Consumatorii se așteaptă la cheltuieli mai mari pentru alimente în următoarele șase luni. Bugetul pentru bunuri de lux sau mese în oraș se reduce

app restaurant Foto: Pexels

Consumatorii din întreaga lume se confruntă cu creșterea prețurilor, peste 75% dintre respondenții la sondajul Global Consumer Insights Pulse 2022 realizat de PwC așteptându-se, în următoarele șase luni, la cheltuieli similare sau mai mari față de nivelul actual pentru majoritatea categoriilor.

De remarcat că aproape jumătate dintre consumatori (47%) estimează costuri mai mari pentru alimente, iar mulți au în vedere reducerea cheltuielilor pentru bunuri de lux/premium (37% dintre respondenți), mese în oraș (34%), artă, cultură și sport (30%) și modă (25%).

„Reziliența consumatorilor a fost pusă la încercare în ultimii doi ani din cauza  întreruperilor în lanțului de aprovizionare și restricțiilor. Deși entuziasmul pentru consum revenise după ridicarea acestora, creșterea inflației și a dobânzilor pun noi presiuni pe cheltuieli și comportamentul de consum, care nu credem că se vor atenua prea curând. Sondajul arată că oamenii se așteaptă la noi creșteri de prețuri și caută modalități să-și adapteze preferințele de cumpărare pentru a face față noului context, fără însă a renunța la factori precum cea mai bună experiență de cumpărare sau mărcile preferate. În același timp, retailerii și producătorii trebuie să facă față atât cerințelor din partea consumatorilor, cât și propriilor presiuni legate de inflație și de lanțul de aprovizionare. Companiile care pot gestiona multiplele perturbări, menținându-și focusul pe clienți, vor fi în cea mai bună poziție pentru a ieși câștigătoare din acest context dificil”, a declarat Ruxandra Târlescu, Partener și Lider pentru Retail în cadrul PwC România.

Creșterea prețurilor și lipsa anumitor produse din stoc afectează experiența de cumpărare

Creșterea prețurilor la produsele alimentare a fost cea mai răspândită problemă legată de experiența de cumpărare, menționată atât de consumatorii care fac cumpărături în magazine (65%), cât și de cei care cumpără online (56%). Mai mult de jumătate dintre consumatorii intervievați, 57%, au declarat că se confruntă aproape întotdeauna sau frecvent cu creșterea prețurilor la alimente.

Problemele legate de lanțul de aprovizionare au fost, de asemenea, considerate ca afectând experiența de cumpărare, în special imposibilitatea de a cumpăra un produs din cauza lipsei de stoc (43% – online, 37% – în magazin). Consumatorii menționează, de asemenea, termene de livrare mai lungi pentru cumpărăturile online (42%) și cozi mai lungi sau magazine mai aglomerate (36%).

În cazul consumatorilor care se confruntă cu probleme legate de lanțul de aprovizionare, cum ar fi lipsa de disponibilitate a produselor sau o livrare mai târzie decât se așteptau, mulți spun că nu ezită să facă o schimbare. Mai mult de o treime, 37%, spun că ar merge la alți comercianți pentru a-și satisface nevoile sau, dacă sunt cumpărători în magazin, ar trece la comerțul online.  Aproape o treime  dintre cumpărătorii online spun că ar da o șansă magazinelor offline pentru a răspunde mai bine nevoilor lor, iar 40% ar folosi site-uri de comparație pentru a verifica disponibilitatea produselor.

Incertitudinile la nivel mondial și problemele legate de lanțul de aprovizionare îi determină, de asemenea, pe mulți consumatori să se orienteze mai mult către piețele lor naționale.  Opt din zece respondenți și-au exprimat dorința de a plăti un preț mai mare decât media pentru produse fabricate la nivel local sau național.

Tendințele de consum din timpul pandemiei au devenit obiceiuri

Consumatorii și-au schimbat stilul de viață și obiceiurile de cumpărare ca urmare a pandemiei COVID și se pare că multe dintre aceste obiceiuri s-au înrădăcinat și chiar se vor consolida în următoarele șase luni.

Din cauza pandemiei, 63% dintre consumatorii chestionați au declarat că au crescut deja numărul de cumpărături online, în timp ce 42% au redus cumpărăturile în magazinele fizice. Jumătate dintre respondenți gătesc mai mult acasă și 50% au crescut activitățile de recreere acasă.

Privind în viitor, acești consumatori se așteaptă să facă și mai mult din același lucru:

  • 50% se așteaptă să facă mai multe cumpărături online – acest procent este mai ridicat în rândul milenialilor (58%) și al Generației Z (57%) și mai scăzut în rândul baby boomerilor (32%) și al Generației X (42%).
  • 46% intenționează să gătească mai mult acasă.
  • 41% vor face mai multe activități de recreere acasă.
  • 41% vor cumpăra mai mult de la comercianții cu amănuntul care oferă livrare/colectare eficientă.
  • 22% vor face mai puține cumpărături în magazinele fizice; doar 33% vor crește cumpărăturile în magazine.

În cadrul sondajul Global Consumer Insights Survey 2022 au fost intervievați 9.069 de consumatori din 25 de state la nivel mondial.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: