arăta că este în stare să facă reforme reale. În loc să desființeze pensiile speciale, așa cum clasa politică și-a asumat în fața cetățenilor și a Bruxelles-ului, parlamentarii au făcut modificări de fațadă și au amânat cât mai mult posibil intrarea lor în vigoare, arătând încă o dată dispreț față de cetățenii de rând, nespeciali. În schimb, pentru contribuabili și mediul de afaceri, autoritățile anunță schimbări fiscale majore de pe o zi pe alta.

Miercuri, parlamentarii români au reușit un simulacru de reformă, iar pensiile speciale vor rămâne neatinse vreme de câțiva ani, invocând falsul motiv al „predictibilității” pentru acești angajați. Deși reforma ar fi trebuit să însemne desființarea pensiilor speciale, doar câțiva ghinioniști rămân fără ele (personalul de specialitate juridiciar asimilat judecătorilor si procurorilor, personalul încadrat pe funcții de execuție specifice în cadrul misiunilor diplomatice, personalul asimilat funcționarilor publici parlamentari), iar impactul bugetar al acestor pensii era oricum neglijabil.

Reforma reală cerută de Comisia Europeană va avea loc abia peste 20 de ani, și asta dacă nu se va schimba nimic până atunci. Toate pensiile din România vor fi calculate în baza contributivității abia în 2043. Pentru pensionarii militari vârsta standard de pensionare de 65 de ani va fi aplicată abia peste 12 ani. Impozitarea pensiilor speciale mari s-a subțiat, de asemenea: de la 30%, impozitul a scăzut la 10-15%. În ceea ce privește economiile făcute la buget, acestea rămân secrete, Guvernul refuză să le facă publice.

În plus, deși se elimină cumulul pensie-salariu, tocmai cei privilegiați sunt exceptați. Printre ei, fostul premier Nicolae Ciucă, guvernatorul BNR Mugur Isărescu sau șefii ANRE și ANCOM care încasează lunar salarii de mii de euro.

„Reforma pensiilor speciale” adoptată miercuri în Parlament este de fapt o contrareformă, este exact opusul a ceea ce trebuia să facă România pentru a obține fondurile din Planul Național de Redresare și Reziliență. Reformele asumate de țara noastră în PNRR aveau câteva scopuri esențiale: să disciplineze cheltuielile bugetare, să elimine discrepanțele din societate și să înceteze regimul preferențial al specialilor, care scoate din minți atâția antreprenori și angajați în mediul privat care observă cu frustrare că contribuțiile și taxele pe venit și profit sunt folosite pentru a plăti privilegiile acestor caste. Toate aceste scopuri au fost ratate prin proiectul adoptat în Parlament.

Mediul privat cere de ani buni predictibilitatea pe care autoritățile au oferit-o pensionarilor speciali. Nu reducerile de taxe, ci predictibilitatea a fost principala cerință la orice conferință de presă organizată de mediul privat.

În schimb, codul fiscal se schimbă de la o zi la alta. Anul trecut, deși promisiunea a fost că nu vor crește taxe, Guvernul și apoi Parlamentul au adoptat o ordonanță și apoi o lege care au adus modificări și completări ale Codului fiscal și creșteri de taxe de la 1 august 2022 și 1 ianuarie 2023.

Anul acesta, povestea se repetă. Marți seară, ministrul Finanțelor a anunțat la TV că vrea să elimine chiar de la 1 septembrie facilitățile pentru categorii întregi de angajați. Asta deși raportul Băncii Mondiale asumat de România prin PNRR arată că aceste reforme de amploare trebuie discutate de acum, dar ele să aibă ca orizont de implementare abia 2025-2028.

Comisia Europeană urmează să evalueze acum dacă această „reformă” a pensiilor speciale adoptată de Parlament respectă angajamentele asumate prin PNRR. Rămâne de văzut dacă Comisia se va lăsa păcălită de acest simulacru de reformă, având în vedere că România este un jucător cheie pentru Europa în contexul războiului.

Cu toate acestea, ar fi de apreciat dacă Guvernul României ar arăta aceeași predictiiblitate și pentru mediul de afaceri, precum o face cu privilegiații.

Erată 2: Acest articol conținea inițial informația că vârsta de pensionare a magistraților rămâne neschimbată încă 5 ani, ceea ce este incorect. Perioada de grație de 5 ani inclusă printr-un amendament se referă doar și numai la magistrații care anul acesta îndeplinesc criteriul de vârstă de 25 de ani. Amendamentul prevede că ei pot opta până în 2029 dacă ies sau nu din sistem, pentru a nu exista în acest moment o depopulare a sistemului. Cu toate acestea, derograrea nu se aplică și magistraților care anul acesta au 24 de ani vechime.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Peste 2 ani de voteaza alta hartie care schimba schimbarea. Peste trei ani se voteaza alta care dubleaza pensiile speciale. Cred ca au abandonat banii din PNRR deja cu prefacatoria asta.

  2. Unde si cum putem face o reclamație la comisia europeană pentru modul eugenic in care procedează guvernul/ Parlamentul României la legea pensiilor speciale si la cumulul pensie – salar ?!

  3. Doamna, d-voastră nu înțelegeți tabelul ala care arata o eșalonare, o creștere constanta a numărul lunilor care constituie baza de calcul de la 12 la 300? Creșterea aceea constanta pt d-voastră se traduce în amânare? Poate ari fi cazul sa mai frunzariti din când în când dexul. Sau înțelegeți dar nu va lăsa “deontologia” profesiei și orientarea redacției.
    Nici acum nu va declarați fericita? Singurele categorii care au rămas cu pensie speciala sunt europarlamentarii și ziariștii. Câte cuvinte ați scris despre eliminarea acestora? Nu se simte prin redacție niciun iz de ipocrizie?

    • da bre,este inca o pacaleala marca pesedista-penelista-userista.
      Cum ar fi daca si la hoti s-ar aplica standardul asta? Primesti 5 ani si ii faci in 20 de ani?
      Pensiile speciale tot un furt este!

  4. Un articol tendențios, plin de falsuri: predictibilitatea pensiilor nu e un “fals motiv” cum pretindeți, stimată autoare de articole mincinoase, ci e o minimă decență pentru niște oameni cărora li s-a cerut o viață să facă sacrificii pe care dumneata nu le-ai face și cărora nu le poți spune, la sfârșitul carierei, “țeapă, fraiere! Te-am dus de nas cu pensia!”. Privilegiații sunt cei care au renunțat la drepturile lor civile, la o viață normală și uneori chiar și-au sacrificat cu totul viața, pentru ca habarniști ca dumneata să trăiască într-o țară liberă și pașnică, în care iată există chiar și libertatea de a arunca cu noroi în cei cărora le datorezi tocmai această libertate!

    • Mama ei de predictibilitate! Cind s-au infiintat pensiile speciale nu s-a plins nimeni ca nu le vor. Nu, domnule, ne-am facut planuri de pensie, sa traim modest, cumpatat, nu veniti voi acum sa ni le stricati. Categorii privilegiate de salariati, leagte intr-un fel sau altul de sferele de influenta ale unui stat profund corupt, au beneficiat de pensii speciale fara nicio legitimitate. Au categoriile care primesc aceste pensii speciale o importanta sociala mai mare decit alte categorii? Este un ofiter de informatii sau un politist mai important decit un doctor sau un profesor?! Nici vorba. Singurul motiv pentru care beneficiaza de un statut special este sustinerea statului care functioneaza in esenta pe doua principii: guvernarea serveste guvernantilor si clientelei lor si buna guvernare trebuie simulata pentru a beneficia de banii europeni care intretin coruptia. Tocmai pentru ca acestea sint motivatiile guvernarii in Romania, stiute de toata lumea, imi vine greu sa inteleg mirarea comentatorilor care regreta bunaoara pieredera unei sanse de a face reforme reale. Cita vreme partide ca PSD, PNL sau AUR vor fi la guvernare, sansele oricarei reforme sau schimbari in bine de substanta sint zero. ZERO. Revenind la predictibilitate, daca acesta e un principiu important, atunci nu trebuiau bagati in inchisoare de la jumatatea anilor 2000 alde Voiculescu, Adrian Nastase, Catalin Voicu si compania. S-a furat 15 ani ca-n codru, in deplina impunitate, si deodata justitia s-a trezit sa condamne acte de coruptie?! N-a fost corect, nu-i asa, stimate aparator al predictibilitatii?

    • Vlad, ca vrei sa intelegi sa nu, pensiile speciale sunt total eronate. Daca un om este valoros, daca i se cere sa renunte la drepturile lor civile sau la o viata normala, cum zici tu, atunci el trebuie platit in mod corespunzator prin salariu, nu prin pensie, pentru ca iata unde se ajunge, la o impartire a societatii in clase, lucru profund gresit. Cine a facut aceasta mizerie trebuie sa o repare. Cei care se simt nedreptatiti sa-si ceara dreptatea in justitie si sa-si renegocieze salariul.

    • Da, mă, sunteți niște sacrificați ai vieții pentru țărișoara, eroii neamului! Fără caracatița nomenclaturii dispare țara!
      În fond sunteți niște mizerii umane.

      • @Radulescu Marcel: Marcele, tare mi-e ca Brussels-ul va inchide ochii la “reformele” inexistente din cele 2 Legi(din cauza razboiului din Ucraina si cred ca pe asta mizeaza impostorii de la Bucuresti sfidandu-ne fara rusine!) sau daca Brussels-ul va cere din nou MDIFICARI in aceste Legi, ai nostri ne vor aburi stil Schengen: “Noi am facut si am dres, le-am “modificat”, “in esenta parerea mea este buna”,(vorba lui Iohannis!), dar NU vrea Brussels-ul sa ne dea banii aia multi din PNRR!!!!

    • Câtă minciuna! Țara libera sa mori de foame,pentru că voi,leprelor,radeți tot!!

    • Suntem convinși că exact Tagmei Jefuitorilor ii datorăm aceasta ” libertate” blea.Scarba si Dispreț

    • Domnule Vlad, aici nu discutam despre pensiile militare, care sunt calculate intr-o formula diferita, dar tot pe baza principiului contributivitatii. Problema nu sunt fostii militari care au pensie de 6.000 lei, dupa 30-35 ani in serviciu. Problema sunt fostii senatori/deputati care incaseaza cate 4.000 lei pentru fiecare mandat in care n-au stiut in ce partid se afla. Sau judecatorii cu pensii de 30-40.000 lei, dar cel mai mare salariu incasat in perioada de activitate a fost de 15.000 lei. Sau fostii securisti care au fost angajati in ultimele 6 luni de activitate pe la cate o autoritate nationala, pe un salariu de director de multinationala, ca sa aiba o baza de calcul genroasa.

  5. Nu ați înțeles ce ați citit in proiect. Termenul de 31.12.2028 ii are in vedere numai pe cei care înainte de intrarea in vigoare a legii reformei pensiilor îndeplinesc condițiile prevăzute de legea actuala pt a beneficia de pensii speciale potrivit acesteia. Dacă nu le îndeplinesc pana la data intrarii in vigoare a legii noi, dupa aceasta data se vor putea pensiona numai in condițiile legii noi (deci la o vârsta majorată si la o vechime majorată). Nota bene: textul despre care vom se aplica tuturor beneficiarilor actuali de pensii speciale, nu doar magistraților. Scopul lui este de a tempera intenția celor care îndeplinesc in prezent sau vor îndeplini pana la intrarea in vigoare a legii reformei condițiile pt pensie specială, sa ceara acum plecarea la pensie; nu tb sa se grăbească pt ca o pot face pana in 31.12.2028. De altfel, dacă veți studia anexele veți observa ca se reglementează prin acestea creșteri ale vârstei si vechimii încă din 2023. Deci interpretarea Dvs, Dna autor de articol, e greșita. Pe lege.

  6. Pensile speciale ! Am o greata profunda cind aud ca se taie sau desfiinteaza , Politicieni , cei ce fac legile , discuta intre ei despre acest subiect si constata ca nu trebuesc taiate , Glasul poporului , celor ce iau trimes acolo nu este ascultat , As dori ca acest popor sa se destepte si la viitoarele alegeri sa nu mai voteze PSD-PNL-UDMR

  7. Totul este o farsă . Pensiile speciale trebuie desființate , toate. Tuturor să li se calculeze pensia pe bază de contributivitae si cu aceeași formulă. Pentru cei care nu au contribuit ( militari , polițiști etc. ) statul să iși asume ca aceștia ar fi contribuit conform salariului ( soldei ) avute si să le calculeze pensia corespunzătoare . Curtea Supremă este in conflict de interese si trebuie să se recuze.
    Toate pensiile magistraților care au fost calculate fraudulos ( profitând de prevederi legale confuze ) si au ajuns să fie mai mari decât salariul net s, ă li se recalculeze pensia si să dea banii necuvenți inapoi.
    Cu sfertodocți nu poți face reformă.

    • Toti cei care au muncit in tara asta au contribuit sub o forma sau alta. Ca banii s au dus la fondul de pensii sau la un sac fără fund la buget, tot contribuție se cheama. Nu a existat cetățean în tara asta care sa muncească și sa nu i se oprească din salariu o cota pentru pensie. Asta cu contributivitatea este o tema falsa, TOTI contribuim sau am contribuit.

      • Sa mori tu? Draga Antonio
        Daca eu contribui cu 100.000 de euro în timpul vieții mele prin taxele pe care le plătesc și am 1200 de lei pensie pe când un privilegiat contribuie sa zicem tot cu 100.000 de euro dar mai iese și mai repede la pensie apoi are pensia de 11500 lei, ți se pare corect? Că doar amândoi am contribuit, este o temă falsa, cum frate sa te iei de ei? Ei uite, că pentru unii principiul contributivitatii e un concept greu pentru mintea lor. Ori sunt proști ori se prefac…

  8. Am spus de la inceput cand prezidentul Iohannis se lauda cu miliardele alea muuulte de Euro care stateau la granita asteptand REFORMELE prevazute in PNRR: NU vom vedea nici o REFORMA, nici una!
    NU se vor atinge de “speciali”, iar Brussels-ul va inchide ochii, cu ochii la razboiul din Ucraina!
    Din acest motiv isi permit in continuare sa minta si sa ne sfideze!
    Ia sa-l auzi pe dl Haos Werner Iohannis cum “coalitia functioneaza foarte bine si eu sunt convins ca va face reformele promise”!!!
    Cu actuala clasa politica(de 33 de ani) Romania NU se va schimba decat in urma unui “cataclism”, a unui faliment previzibil, a unei incetari de plati… altfel, acesti hoti nu vor inceta sa faca ceea ce fac de 33 de ani!
    Iar acel “cataclism” va veni intr-o zi… in anii urmatori, dupa ce tineri bine educati vor parasi in masa Romania scarbiti si satui de mizeria din politica damboviteana!!1
    Iar finjantele tarii se vor subtia asa cum s-au subtiat acum, dupa ce Milioane de romani au plecat si muncesc in alte tari…

  9. Autoarea articolului are nivelul de inetelegere a problemei pensiilor speciale similar cu autorul pnnr, ghinea. Nu-mi propun sa explic logica reglementarii, dar recomand g4 sa publice articole redactate de ziaristi nu de activisti. Si aceia sau acelea cu nivel minim de instructie.Daca nu in domeniu macar de cultura generala.
    Alfele va faceti de ras cu manipulari grobiene si puteti fi acuzati de altceva.

    • Ce naiba e aia “logica implementarii”?!
      O sa vedeti voi “logica implementarii” peste vreo 20 de ani cand in Romania parasita de forta de munca, bine pregatita si producatoare de BANI si satula sa va plateasca voua tot soiul de beneficii SPECIALE, o sa plece si o sa ramaneti cu pensionarii, care “consuma” bani, NU produc!
      Cine naiba va mai “reglementa” pensii SPECIALE si toate celelalte beneficii SPECIALE si sfidatoare pe care de 33 de ani vi le-ati pus, sfidand oameni care muncesc ca sa va scaldati voi in averi uriase, analfabetilor!!!!
      Sa nu va plangeti cand AUR va castiga 30% din voturi anul viitor, VOI sunteti RESPONSABILI!

  10. Bine, bine, dar de ce doamnei Deacu îi ies de sub cămașă pe lângă gât
    niște lespezi cenușii ce parcă seamănă cu solzii unui animal preistoric?

  11. L-am auzit ieri pe prezidentul Iohannis raspunzand la intrebari pe subiectul acestor 2 Legi!!
    29 Iunie 2023: “Președintele Klaus Iohannis spune că are o părere „bună” despre legea pensiilor speciale și cea privind cumulul pensiei cu salariul la stat și așteaptă actele normative la promulgare. „În esenţă, părerea mea este una bună. Că m-aţi întrebat care este părerea mea.”!!
    CONCLUZIE: Fix cum ne aburesc cu Schengen-ul ca Romania a facut si-a dres, dar NU ne vrea Austria in Schengen(a-propos, Romania “e o tara foarte sigura”, asa-i dle Bode?!!!), o sa vedeti ca tot asa ne vor aburi cand Brussels-ul va spune ca Legile NU contin REFORMELE la care Romania s-a angajat si ca NU vor veni BANII din PNRR!!
    Pariez!
    Asta daca Brussels-ul nu va inchide ochii din start, cu ochii la razboiul din Ucraina!
    Uite-asa isi permit acesti impostori sa ne sfideze de 33 de ANI!
    SIGUR peste 20 de ANI, cand vor ei sa intre Legeile pe CONTRIBUTIVITATE la “specialii” lor, NU o sa mai fie CINE sa munceasca in Romania si sa produca BANI multi!!
    SIGUR!!!
    Vor munci nepalezii, pakistanezii, vietnamezii, filipinezii si vor aparea africanii, toti “eminenjte cenusii” care produc bani muuulti, maturand strazile si turnand asfalt!!!

  12. L-am auzit ieri pe prezidentul Iohannis raspunzand la intrebari pe subiectul acestor 2 Legi!!
    29 Iunie 2023: “Președintele Klaus Iohannis spune că are o părere „bună” despre legea pensiilor speciale și cea privind cumulul pensiei cu salariul la stat și așteaptă actele normative la promulgare. „În esenţă, părerea mea este una bună. Că m-aţi întrebat care este părerea mea.”!!
    CONCLUZIE: Fix cum ne aburesc cu Schengen-ul ca Romania a facut si-a dres, dar NU ne vrea Austria in Schengen(a-propos, Romania “e o tara foarte sigura”, asa-i dle Bode?!!!), o sa vedeti ca tot asa ne vor aburi ca ei au facut si au dres, cand Brussels-ul va spune ca Legile NU contin REFORMELE la care Romania s-a angajat si ca NU vor veni BANII din PNRR!!
    Pariez!
    Asta daca Brussels-ul nu va inchide ochii din start, cu ochii la razboiul din Ucraina!
    Uite-asa isi permit acesti impostori sa ne sfideze de 33 de ANI!
    SIGUR peste 20 de ANI, cand vor ei sa intre Legeile pe CONTRIBUTIVITATE la “specialii” lor, NU o sa mai fie CINE sa munceasca in Romania si sa produca BANI multi!!
    SIGUR!!!
    Vor munci nepalezii, pakistanezii, vietnamezii, filipinezii si vor aparea africanii, toti “eminenjte cenusii” care produc bani muuulti, maturand strazile si turnand asfalt!!!

  13. Hoți de magistrați .cum ar fi că banii europeni să nu fie plătiți deloc?! Și așa profita doar hoții de magistrați.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.